Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hvorfor dra alle råvarer over en kam?

Tror vi får ekstrem oppgang i alt av råvarer knyttet til det grønne skiftet, som f eks enkelte metaller.

Råvarer som i hovedsak går til sluttbruker vil sige nedover i takt med resesjonens styrke.

Bør også ta med at en evt gjenoppbygging av Ukraina kommer til å sluke enorme mengder stål og betong. Det er vanskelig å forestille seg hvilke mengder vi snakker om. Og når vi vet at både stål og sement er ekstremt energikrevende å fremstille så får vi noen signaler om retning der også.

Går det ikke an å ha to tanker i hodet samtidig?

3 Likes

Det var akkurat det jeg ikke gjorde lol. Jeg viste akkurat 10 helt ulike råvarer i helt ulike deler av markedet.

Om vi i det hele tatt skal snakke om fremtiden så må det være et minstekrav at man bør snakke fakta på prisbevegelser og spotpriser.

1 Like

Du er langt mer inn i materien enn de fleste andre her, men du trenger kanskje ikke være så «lol» og «overlærer» i stilen, eller? Vi har et felles ønske om å forstå sammenhenger og hvilken utvikling som er mest sannsynlig.

I bunnen av innlegget tar du med grafen til “all commodities”, så mitt innlegg var ikke helt på vidda. Den indeksen sier noe om samlet utvikling, men jeg mener å si at enkeltråvarer kan være mer interessant. Det vil også si noe om flaskehalser og supply issues.

4 Likes

Ser at folk fremdeles fabler om «det grønne skiftet» etc.

Dette var/er bare en fiat-scam for å drive gjeldsøkning og sørge for mer penger i lommen til de ultrarike.

Vindmøller og slikt kommer aldri, aldri til å kunne fungere som en energikilde.

3 Likes

Snakket med en kompis som sitter i proffsegmentet for Monter.

De fikk beskjed i går at prisene skal kuttes med 15% fra august av.

Her er en annen ting jeg satt å kikket på i US markedet.

Relativ styrke på NQ1! kontra ES1! (QQQ vs SP500).

Siden mai, har NQ1! vist styrke i forhold til SP500, selv om alt har gått ned.

Kikket litt på diverse aksjer innen FANG og lignende.

Facebook har korrigert 60% fra toppen.
Intel - 46%.
Alphabet - 30%.
Netflix - 76%.
Apple - 30%.
AMD - 54%.

Så kikket jeg på earnings på Intel vs AMD…

Her er intel. Siste fire kvartal har estimated og actual earning falt. Sammen med aksjekursen.


intel2

Her er AMD. De har hatt vekst siste fire kvartal. Sammen med tydelig vekst siste 4 årene. Dem har hatt vanvittig suksess med siste generasjoner med CPU og GPUer, og er godt på vei med ytterligere ytelsesøkning på neste generasjon.

Men etter rallyet på Q2 21, har aksjen falt UNDER kursen før Q2. Siste 2 kvartal har EPS vært over 20% høyere en estimated, til tross for dette er kursen nå under hva den var på Q2 21.
Nå har absolutt alt korrigert siste måneder. Men veldig spesielt at er firma som overrasker til oppsiden, og leverer vekst kvartal etter kvartal, korrigerer MER en et sammenlignbart firma som faktisk har reduksjon kvartal etter kvartal.

amd2

7 Likes

På et praktisk nivå for mange europeere hjelper det ikke at naturgass i US koster det samme energimessig som prisen på WTI-olje. Gass er en viktig innsatsfaktor, og til 250 dollar fatet i olje-ekvivalenter, er fortsatt 300% høyere enn for 1 år siden, og 75% høyere enn for 1 måned siden.

Tysk industri står videre for 23% av nasjonal produksjon, mens tallet for USA er 12%.

image

Slik jeg ser det er energi = økonomi.

EDIT: Jeg synes grafen over rimer godt med at dagens europeiske inflasjonstall kommer inn litt høyere enn forventet, samt at det er mulig at inflasjonen ikke kommer ned med det første.

4 Likes

Jeg har jo som sagt vært ganske pesimistisk med tanke på økonomien siste året (men ha og sett all gjeld som har voks over alt, men pgr ingen inflasjon så har det ikke vært ett problem)
Nå derimot når ser disse tallene er det jo absolutt katastrofe. Jeg tror vi kommer til og komme i stort sort hull og dette kan komme til og ta Lang tid før krisen er over.
Jeg har her 4 grafer. 1 og 2 er EU CPI vs PPI.
Her ser vi at ppi har steget mer de siste 2 årene enn de har steget de fra 1980 til 2020 (40 ÅR)
Bilde 3 og 4. USA penge mende vs EU
Under ser du penge mengden som har vokst jevnt over de siste 40 årene, men sammenligner vi pengemeden mot CPI så ser vi at penge mengen er opp fra ca 2 til nesten 12 (600%) på 22 år, mens CPI er opp kun 30/35% på samme periode. HMM litt usikker hva det betyr men slike spike i så lange trender tar normalt litt tid og utfalle seg men jeg tror ikke det er til det positive.
Mer penger og mindre cpi burde betyr at vi er rikere “mener jeg” men har vi det

Ett eksempel er jo hvor mye bolig koster i forhold til lønn. Desto dyrer bolig er desto mindre penger har vi og leve for. Og ser vi på grafen nå så er den nesten 8 x Houshold income… april 22 Mens før 2000 lå den på 4x. Hva er grensen eller er vi over alerede ?

