Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

lol, gassprisen på NCS har sikkert ingen betydning nei. Snakk om skylapper

"For the second tranche for 2022, running from 16 May 2022 until no later than 26 July 2022, "
Får vi litt demand destruction I tilegg så snakker vi.

I så fall er det absolutt ingen som har sett det komme, og det har absolutt ingenting med de nye kablene til utlandet å gjøre :clown_face:

1 Like

No shit… Folk skjønner det ikke enda, de ser enkelte råvarer kollapse fordi selskaper og konsumentene blir crunched og tror ikke det kan skje med bredden. Jo hardere motstand jeg får på å gå bearish ettersom resesjonsindikatorene begynte å komme for 3 uker siden, jo mer vet man at man treffer hot spot.

2 Likes

Hvilket instrument kjøper du, som gjenspeiler best ditt bearish syn?

1 Like

Jeg kan være bull også, så det er ikke noe som ‘spesielt’ gjenspeiler mitt bearishe syn. Men endrer noe seg så endrer jeg med en gang. Men for shorter hovedsaklig ndx/spx futures, men nå obx også på spikes. obx beveger seg mer tilfeldig dag til dag, og følger etter peers. Us har hele verden som trader den så det er helt annerledes. Generelt så er rådet og ikke shorte bunner, hvis du skal shorte i det hele tatt. Shorte er vanskelig mentalt, så det er ikke noe man starter med store summer før du har gjort det en stund. Du kan bruke CFD Norway 25 hos saxobank med 10x, eller obx x5 nordnet eksempelvis. Finnes mange meglere der ute.


Det jeg kanskje er mest overrasket over i de som lager bull-case med Norge er at de ikke skjønner hvor insane utsatt man er for korreksjon i boligmarkedet eller demand destruction på energisiden

Og hva gjenspeiler denne risikoen mest, hva er det som trades mest av alt? → valutamarkedet
15 ganger mer likvid enn aksjer, og er by far det største markedet.
Hva sier de som handler og hedger i NOK nasjonalt og internasjonalt om styrken i kronen?

  • USDNOK er nesten det svakeste noensinne i historien på 9.85 kr.
    OK, så er USD index generelt sterk.
    Men hva sier markedet da man da om euroen, til de økonomiene i Europa som sitter i saksa?

  • Til tross for at Europa sliter som bare det, er EURNOK ikke langt unna det høyeste noensinne på 10.25 vs 11.30(rekord). Svekkelse fra 9.50 til 10.25 siden april i år. Hva sier det om tryggheten investorene har til markedet vårt, når “vi sitter jo så trygt med energi på hånda” og det allikevel er stor svekkelse vs Euro?
    Markedet liker ikke eksponeringen mot NOK i disse tider hvor inflasjon løper høyere og rentemarkedet kommer oppover.

  • I fjor vår da vi ikke hadde særlig inflasjon, lavere oljepris og lave renter så priset valutamarkedet NOK til samme som de gjør nå. NOK korrelerte med oljen helt til april, før markedet begynte å fortelle at fremtiden nå ikke er like lys. Norges Bank hevet renten med 50 bps og markedet rørte seg ikke.

5 Likes

Handler det ikke også om at NOK er en knøttliten valuta og hvis folk vil ha valuta så velger de «store» valutaer i ruglete tider? Det var jo ikke så veldig ruglete tider i 2011-2013 og da var 1USD nede på 6NOK, men oljeprisen var 100-120usd. Spent på hva som skjer med euro når resesjonen kommer. Ingen andre land i Europa som produserer tilsvarende volum av olje/energi slik som Norge gjør (per capita).

2 Likes

Demand destruction energi virker helt utopisk nå, men godt mulig du har rett.

Mulig olja tanker, men jeg har vanskelig for å se for meg at en så lang periode med underinvestering ikke skal medføre en lengre shortage på olje.

Bolig krakker ikke før renta er 2-3 ppt høyere, tror jeg. Og dit kommer vi ikke hvis ikke man bevisst ønsker å knekke (privat)økonomien.

3 Likes

FED hadde akkurat økt med 75 bps. Skulle noen løftet et øyelokk måtte NB ha økt med 75, kanskje til og med 100.

Antall nybygg var falt med 30% eller noe. Det slår først skikkelig inn til neste år. De har mest sannsynlig greit med kontrakter i år.

Dette gjelder Norge btw.

2 Likes

Ser det er noe som beveger seg nå.

OENG har falt ned på Rank 4 etter close på fredag. Dette er snitt siste 6 uker. Så det må større endringer til før det slår ut på indeksranking.

Falt noen plasser har den gjort tidligere og. Men hvis jeg drar frem aksjer under indeks, ser man tydelig forverring av relativ styrke innad i indeks opp mot tidligere. Individuelle aksjer går ikke på 6 ukers snitt, men på mindre, da jeg vil ha endringene kjappere.
(Alt er i forhold til hovedindeks)

NB: Kan være feil i aksjer innad i indeks. Da jeg ikke har oppdatert dette på en stund.

“velger valuta” - hva mener du med dette? Valutamarkedet er for folk som driver business, og markedsaktører som plasserer kapital for risk/reward og yield. Hvis folk ser på norsk økonomi med svak fremtidsutsikt \ eller yielden andre steder er bedre så svekkes den. Business sikrer seg på kostnader, innkjøp av varer, valutareserver, hedger mot råvareeksponering osv. Det er et element av spekulering.

