Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det er mitt syn, og derfor jeg mener at sentralbankene vil være fornøyd med inflasjon på 3%-5%. Som jeg argumenterte for i fjor sommer. Men som jeg skrev da også, problemet er at inflasjon som nærmer seg 10% eller mer er alt for høy, og gjør at samfunnet går opp i limingen. Så de må forsøke å få inflasjonen ned - men de trenger ikke gjøre alt for å presse den ned til 2% eller lavere.

Oljeprisen har faktisk holdt seg ganske stabil siden mars (hvis man ser på snittpriser over 30 dager. Den ser ut til å bli noe høyere for juni. Spørsmålet er jo om den fortsetter oppover her?

1 Like

Stabil i dollarnivå - men samtidig har jo dollaren gått bananas.

2 Likes

Det viktigste de gjør er vel å ikke trykke mer dollar. Da kommer inflasjonen ned til slutt, selv om det kan ta noe tid. Har de printet 140% nye dollar, så er det vel naturlig at dollaren svekkes over noen år til ca 50%, og da har de fjernet 50% av gjelden. Så de trenger mest sannsynlig ikke printe mer for å få ned gjeldsgraden.

2 Likes

Jeg tror strategien nå er å bare skape så lang avstand mellom financial meltdown og covid-tiltakene så mulig.

Jo lenger tid man klarer å kjøpe seg, jo lettere blir det å selge til velgerkveget om at det ikke er en sammenheng mellom de to tingene. Og ikke minst at det er Putin sin feil.

Sjukeste ecb dramaet nå… kommer meldinger ut om ny metode for å støtte markedet. QE pakka inn i papir

4 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-15/ecb-accelerates-work-on-crisis-tool-after-italian-bond-blowout?srnd=premium-europe

Investors have been unconvinced that officials can raise borrowing costs to combat unprecedented euro-zone inflation while also keeping yields among the bloc’s most indebted members in check. A possible 75 basis-point rate increase from the Federal Reserve later in the day could add to the jitters.

Man kan jo bare avskaffe statsobligasjonsmarkedet. Vi trenger ikke det.

Bond issues are a monetary policy device, not a funding device.

1 Like

Liten sidekommentar til bear,- men for første gang på lenge har jeg satt sammen en liten long-portefølje med norske aksjer. Normalt så hedger man en long-portefølje med shorter, men jeg gjør stikk motsatt. Dette er altså en hedge til at markedet kicker opp i sommer, dvs hovedporteføljen trader og går både long/short intra som vanlig.

Otello (asset value trade til datterselskap+cash beholdning balanse/share buyback/utbytte)
Link mobility(oppkjøpsplay, -80% fra ath)
Nod (oppkjøpsplay, - 52% fra ath)
Kahoot (fomo-play, - 84% fra ath)

8 Likes

“Strongly committed” faktisk. Ja vi får se.

1 Like

USA: Sjokkerer med trippelt renteløft – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Sjokk og vantro - INGEN så den i kommingen! Nei, vent…

6 Likes
  • 2:00p Breaking Fed cuts 2022 GDP forecast to 1.7% from 2.8%

  • 2:00p Breaking Fed estimates unemployment to rise to 3.7% in 2022, 3.9% in 2023, 4.1% in 2024

  • 2:00p Breaking Fed sees PCE inflation at 5.2% by year end vs. prior 4.3%

  • 2:00p Breaking FOMC predicts inflation to slow to 2.6% in 2023, 2.2% in 2024

1 Like

0,75 var priset inn, norske medier er helt natta. Men det som overrasker her nå er forward guidingen.

Den er overraskende til nedsiden.

Eh, spol 5 måneder tilbake og det var usikkerhet om 25 bps var for mye. At 75 var baket inn i dag sier det meste om hvor seriøse (markedet) fed tar det

1 Like

image

Spørsmålet er hvor committed de er når andre ting knekker. Ikke hvor sterke de er i kjeften før realøkonomiske problemer melder seg.

Vi får se hvor “strongly committed” de er når andre ting begynner å galt.

2 Likes

De må det nå,alt har blitt dyrere og renta på vei opp.Var det ikke renteheving som utløste krakket i 1929 ? Gjentar historien seg med en stor depresjon som i tretti årene ? På en måte har vi fortjent det,vi lære ikke en tøddel av finanskrisen i 2008.

7 Likes

Nettopp, da har de klart det

Powell sier at markedet ikke skal forvente så mange “såpass høye” hevinger. markedet elsker den setningen hvertfall, kicket opp over 1% på 1 min.

1 Like

Se der ja, herlig!

Det vil stemme i juli.

Det vil ikke stemme i september :slight_smile: Da vil de se an hva inflasjonen er.

4 Likes

Ehh… hva er det som skjer nå??

Edit: Den mega pumpen over hele linja!