Jeg kan være bull også, så det er ikke noe som ‘spesielt’ gjenspeiler mitt bearishe syn. Men endrer noe seg så endrer jeg med en gang. Men for shorter hovedsaklig ndx/spx futures, men nå obx også på spikes. obx beveger seg mer tilfeldig dag til dag, og følger etter peers. Us har hele verden som trader den så det er helt annerledes. Generelt så er rådet og ikke shorte bunner, hvis du skal shorte i det hele tatt. Shorte er vanskelig mentalt, så det er ikke noe man starter med store summer før du har gjort det en stund. Du kan bruke CFD Norway 25 hos saxobank med 10x, eller obx x5 nordnet eksempelvis. Finnes mange meglere der ute.
Det jeg kanskje er mest overrasket over i de som lager bull-case med Norge er at de ikke skjønner hvor insane utsatt man er for korreksjon i boligmarkedet eller demand destruction på energisiden
Og hva gjenspeiler denne risikoen mest, hva er det som trades mest av alt? → valutamarkedet
15 ganger mer likvid enn aksjer, og er by far det største markedet.
Hva sier de som handler og hedger i NOK nasjonalt og internasjonalt om styrken i kronen?
-
USDNOK er nesten det svakeste noensinne i historien på 9.85 kr.
OK, så er USD index generelt sterk.
Men hva sier markedet da man da om euroen, til de økonomiene i Europa som sitter i saksa? -
Til tross for at Europa sliter som bare det, er EURNOK ikke langt unna det høyeste noensinne på 10.25 vs 11.30(rekord). Svekkelse fra 9.50 til 10.25 siden april i år. Hva sier det om tryggheten investorene har til markedet vårt, når “vi sitter jo så trygt med energi på hånda” og det allikevel er stor svekkelse vs Euro?
Markedet liker ikke eksponeringen mot NOK i disse tider hvor inflasjon løper høyere og rentemarkedet kommer oppover. -
I fjor vår da vi ikke hadde særlig inflasjon, lavere oljepris og lave renter så priset valutamarkedet NOK til samme som de gjør nå. NOK korrelerte med oljen helt til april, før markedet begynte å fortelle at fremtiden nå ikke er like lys. Norges Bank hevet renten med 50 bps og markedet rørte seg ikke.