Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Intel blir ikke sett på eneren innen prosessorer nå og har ikke vært det på en stund. TMSC har gått forbi Intel på produksjonsfronten.

2 Likes

Edit:

Hadde egentlig ikke overrasket meg.

1 Like

Jeg klarer ikke sitte utenfor over helgen, og kjøpte tilbake xact bear (faktisk enda noen andeler til). Vingling her fra min side, men klarer ikke bestemme meg for om det blir bounce eller videre nedgang herfra

Vingletradingen har uansett vært lønnsom: 44% avkastning i bear inkl trading, mot 35% uten trading.

Opp eller ned, vi får se!

3 Likes

Har nok falt langt mer nå, bare se regnskap til Zalando og den typen selskap det…

1 Like

Dette burde bekymre crypto verden mer en det tydeligvis gjør.
2 crypto plattformer stanser all inn/ut cash og har sykt med gjeld.
Noe taper cash her… og det er kanskje bare starten.

Voyager Digital følger etter sin rival Celcius og stanser handel, innskudd og uttak for sine kunder.

I en uttalsele fra deres nettsider kommer det frem at verdien på selskapets krypto-verdier var på 685 millioner USD dollar, sammenlignet med 1.120 milioner USD dollar plattformen hadde som lån.

5 Likes

Det trengs en solid opprensking i denne delen av finans verden også. Når hypen er/var som størst og den yngre generasjonen som har “investert” siden 2007 frem til nå og ser hvor lett det er å tjene penger, trenger å få en wake up call, det er som alle andre steder, mye for godt til å være sant osv.

2 Likes

Dette er jo egentlig katastrofe. Det betyr at verden ikke tåler 1% rente eller 3 % ti års rente.
Jeg tror fremtiden blir meget ustabil.

Men om 3-6 mnd begynner jeg og kjøpe aksjer igjen. Fast kjøp over lang tid. Det er vel den sikreste måten og bli rik på over tid.
Om det er bunn eller ei vet jeg ikke men på ett punkt må mannsterke igjen.

4 Likes

Noen bransjer klarer seg bedre under resesjonen enn andre. Selskap som har eksponering mot stat eller eiendom klarer seg godt.

Ser at det i FA-artikkelen står:

"Nyhetene kommer noen dager etter at en kunde av Voyager feilet å betale et lån verdt flere hundre millioner dollar. Dette øker frykten for evnen til låntakere å betale långivere det de skylder og hvilke smitteeffekt denne trenden kan ha på industrien. "

Kunden er 3 Arrows capital

Tror kundene i Voyager kan bare glemme å få ut noen penger nå, og selvsagt kjedelig at de samme kundene ikke anta at Voyager hadde lånt ut bitcoins til 3 AC, som nå altså er på vei til skifteretten,

Blir trolig ikke noe enklere at de britiske jomfruøyene er en del av denne historien, og det faktum at 3/4 av Voyagers kapital er bundet opp i 3AC.

Voyager har lånt 15250 bitcoin og 350 millioner dollar til 3AC per 30. juni 2022.

EDIT:
tilleggsinformasjon:

“In june, Voyager Digital said it secured a loan from crypto-trading firm Alameda Research taht includes 200 million in cash and USD coin and 15000 bitcoin to meet customers need.
On monday the firm said it had used 75 million dollar from the line of credit to facilitate customers orders and withdrawals, and may use more. The two lines expire at the end of 2024 and carry an annual interest rate at 5% at maturity.”

2 Likes

FED sier vi mest sannsynlig er i en resesjon

Nesten 80 prosent inflasjon i Tyrkia

Prisveksten i Tyrkia i juni var på 78,6 prosent på årsbasis, det høyeste på nærmere 25 år, ifølge offisielle tall.

Prisveksten har ikke vært høyere siden 1998. Den har holdt seg på rundt 70 prosent siden april, og i mai var den på 73,5 prosent.

Den skyhøye inflasjonen henger sammen med rentepolitikken til president Recep Tayyip Erdogan, som nekter å vike fra sin omstridte økonomiske politikk.

I strid med så godt som alle økonomer er Erdogan overbevist om at høyere rente skaper inflasjon. Vanlig økonomisk teori er at renteøkninger er nødvendig for å bremse inflasjonen.

Erdogan har det siste året i stedet presset sentralbanken til å redusere rentene fra 19 til 14 prosent, og flere sentralbanksjefer som mener noe annet enn ham, er de siste årene blitt avsatt.

Tyrkias økonomi har stupt siden i fjor. Rentekuttene har skapt en valutakrise, og myndighetene har innført tiltak som skattefradrag for basisvarer og justerte strømavgifter.

“For langt” er en veldig diffus greie :slight_smile:

Det er bedre for samfunnet å få en resesjon, selv en stygg en, enn vedvarende høy inflasjon. Etter min mening i hvert fall. Men det er klart at det er mange som mener at en resesjon er verre. Og gjerne vil dure på og unngå resesjon koste hva det koste vil. Siden man aldri får A/B testet virkeligheten så er det ikke gitt at man klarer å bevise hvem som har “rett” heller.

1 Like

OBX shortkandidat ettersom resesjon nærmer seg. Beveger seg i fairytale-område fortsatt, men OBX lagger gjerne 6-8 måneder pga råvarebust. Hva shorter man indirekte? Equinor.

Så hvordan i all verden har equinor holdt seg oppe vs resten? Spesielt ettersom Equinor er cross-listed og bør korrelere med XLE?



Equinor har kjøpt ca 2,83 milliarder NOK i share buyback siste måneden.
Equinor har en cap på USD 440 mrd USD buyback, ergo så er de 65% ferdige med kjøpene.

Bare hyggelig!

3 Likes

The German government will be able to buy stakes in energy companies buckling under the cost of soaring gas import prices, according to draft legislation seen by Reuters, as Berlin bolsters its defences in a deepening economic war with Moscow.

The amended law, which may come before parliament this week, could also allow the government to impose emergency levies on consumers, three sources told Reuters, though it was not clear how quickly it might exercise that right.

Chancellor Olaf Scholz’s government is scrambling to deal with the impact of soaring energy prices after Russia’s invasion of Ukraine, warning that utilities could face a “Lehman”-style collapse if they cannot pass costs on to consumers.

Energikrise mot slutten av august? Eller tror man det drøyer til vinterstid?

2 Likes

Faktisk rasjonering? Til vinteren. På børsene? Det kan godt komme i høst.

1 Like

Best vi får solgt så mye energi som mulig ut av landet før rasjoneringen begynner.

8 Likes

Ja, det er helt klart lurt. Hvis dette ikke blir et vått år er vi fucked.

2 Likes