Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg tror ikke FED blir tvunget til noe i Juli. Det framstår som for kort tid, og man har bare ett inflasjonstall på veien. Og allerede nå i juni vet man at det bør bli høyt i Juli, så det endrer ikke på noe fram til da.

September derimot er det meget mulig panikken tar dem. Den panikken jeg håpet skulle komme nå i juni.

Njet.

September er en evighet til. Se på hva som utspiller seg i BoJ, ute av kontroll allerede.

Og se på rentedifferansene mellom MS innad i EU, as we speak. Hva skal Italia og Spania gjøre nå? ECB med krisemøte på rappen i går og ingen klar vei ut.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-06-14/the-ecb-needs-a-bazooka-to-close-italian-bond-spreads

Her tror jeg for min del at markedet tar ballen bort fra fed hvis de sleper bena etter seg til høsten. Markedet spekulerer jo allerede mot ECB og BOJ.

PS: les leder i WSJ idag med temmelig (om enn fornøyelig) nedsettende syn på Fed:

1 Like

Xact bear har gitt god beskyttelse mot inflasjon så langt i år

5 Likes

Det er jo litt interessant at Regular gas chartet du har der ikke korrelerer med økningen i oljepris. Oljeprisen er ca 5% høyere i juni enn i perioden mars-mai. Bensinprisen har derimot gått opp 10-15%. Jeg vet ikke om det er fordi bensinprisene gikk opp saktere enn oljeprisen, eller om det er fordi Russland eksporterte ferdig raffinerte varer også, så det nå er press på raffinerikapasiteten også. Det hadde gått an å se hvis det fantes en graf som viste marginene til raffineriene.

1 Like

Oil markets are starting to accept that while the cutoff of an unknown quantity of Russian crude from the markets is clearly a factor in the surge in petroleum prices, markets also are getting hit with upward pressure from several years of refinery closures, particularly in the U.S. Combine that with pandemic-induced slowdowns in new refineries being built in other parts of the world and you have a squeeze on refining products that is clearly visible in that eye-popping 3:2:1 margin. More complex models of refining yields also are at levels not seen for years, if ever.

And it’s coming as high prices do not yet appear to be having a significant impact on demand. Product supplied, a proxy for U.S. demand in data supplied by the Energy Information Administration, was about 900,000 barrels per day less than the first week of June in 2019, but it’s also the second-highest level ever. And GasBuddy, a service that provides gasoline retail price information and demand, tweeted Sunday that weekend gasoline demand continued to show no signs of a downturn.

And that’s part of the issue: a loss of refining capacity during the pandemic, both old and new, combined with refined products demand that has ratcheted up higher and faster than almost anybody thought possible.

Energy economist Philip Verleger, in his most recent weekly report, summed up the issue through this headline: “It’s Refining, Stupid!”

Hvorfor har man høye marginer? Kapasitetsproblemer.

Altså, hvorfor i himmelens navn skulle man investere milliarder i olje-gass-raffinerier eller utvinning etter at hele vesten har utpekt fossilenergiindustrien som hovedfiende nr 1 og ønsker å avvikle alt de kan de neste 10-15 årene?

Folk får skylde seg selv. Aktørene tar rasjonelle beslutninger om å ikke investere for mye i en bransje som politikerne har lovet å avvikle.

10 Likes

Elbiler blir jo vesentlig mer konkurransedyktige da :stuck_out_tongue:

Russland eksporterer jo også 50% raffinerte oljeprodukter, så det er nok også en grunn til at raffinerikapasiteten ikke er helt bygget ut.

Og dette er jo ønsket politisk resultat?

Det er ganske logiske konsekvenser vi snakker om her. Det er bare det at politikerne prøver å fraskrive seg ansvaret for de negative tingene.

1 Like

Putin sin feil!

For MDGere er livet enkelt: de står opp og går barbent ned på Løkka for en latte før de sykler videre med blomst i håret til jobben i kommunen eller en eller annen offentlig subsidiert organisasjon.

Vi andre bare ødelegger planeten. Eller kanskje enda verre: deres opplevelse av å stå på den «gode» siden, hver gang vi har kritiske innvendinger.

7 Likes

We are just getting started…

Jeg håper alle her inne på bjørnetråden er godt forberedt og sanker cash med begge hender de siste 12 mnd og fortsetter og fylle opp. Jeg tror det blir enormt med muligheter om vi ser 6-12 mnd frem i tid. For min del fortsatt og sitte og se på (ikke så tøff at jeg har shortet men skulle jo ha gjort det og tror det fortsatt er muligheter på ned siden her ja…)

Bolig er litt annerledes som det nevnes. Det har blitt sin sykt dyrt og bygge og så lenge folk har jobb så kommer ingen til og “måtte” selge så jeg tror bolig holder seg en stund til, helt til vi ser at oppsigelsen begynner. Og JA de kommer først i USA og så her til lands. En ressesjon eller depresjon skåner ikke det. (faktisk eneste måten og få ned inflasjon er og skape en oppgang i arbeidsledighet) desverre…

2 Likes

Det spesielle med boliger er også ekstremt mye reguleringer som trenerer bygging, og i stor grad sikrer verdiene til de som allerede eier boliger.

4 Likes

Elleville bevegelser i Yields nå, 10-åringen straks på 3,5%…

2 Likes

Down down, all the way down.

1 Like

Bank of England hever renten med 0,25 prosentpoeng – ser inflasjon på 11 prosent i oktober
Den engelske sentralbanken, ofte omtalt som BOE, har besluttet å heve styringsrenten med 25 basispunkter til 1,25 prosent.

Bank of England venter at den totale inflasjonen i Storbritannia vil stige til like over 11 prosent i oktober. De neste månedene ventes inflasjonen å være over ni prosent, heter det i meldingen fra sentralbanken.

ref: DN Investor

Det fremstår som en realistisk beste gjetning.

*US May Housing Starts -14.4% To 1.549M; Consensus -2.6%

*Building Permits -7.0% To 1.695M Rate In May

2 Likes

Og rett ned igjen :joy: What a time to be alive

1 Like

Et par generelle tanker:

• Det er en god del aktive hedgefondforvaltere i us som føler seg underinvestert i deler av markedet. Det er en av grunnene til at jeg tror noen vil prøve seg i de største(meta, JPM, aapl, osv) utover sommeren ved(om) neste low. Det kan dra indeksene opp uten at det underliggende markedet som small cap/tech osv nødvendigvis blir noe særlig bedre. Nå eller et leg ned til, det er vanskelig å si, men hvertfall ikke lenge til. Det vil hjelpe på likviditeten, men yielden må roe seg.

• Det kan bli ganske juicy bear rally om det kommer en positiv nyhet. Det finnes ikke gode nyheter om dagen, så markedet er sulteforet på det.

• Samtidig skal man også ha i bakhodet at snitt bear marked har s&p ned til -35%, og dit er man 2/3 på vei.

• Retail inflow data viser at det fortsatt er netto kjøp, så man har til gode å se større press.

• Forfaller som nevnt et gigantisk hav med opsjoner på fredag, det vil være super interessant å se hvordan de nye opsjonene som settes drar markedet

• Er 0,25+0,50+0,75 på 3 måneder nok til å få noen marginale sparere til å vurdere bankinnskudd? Det vil isåfall føre til forverring av likviditeten neste par ukene og markedet vil fortsette seigpiningen nedover.

• USD index er super viktig å holde et øye med. Svekkes denne ligger det til rette for bull-dager

10 Likes

Ja, 7 x ouch!!