Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg hadde en liten kommentar på dette i går, men ettersom markedene er forward pricing så må folk forberede seg på at dersom alle spår resesjon(strategisk trading), eller at man er i resesjon(enten resesjonen er kort eller lang), så er det da man må kjøpe hvis man skal få en bedre pris enn andre. Hvis du venter til markedet får bedre tall, så kan jeg nærmest garantere at markedet allerede har priset det inn. Og rally kan komme ut av ingenting.

Det som skjer i markedene nå er at man begynner å prise inn en mild resesjon allerede fra slutten av q3. En bør ligge 6 mnd foran det igjen for å tenke ett skritt lengre enn det markedet gjør.

Problemer med dette er at du aldri vet hva en bunn er, eller om det går -30% til, men det eneste du vet er at du får indeksen -32% lavere på nasdaq og -22% på s&p enn det du gjorde 31/12-21

6 Likes

Grådighet pleier å ha sin pris til slutt.

3 Likes

Om man skulle komme i et skikkelig bearmarked nå. Så kan det være greit å vite at på samme måte som når bullmarkedet gikk opp opp opp tilsynelatende for ingen grunn, så vil det være det samme på vei ned i et evt. bearmarked.

3 Likes

Men det vi vet er at nedsiden er betydelig hvis FED skal løpe etter inflasjonen med økte rentehevinger. Krakket er bare i startfasen hvis de fortsetter med aggressiv renteheving

2 Likes

At markedet ser langt frem og har priset inn ting er det morsomste jeg leser. Markedet ser ofte ikke lengre frem enn til sin egen nesetipp. Det kan man se gang på gang siste årene. Det er ikke sånn at signalene/triggere ikke har vært der flere ganger for flere av desse eventene

5 Likes

Okei så la oss si at Fed hever 0,75 i kveld, også hever de 0,5 i juli

  • Krypto har krakket(jeg ser på hele dette som excessive liquidity)
  • Gjeldsmarkedet er voldsomt mye strammere
  • Bloomberg commodity index har falt fra 137 for 10 dager siden(peak) til 129.5 i dag
  • Lånesøknader slower, ergo boligmarkedet bør begynne å slowe(etter MBS kjøpene stanser denne mnd, de lagger litt så fed kjøper faktisk fortsatt frem til neste uke)
  • USD har styrket seg til ny high på 105.50, som slower både råvarer og markedene.

Så la oss for tankens skyld si at vi får inflasjonsprint kommer inn som er lavere i juli og august og at GDP går “inni resesjon”(er bare bullshit fordi det spiller ingen rolle om GDP slower med x eller y prosent, man er fortsatt i tilbakegang i økonomien så det er bare headline tall).
Det kan føre til et insane bear rally hvis finansielle betingelser løsninger.

Hele markedet er forward looking, det er udiskutabelt. At det kortsiktig kan være news-driven, det er det heller ikke noe tvil om.

Absolutt en potensiell stor nedside her, men det er også viktig å se etter muligheter. Hvis en ikke klarer å kjøpe når alle andre har det vondt, da vil en aldri klare å kjøpe på bunnivå. Det er den eneste måten å treffe en bunn, eller midlertidig bunn, er når ingen ser positivt på markedet.

12 Likes

Innertier, gjør det som gjør mest vondt, det er større sjanse for å lykkes med det enn å stadig vekk følge flokken. Kontrær pays off in the end så lenge substansen er til stede.

3 Likes

Enig i alt du skriver minus markedet som ser fremover :sweat_smile: :+1:

Klarer ikke helt se at alle har det vondt når vi er veldig nære ATH på OSEBX

2 Likes

OSEBX vs oljen:

Har i hvert fall knust NASDAQ-shorten til nå…

Skulle behodt Ford-shorten, den er like dårlig…

3 Likes

skjønner ikke om du tuller, jeg? så cashflow, nåverdi, gdp og sykluser prises instant hver dag, og ser ikke fremover? Rart at man priser inn vekst i markedene dersom ikke markedet ser fremover? Da er s&p priset til nåværende inntjening og ikke forward?

