Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Juli blir

  • Rød
  • Grønn
  • Doji

0 stemmegivere

Kan ta feil, men ser ut for meg som vi kan få en liten bounce her - prøver en trade igjen (solgt bear) YOLO

Dette gjelder xact-bear / omxs30

2 Likes

Nå er Bloomberg commodity index ned fra 137 til 116.5 Samme pris som før invasjonen.

Siden sist vi diskuterte er alle råvarer og energipriser i snitt ned -7% til😊

Her «nede» kan jeg begynne å bli enig om at råvarer har begynt å ta ut en større resesjonsprising.

Det er det jeg prøvde å forklare, at tighte spot markedet ikke vil reflektere prisene dersom resesjon prises inn. Og nå priser man inn en resesjon.

Tror du på ytterligere fall i råvarepriser?

Hvis ja, så vil økningen vi har sett fremstå som et mer midlertidig fenomen som i mindre grad vil forplante seg til sluttkunde, ergo lavere inflasjon.

1 Like

@nordpolen @torsteinius @Christian

Her er en fantastisk bra you tuber som forklarer om Makro og ikke minst inflasjon og PPE (se bunn).
Christian han har og en veldig bra forklaring på hvor lang tid det tar før boligpris utviklingen slår ut på CPI og det er ca 18 mnd (i ihvertfall slik han forklarer) så du har helt rett det tar lang tid.

Selv om inflasjonene faller litt nå så er den fortsatt ekstremt høy, (men her og tar det tid før alt er ferdig og det slår ut fra final demand (se video om PPE om dette er ukjent)
Vi ser jo at nærings eiendom begynner og få en skikkelig bratt kurve og Vårt kjøre Odin Eiendom er ned 45% hittil i år. Dette vil jo og slå ut i bolig, men kanskje litt annerledes. Om ikke prisene faller for mye så vil i ihvertfall omsetting krakke helt. Folk får mindre lån, har mindre og bruke pgr Strøm/bensin/mat og reise er opp enormt… Dette vil garantere i recession og da skal jo børs mye mye mer ned før det blir bra igjen.

Denne ok i USA i går og det lover ikke bra. Eneste sektorene som vokser er Goverment. Og se på fall i Private gods… Hvis du tror ting har blitt billigere i q2 så vet vi jo svaret på det, altså vil det mest sansynlig vis bli enda verre i Q2 en Q1. Det kommer vi til og se på q2 resultatene som kommer nå. Nei jeg tror ikke bunnen er nådd enda, men kanskje vi skal begynne og tenkte på en fast spareplan i fond frem over (om 6 mnd kanskje)

https://www.youtube.com/channel/UCBbRY8Xv8bPxb0NollM3pww/videos

1 Like

Dersom det generelle markedet faller mer, så ja. Holder markedet seg oppe så nei.

Joker: EU’s fortsettelse av energiutfasing fra Russland. Holder de målene sine kommer markedet til og fortsette å være under massivt press fremover.

Joker: USD index svekkelse. Råvarer i seg selv kan holdes høyt/ presses høyere dersom usd svekkes. Noe vil hjelpe på kosten, men etterspørsel vil også øke. Usikkert utfall. Kan også hjelpe EM og matinflasjon.

Meldingene ut fra Libya siste dagene burde få oljen opp eksempelvis. Er ganske kaotisk.

1 Like

OMG… ikke slutt enda for EU… Over forventet…

3 Likes

Hvis noen går innom butikken i dag og sjekker den halvårlige justeringen på matvarer, vi er i resesjon! Snakkes.

2 Likes

Hva tror folket om renten? Sentralbankene pleier jo ikke å være dyktige på å spå rentebanen selv (på lengre sikt).

Jeg tipper kraftig opp på kort/mellom lang sikt og så ned til null igjen når virkningen av hevingen har satt sine spor.

3 Likes

Nytter ikke å dra den rett ned i 0 igjen, da får du samme problemet rett tilbake innen kort tid

Egentlig enig, men jeg tenker jo at uten tilgang på billig energi, så er all vekst fucked? Investeringsviljen i olje/kull/gass/raffineri er særdeles svak som jeg ser det. @Snabbacash sier basically det samme som meg.

5 Likes

Ja jøss se så den kræsjer :scream_cat: ! innenfor trading range, og konsoliderer. Zoom litt ut du ! Trodde vi skulle snakkes i desember og ikke 1 uke senere :rofl:

4 Likes

Ja, dette! Som jeg har latterliggjort tidligere, Europa har FORTSATT huet fullstendig begravet i sanda når det gjelder energisituasjonen… da er det dessverre intet håp i siktet, enda.

Men det vil tvinge seg frem, før eller siden. Spørsmålet er bare hvor gærent det må bli først, tydeligvis VELDIG.

Det har vært underinvesteringer i ca 10 år, og man kan ikke snu seg rundt på en flis så er produksjonen tilbake. Det er en del politikere i vesten generelt som tror at man kan slå av oljeproduksjonen og så begynne å sette opp vindmøller. Mulig det hadde gått om ikke Putin slo seg vrang.

Situasjonen er uansett at man trenger energi for å sette opp alle vindmøllene etc. Dessuten er det folk som har regnet på den grønne revolusjonen som har kommet frem til at for å erstatte dagens forbruk av energi så kreves det mer av enkelte begrensede råvarer enn hva som finnes, og ikke minst er det som finnes gjerne i land man ikke har en like god relasjon til. Så, jeg tipper et comeback for olje.
image
image
(Var det jeg fant i farten, har sett bedre illustrasjoner på problemstillingen)

5 Likes

Nå får vi se hvor mye smerte GAZP skal gjennom, og om det vil få noen ringvirkninger.

3 Likes

LOL retorikken din! Du har jo null peiling! “Det hadde jo aldri vært billigere vs aksjer før”!

Skal vi se her da, hvis du hadde brukt litt tid og sjekket under panseret så hadde du ikke bommet så mye. Men heldig da, hvis det aldri hadde vært billigere før så er det gratis nå!

Her er fakta!

Utvalg av råvarer fra toppen “som ikke har krasjet” siste 12 måneder:

Jernmalm: -42%
Kopper: -27%
Aluminum: -35%
Sølv: -20%
Palladium: -40%
Tømmer: -55%
Bomull: -33%
Hvete: -33%
Nat gas us: -35%

“konsolidering”…

Snakkes i desember smartass :joy:

Herlig svar. Ta med fakta neste gang da!

1 Like

Jeg orker ikke diskutere med “eksperter” :rofl: At du ikke greier å forstå at vi er i startgropa på tidenes råvare boom er ganske artig