Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Putin sin feil!

For MDGere er livet enkelt: de står opp og går barbent ned på Løkka for en latte før de sykler videre med blomst i håret til jobben i kommunen eller en eller annen offentlig subsidiert organisasjon.

Vi andre bare ødelegger planeten. Eller kanskje enda verre: deres opplevelse av å stå på den «gode» siden, hver gang vi har kritiske innvendinger.

7 Likes

We are just getting started…

Jeg håper alle her inne på bjørnetråden er godt forberedt og sanker cash med begge hender de siste 12 mnd og fortsetter og fylle opp. Jeg tror det blir enormt med muligheter om vi ser 6-12 mnd frem i tid. For min del fortsatt og sitte og se på (ikke så tøff at jeg har shortet men skulle jo ha gjort det og tror det fortsatt er muligheter på ned siden her ja…)

Bolig er litt annerledes som det nevnes. Det har blitt sin sykt dyrt og bygge og så lenge folk har jobb så kommer ingen til og “måtte” selge så jeg tror bolig holder seg en stund til, helt til vi ser at oppsigelsen begynner. Og JA de kommer først i USA og så her til lands. En ressesjon eller depresjon skåner ikke det. (faktisk eneste måten og få ned inflasjon er og skape en oppgang i arbeidsledighet) desverre…

2 Likes

Det spesielle med boliger er også ekstremt mye reguleringer som trenerer bygging, og i stor grad sikrer verdiene til de som allerede eier boliger.

4 Likes

Elleville bevegelser i Yields nå, 10-åringen straks på 3,5%…

2 Likes

Down down, all the way down.

1 Like

Bank of England hever renten med 0,25 prosentpoeng – ser inflasjon på 11 prosent i oktober
Den engelske sentralbanken, ofte omtalt som BOE, har besluttet å heve styringsrenten med 25 basispunkter til 1,25 prosent.


Bank of England venter at den totale inflasjonen i Storbritannia vil stige til like over 11 prosent i oktober. De neste månedene ventes inflasjonen å være over ni prosent, heter det i meldingen fra sentralbanken.

ref: DN Investor

Det fremstår som en realistisk beste gjetning.

*US May Housing Starts -14.4% To 1.549M; Consensus -2.6%

*Building Permits -7.0% To 1.695M Rate In May

2 Likes

Og rett ned igjen :joy: What a time to be alive

1 Like

Et par generelle tanker:

  • Det er en god del aktive hedgefondforvaltere i us som føler seg underinvestert i deler av markedet. Det er en av grunnene til at jeg tror noen vil prøve seg i de største(meta, JPM, aapl, osv) utover sommeren ved(om) neste low. Det kan dra indeksene opp uten at det underliggende markedet som small cap/tech osv nødvendigvis blir noe særlig bedre. Nå eller et leg ned til, det er vanskelig å si, men hvertfall ikke lenge til. Det vil hjelpe på likviditeten, men yielden må roe seg.

  • Det kan bli ganske juicy bear rally om det kommer en positiv nyhet. Det finnes ikke gode nyheter om dagen, så markedet er sulteforet på det.

  • Samtidig skal man også ha i bakhodet at snitt bear marked har s&p ned til -35%, og dit er man 2/3 på vei.

  • Retail inflow data viser at det fortsatt er netto kjøp, så man har til gode å se større press.

  • Forfaller som nevnt et gigantisk hav med opsjoner på fredag, det vil være super interessant å se hvordan de nye opsjonene som settes drar markedet

  • Er 0,25+0,50+0,75 på 3 måneder nok til å få noen marginale sparere til å vurdere bankinnskudd? Det vil isåfall føre til forverring av likviditeten neste par ukene og markedet vil fortsette seigpiningen nedover.

  • USD index er super viktig å holde et øye med. Svekkes denne ligger det til rette for bull-dager

10 Likes

Ja, 7 x ouch!!

Samme her i Norge.

Har snakket med flere i byggebransjen, elektrikere etc som sier at bremser nå.

Men tar tid før dette slår ut i statistikken. Nå jobber bedriftene med en pipeline hvor avtaler, ordrer etc er inngår for mange år siden. Når det ikke kommer påfyll av ny ordre, så kommer arbeidsledigheten for fullt!

7 Likes

Jeg tenker at svært mye av inflasjonen bunner i energi og forsyningskjedefuckup, først fra Covid (fortsatt pågående i Kina) og nå også fra Russland. Hva er det som skal til for at dette løsner?

  • Kina skrinlegger Covid Zero strategien sin. Konsekvensene av dette er midlertidig høyere sykefravær og så økt produksjon. Problemet er at dette vil øke etterspørselen etter energi og andre råstoffer, så her går på en måte vinningen opp i spinningen…
  • OPEC øker produksjonen sin. Dette tror jeg ikke er fysisk mulig. De har ikke noe ekstra produksjonskapasitet som kan komme online på kort tid. Hvis den antagelsen er feil, så er det svært bull.
  • Russland trekker seg ut av Ukraina og sanksjonene blir opphevet. Usannsynlig hvis ikke Putin plutselig skulle stryke med.
  • Tyskland melder at de beholder atomkraftverkene sine, Tyskland og Nederland kjører på med fracking for å hente ut gass.
  • Tyskland og Frankrike kjører på og eksporterer masse tunge våpen til Ukraina for å få slutt på krigen ASAP.
  • USA kjører på med tiltak lignende de i Norge for å øke investeringene i oljebransjen…

Jeg forstår godt hvorfor markedet er nær max pessimisme. Det siste valget som jeg ikke førte opp er at økt rente og høye priser fører til at etterspørselen faller, det blir økt arbeidsledighet og inflasjonen derfor synker. På kort sikt vil det jo typisk føre til at markedet faller mer… :stuck_out_tongue:

3 Likes

Er det ikke nå når det er som mørkest at man bør kjøre bull?
Alt ser dritt ut og alle vil gå i cash eller bear.

Kan jo ikke bli særlig dystert nå? Hvilke nye negative nyheter skal kunne komme?

OPEC har masse kapasitet, men de ler av USA og det senile fjolset som er president.

2 Likes

3 spekulative påstander i en setning,ny rekord?

3 Likes

Vet ikke hva du mener er spekulativt?

«US President Joe Biden has repeatedly appealed to Saudi Arabia to increase its oil output without success.»

Biden SKRIKER til media hver dag om at oljeselskapene må LETE mer, PRODUSERE mer, øke KAPASITETEN. - han skriker på oljeselskapene. Sender mail til alle oljeselskaper og ber dem produsere mer.

image

Dette er forskjellen på business og politikk, politikk er ren bullshit!

Bare vær stille. Ikke klag. Sett deg i hjørnet med resten av administrasjonen, inviter MDG på kaffe
De skjønner ingenting!

Skyld på putin! Hvor flaut er det her:

image

Jeg blir helt satt ut jeg over hvor idioter det går an å bli. Dette er seriøst noe administrasjonen snakker om hver dag, og de klager på energiselskapene. hver dag.

7 Likes

Dette stemmer på en prikk.

1 Like