Å bruke osebx som proxy for smerte i verdensøkonomien… Juster for equinor og energi f.eks?

Finnes 10 selskaper på s&p 500 som hver og en er større enn alle de tre indeksene i Norge til sammen. Og de er mindre enn gjeldsmarkedet. Blir helt merkelig å måle smerte basert på indeks oslo børs. Spør biotech, euronext growth, kahoot eller pexip eiere om det samme?

Bonds > aksjer, og bonds har det største tapet noensinne.
US står for ~ 50% av all aksjer og bonds i verden, hvor tapet er -24% på aksjer(wilshire)
Krypto er smadret -70%

Det er mange investorer som kjenner dette på helsa.

2 Likes

For de som ønsker å nerde litt på akkurat S&P 500-selskapene og andre ting, denne linken er superfin til det. Viser selskapene målt i vektingen ved første øyekast, og man kan klikke seg fritt rundt på alle sektorer / selskaper.

https://finviz.com/map.ashx?t=sec&st=ytd

Jeg tror mot alle odds at vi kun får økning med 0,5%-poeng i dag.
Markedet responderer jo bra allerede på økningene som har kommet, så ingen grunn til å overdrive for å provosere fram katastrofe.
Soft landing er forhåpentligvis fortsatt noe de håper på.

Inflasjonen vil fortsette å være høy okke som, så bare å ta det etter planen. Fortsette med 0,5% fram til det biter. 0,75% har ikke vært et tema engang for ikke lenge siden…

Jeg mener 0.5% i dag er å feige litt ut og se an effekten til september, og at 1% er riktige valget - for å signalisere at inflasjon er førsteprioritet.

Spennende situasjon uansett, jeg vet ikke hva de velger. 0.75% er kompromisset :slight_smile:

Jeg forventer også høye inflasjonstall i juni, juli og august, og sannsynligvis september - nesten helt uavhengig av hva FED gjør. Rett og slett fordi jeg tror ikke problemene som gir oss høy inflasjon løses over sommeren. Og når jeg ser på bensinpriser i USA som er 50%-60% over fjoråret så har jeg vanskelig for å se at priser skal falle dramatisk framover.

7 Likes

Fed vil vel prøve å ikke gruse markedet, men ønsker samtidig at inflasjonstallene neste måned ikke er ennå verre. Problemet deres er at de bare har et par spaker de kan dra i som gjør tilnærmet det samme, de kan ikke spesialdesigne løsninger for de problemene de står overfor. Å få ned oljeprisen (som styrer mye av inflasjonen) ved å flytte renta opp er nesten som å brenne ned huset for å få fyr på peisen, så jeg skjønner nesten ikke at de skal få dette til. Blir vel en liten krasj, så må de snu seg rundt og redde ting igjen.

1 Like

Jeg tror derimot at FED ønsker å knuse markedet. Det er enkleste måten å drepe demand på for FED - gi folk mindre å rutte med, uten å måtte drive bedrifter konkurs, arbeidsledigheten til himmels, og få massive tvangssalg av boliger.

4 Likes

Ja, men når det gir konsekvenser, så må de forholde seg til de nye konsekvensene.

2 Likes

FED (og den vestlige verden) er i en lose-lose situasjon.

Det finnes ikke noe å gjemme seg bak lenger. Det beste man kan håpe på er at de ansvarlige kastes ut av styre og stell for all framtid. Men det skjer jo selvsagt ikke det heller.

1 Like

Noen som mener at de vil “inflate the problem away”. Inflasjon over noen år vil redusere gjeldsbyrden, men svekke dollarens status (noe de kanskje synes er greit). Må bare late som de prøver å gjøre noe, inntil gjelden er redusert kontra dollarverdien til et ok nivå.

1 Like