Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

OSEBX vs oljen:

Har i hvert fall knust NASDAQ-shorten til nå…

Skulle behodt Ford-shorten, den er like dårlig…

3 Likes

skjønner ikke om du tuller, jeg? så cashflow, nåverdi, gdp og sykluser prises instant hver dag, og ser ikke fremover? Rart at man priser inn vekst i markedene dersom ikke markedet ser fremover? Da er s&p priset til nåværende inntjening og ikke forward?

Å bruke osebx som proxy for smerte i verdensøkonomien… Juster for equinor og energi f.eks?

Finnes 10 selskaper på s&p 500 som hver og en er større enn alle de tre indeksene i Norge til sammen. Og de er mindre enn gjeldsmarkedet. Blir helt merkelig å måle smerte basert på indeks oslo børs. Spør biotech, euronext growth, kahoot eller pexip eiere om det samme?

Bonds > aksjer, og bonds har det største tapet noensinne.
US står for ~ 50% av all aksjer og bonds i verden, hvor tapet er -24% på aksjer(wilshire)
Krypto er smadret -70%

Det er mange investorer som kjenner dette på helsa.

2 Likes

For de som ønsker å nerde litt på akkurat S&P 500-selskapene og andre ting, denne linken er superfin til det. Viser selskapene målt i vektingen ved første øyekast, og man kan klikke seg fritt rundt på alle sektorer / selskaper.

https://finviz.com/map.ashx?t=sec&st=ytd

Jeg tror mot alle odds at vi kun får økning med 0,5%-poeng i dag.
Markedet responderer jo bra allerede på økningene som har kommet, så ingen grunn til å overdrive for å provosere fram katastrofe.
Soft landing er forhåpentligvis fortsatt noe de håper på.

Inflasjonen vil fortsette å være høy okke som, så bare å ta det etter planen. Fortsette med 0,5% fram til det biter. 0,75% har ikke vært et tema engang for ikke lenge siden…

Jeg mener 0.5% i dag er å feige litt ut og se an effekten til september, og at 1% er riktige valget - for å signalisere at inflasjon er førsteprioritet.

Spennende situasjon uansett, jeg vet ikke hva de velger. 0.75% er kompromisset :slight_smile:

Jeg forventer også høye inflasjonstall i juni, juli og august, og sannsynligvis september - nesten helt uavhengig av hva FED gjør. Rett og slett fordi jeg tror ikke problemene som gir oss høy inflasjon løses over sommeren. Og når jeg ser på bensinpriser i USA som er 50%-60% over fjoråret så har jeg vanskelig for å se at priser skal falle dramatisk framover.

7 Likes

Fed vil vel prøve å ikke gruse markedet, men ønsker samtidig at inflasjonstallene neste måned ikke er ennå verre. Problemet deres er at de bare har et par spaker de kan dra i som gjør tilnærmet det samme, de kan ikke spesialdesigne løsninger for de problemene de står overfor. Å få ned oljeprisen (som styrer mye av inflasjonen) ved å flytte renta opp er nesten som å brenne ned huset for å få fyr på peisen, så jeg skjønner nesten ikke at de skal få dette til. Blir vel en liten krasj, så må de snu seg rundt og redde ting igjen.

1 Like

Jeg tror derimot at FED ønsker å knuse markedet. Det er enkleste måten å drepe demand på for FED - gi folk mindre å rutte med, uten å måtte drive bedrifter konkurs, arbeidsledigheten til himmels, og få massive tvangssalg av boliger.

4 Likes

Ja, men når det gir konsekvenser, så må de forholde seg til de nye konsekvensene.

2 Likes

FED (og den vestlige verden) er i en lose-lose situasjon.

Det finnes ikke noe å gjemme seg bak lenger. Det beste man kan håpe på er at de ansvarlige kastes ut av styre og stell for all framtid. Men det skjer jo selvsagt ikke det heller.

1 Like

Noen som mener at de vil “inflate the problem away”. Inflasjon over noen år vil redusere gjeldsbyrden, men svekke dollarens status (noe de kanskje synes er greit). Må bare late som de prøver å gjøre noe, inntil gjelden er redusert kontra dollarverdien til et ok nivå.

1 Like

Det er mitt syn, og derfor jeg mener at sentralbankene vil være fornøyd med inflasjon på 3%-5%. Som jeg argumenterte for i fjor sommer. Men som jeg skrev da også, problemet er at inflasjon som nærmer seg 10% eller mer er alt for høy, og gjør at samfunnet går opp i limingen. Så de må forsøke å få inflasjonen ned - men de trenger ikke gjøre alt for å presse den ned til 2% eller lavere.

Oljeprisen har faktisk holdt seg ganske stabil siden mars (hvis man ser på snittpriser over 30 dager. Den ser ut til å bli noe høyere for juni. Spørsmålet er jo om den fortsetter oppover her?

1 Like

Stabil i dollarnivå - men samtidig har jo dollaren gått bananas.

2 Likes

Det viktigste de gjør er vel å ikke trykke mer dollar. Da kommer inflasjonen ned til slutt, selv om det kan ta noe tid. Har de printet 140% nye dollar, så er det vel naturlig at dollaren svekkes over noen år til ca 50%, og da har de fjernet 50% av gjelden. Så de trenger mest sannsynlig ikke printe mer for å få ned gjeldsgraden.

2 Likes

Jeg tror strategien nå er å bare skape så lang avstand mellom financial meltdown og covid-tiltakene så mulig.

Jo lenger tid man klarer å kjøpe seg, jo lettere blir det å selge til velgerkveget om at det ikke er en sammenheng mellom de to tingene. Og ikke minst at det er Putin sin feil.

Sjukeste ecb dramaet nå… kommer meldinger ut om ny metode for å støtte markedet. QE pakka inn i papir

4 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-15/ecb-accelerates-work-on-crisis-tool-after-italian-bond-blowout?srnd=premium-europe

Investors have been unconvinced that officials can raise borrowing costs to combat unprecedented euro-zone inflation while also keeping yields among the bloc’s most indebted members in check. A possible 75 basis-point rate increase from the Federal Reserve later in the day could add to the jitters.

Man kan jo bare avskaffe statsobligasjonsmarkedet. Vi trenger ikke det.

Bond issues are a monetary policy device, not a funding device.

1 Like

Liten sidekommentar til bear,- men for første gang på lenge har jeg satt sammen en liten long-portefølje med norske aksjer. Normalt så hedger man en long-portefølje med shorter, men jeg gjør stikk motsatt. Dette er altså en hedge til at markedet kicker opp i sommer, dvs hovedporteføljen trader og går både long/short intra som vanlig.

Otello (asset value trade til datterselskap+cash beholdning balanse/share buyback/utbytte)
Link mobility(oppkjøpsplay, -80% fra ath)
Nod (oppkjøpsplay, - 52% fra ath)
Kahoot (fomo-play, - 84% fra ath)

8 Likes