En kan vel diskutere her opp og ned men så mye dyrer boliger, og nå stigenede rente (+dobbling i bensin priser/Strøm og mat opp kraftig) tror det blir en lengre en vanlig nedtur vi er inne i…

1 Like

Synes denne grafen også er interessant, fordi for første gang så importerer man mer LNG fra US enn pipeline natural gas fra Russland

image

Men det kommer med en kostand for summen av US LNG og russisk gass stupte i juni.

3 Likes

Dette er jo 100% klart at det dere snakker om er tegnene vi har snakket om.
Fallet i råvarene faller på feil grunnlag. Det er allerede begynt og få redusert etterspørsel Forde folk ikke har råd til produkter annet en mat/bensin/strøm og bo i bolig. (ikke kjøpe bolig ikke kjøpe biler, ikke kjøpe ting for det er for dyrt.)
Folk kjører mindre for det koster for mye, ingen penger til ting så mindre frakt, osv.
Gleder meg til og se resultatene til UPS og de som driver med transport, tipper det blir stygt i q2 (kanskje en god short ?)

Hvor mye skal oslo børs ned når det går opp for folk at recession er ett faktum og det blir en hard landing ?
50% til ? eller Oslo har jo ikke falt enda.

2 Likes

Ja, gledelig når det går dårlig for folk, da kooozer vi oss dere! :relaxed:

2 Likes

Angående AMD og Nvidia

3 Likes

Det jeg er nysgjerrig på er om indekser som allerede har korrigert mer en 50% her på berget vil krakke ytterligere når man får korreksjon på energi, material, finans osv.

Eller om man får tegn til rotasjon, og om dem klarer å vise styrke. Enten holder seg noenlunde stabile, eller faller mindre en resten :man_shrugging:

3 Likes

Hehe kom kanskje litt feil ut ja. Det jeg mener er at de vil fortelle veldig godt hvordan det går i privat konsum. Det vi så u Q1 var at omsettningen steg, men antall pakker sank med 10% så de klarte og presse all kost over på kundene, MEN de tapte penger pgr kostnaddene steg kraftig.
Men de er på en måte en veldig tidlig indikator på økonomien og forbruk.

Problemet er hvis de går bra… og vi fortsetter og kjøpe mye. Da vil det bety at renten skal enda mer opp og enda mer styring fra FED.

Vet ikke hva som er best.

Voldsomt krakk.

1 Like

Nybilsalget i Russland har falt med rundt 96% :stuck_out_tongue:

Russia -New car and Light Commercial Vehicles sales for 2021 var på 1,67m. 96% reduksjon der gir et fall på 1,6m biler årlig. Det ble solgt rundt 67m biler i 2021, så Russland alene står for et fall i etterspørselen etter biler på rundt 1,5%. Jeg antar at det siste tallet inneholder LCV også, men det er ikke sikkert, jeg tenker summen blir rundt den samme, dvs at fallet i etterspørselen fra Russland alene utgår 1,5% world wide.

… det var faktisk ikke noe jeg hadde tenkt på her, at etterspørselen etter råvarer også vil falle kraftig rett og slett pga mindre eksport til Russland.

2 Likes

Jepp, har ventet på dette. Bruktmarkedet flommer over av brukte GPU fra minere som selger unna.

Dette vil påvirke etterspørselen for nye. Men man kan endelig kjøpe produktene til normale priser istedenfor 2x og 3x msrp, og man har faktisk tilgang.

Men det forklarer ikke forskjellen på at AMD faller betydelig mer en Intel, når dem faktisk har vekst over 4 kvartal på rad kontra Intel som har fall 4 kvartal på rad.

2 Likes

AMD har P/E TTM på 29,8, så hvis folk ser litt framover og ser at de framover ikke vil kunne ta premium priser, så kan det være at prisingen er rimelig fornuftig? I november 2021, så var prisingen av AMD på rundt P/E 60. Dette handler i mine øyne også om supply/demand, så 6mnd med fallende priser gjør at etterspørselen gjerne synker etter aksjene.

2 Likes

Intel har sterkere brand enn AMD. That’s it i guess ?

Sier ikke nei takk til fornuftig prising av neste generasjon grafikkort :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Intel vil alltid oppnå høyere prising enn AMD, imo, rett og slett fordi de er sett på som eneren innen prosessorer. Et «formelt» tronskifte må til for at de rollene skal byttes om også på prisingen.