Har snakket med flere i byggebransjen, elektrikere etc som sier at bremser nå.
Men tar tid før dette slår ut i statistikken. Nå jobber bedriftene med en pipeline hvor avtaler, ordrer etc er inngår for mange år siden. Når det ikke kommer påfyll av ny ordre, så kommer arbeidsledigheten for fullt!
Jeg tenker at svært mye av inflasjonen bunner i energi og forsyningskjedefuckup, først fra Covid (fortsatt pågående i Kina) og nå også fra Russland. Hva er det som skal til for at dette løsner?
Kina skrinlegger Covid Zero strategien sin. Konsekvensene av dette er midlertidig høyere sykefravær og så økt produksjon. Problemet er at dette vil øke etterspørselen etter energi og andre råstoffer, så her går på en måte vinningen opp i spinningen…
OPEC øker produksjonen sin. Dette tror jeg ikke er fysisk mulig. De har ikke noe ekstra produksjonskapasitet som kan komme online på kort tid. Hvis den antagelsen er feil, så er det svært bull.
Russland trekker seg ut av Ukraina og sanksjonene blir opphevet. Usannsynlig hvis ikke Putin plutselig skulle stryke med.
Tyskland melder at de beholder atomkraftverkene sine, Tyskland og Nederland kjører på med fracking for å hente ut gass.
Tyskland og Frankrike kjører på og eksporterer masse tunge våpen til Ukraina for å få slutt på krigen ASAP.
USA kjører på med tiltak lignende de i Norge for å øke investeringene i oljebransjen…
Jeg forstår godt hvorfor markedet er nær max pessimisme. Det siste valget som jeg ikke førte opp er at økt rente og høye priser fører til at etterspørselen faller, det blir økt arbeidsledighet og inflasjonen derfor synker. På kort sikt vil det jo typisk føre til at markedet faller mer…
Biden SKRIKER til media hver dag om at oljeselskapene må LETE mer, PRODUSERE mer, øke KAPASITETEN. - han skriker på oljeselskapene. Sender mail til alle oljeselskaper og ber dem produsere mer.
Dette er forskjellen på business og politikk, politikk er ren bullshit!
Bare vær stille. Ikke klag. Sett deg i hjørnet med resten av administrasjonen, inviter MDG på kaffe De skjønner ingenting!
Skyld på putin! Hvor flaut er det her:
Jeg blir helt satt ut jeg over hvor idioter det går an å bli. Dette er seriøst noe administrasjonen snakker om hver dag, og de klager på energiselskapene. hver dag.
Dersom SAUDI har ledig kapasitet hvorfor skal de øke produksjonen av olje? Det vil jo bare føre til at de tjener mindre penger. Er ikke det kapitalisme som vi alle elsker
Det er vesten selv som har valgt å kutte import av russisk olje og gass.