Nei nettopp, økonomien var ikke på vei ned i grøftekanten, rentemarkedet var ikke på vei opp i det raskeste tempoet i moderne tid, markedet kom rett ut fra en finanskrise og oljen var stabil i 3 år. Den syklusen der kan fort komme på nytt igjen i 2024, men man kan få ting ganske mye billigere nå innen den tid dersom man får demand destruction som det gjør nå.

Det er jo ganske rart at det er en så utopisk tanke nå, mens industriselskaper som bruker olje og energi guider ned, reduserer opex/capex og kommer til å slowe demand? Hadde det kun vært energi som bidro til inflasjon så er jeg med deg, men man blir crunchet fra alle sider. Hvis du er et selskap som har drevet ned kostnader i 15 år pga globalisering også får du en velocity som gir økonomien sjokk, så er det noe helt annet vs supply/demand i mid-cycle eksempelvis så kommer gradvis.

Ikke at jeg hører på Norges Bank fordi de bommer i hytt og gevær, fordi når busten kommer så kommer de til å kutte renter fordi markedet gjør det så dårlig - men de har nå H2 2023 på 4% vs dagens 2%, så da er vi der. Har ikke noe med bevisst å knekke økonomien å gjøre, det har med inflasjonsfaktorer å gjøre. Nå er vi på år 2 med yoy høy inflasjon, så allerede skjønner man at det er alvorlig.

Her skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. 75 bps fra Fed var priset inn på forhånd. EURNOK markedet snakker en egen historie, så det at du nevner kun usd er en egen ting.

Under halvparten priset inn til 50 bps fra nb. Avgjørelsen var hawkish, økte rentebanen var overraskende hawkish. NOK burde ha styrket seg hvis renteargumentet skal holde

Imo. følger sentralbankene roadmap’en til stagflasjon hvis de tror inflasjonen ensidig kan stagges med renta. Inflasjonen er demand destructive i seg selv, og høye energipriser har kommet for å bli. Gitt at de bruker 2-3 år på å nå sluttkunde, så vil vi se høy (relativt sett) rente og høy inflasjon samtidig som vi er i en resesjon, ergo stagflasjon, gitt at Norges bank følger sin rentebane.

Når myndighetene bevisst har skapt en energikrise for å framskynde det grønne skiftet så kan man håpe på at de da også tenker å stimulere videre, ref innlegget i makrotråden. Da skal renten raskt opp og raskt ned. Det tror jeg imidlertid ikke skjer fordi man nå antyder at det å nå klimamålene blir et mål for pengepolitikken, og da er det hovedsakelig nedgang i (energi)konsum som gjelder. Det ordner man med redusert kjøpekraft.

BASF stenger kjemikaliefabrikk pga gassmangel. Gjødsel blir for dyrt pga gasspriser. Strømmen er blitt stadig dyrere hele EU pga styrt avvikling av stabile energikilder. Hvilken energi, utover muligens den underinvesterte oljen, ser du skal ta heisen ned de neste årene?

1 Like

Deler to observasjoner som burde være av stor interesse.
Hvordan disse skal tolkes, hva det vil bety for markedet fremover og hva som er priset inn av negative versus positive faktorer kan man sikkert argumentere mye rundt.

Den første forklarer at forbrukertilliten i USA er på all time low. Dette i en stund hvor det finnes 2 jobber pr arbeidstaker! Med andre ord; all praten rundt inflasjon og resesjon “virker”; det forventes dårligere tider. Det vil lede til lavere etterspørsel og fallende priser ( i teorien…). Folk vil spare mer, bruke mindre og avvente større investeringer til de får en trygghet om at ting er “i orden” igjen.

Sentimentet i markedet er nede på nivåer hvor man tidligere har sett kraftige rekyler i ettertider. Disse kan være av mindre og større karakter, men backer det Havana også nevner relatert til det å shorte markedet; de som tenker på å shorte nå når pessimismen er på sitt verste, kommer for sent til bordet. Ja, det kan fortsatt funke, men du har ikke risk / reward med deg. Dette vel og merke for US-indeksen. OSE lever et annet liv, der har ikke smellen kommet. Ennå…

4 Likes
1 Like

Hvis det du kommer med skal gi mening, så må det være ett MINIMUMSKRAV at artikkelen er lesbar. Fint om du kan ha noen egne synspunkter også.

For alt jeg vet jobber du i DN og driver å fisker betalende brukere med klickbait-artikler.

3 Likes

Det var rart. Jeg forventet minst 50 bps fra NB. Synes det er rart at analytikerne var såpass på jordet. Det er dog bare 11 dager mellom FED og NB sine rentehevninger. Kan det være at analytikerne bare ikke hadde oppdatert sine estimater eksternt?

Greia er jo at energi er en stor innsatsvare i veldig mange sektorer. Så helt enig med deg at det ser ut til å bli demand destruction der. Spørsmålet er når dette kommer i balanse. OPEC er jo interessert i å få godt betalt. De får ikke godt betalt i en resesjon og flere år etterpå, så for dem, så gir det mer mening å holde oljen på 80-100$ i mange år enn 150$ i ett år. Elastisiteten her kan jo bli interessant for å si det mildt.

Men supply er jo satt helt ut av balanse pga av sanksjoner mot Russland. Oljen og gassen til Russland vil flyte ut i markedet, men det vil ta tid å bygge kapasitet for å få den ut gjennom nye kanaler

Jeg er helt enig når det kommer til gass. Oljeeksporten har økt?

ref: Russian crude oil tracker | Bruegel

Økning i oljeeksport:
image

ref: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-06/russia-s-crude-oil-revenues-take-a-hit-even-as-exports-swell

Russian oil exports grew by 12% in the first five months of 2022, Deputy Prime Minister Alexander Novak said June 17, as demand persists, despite Western sanctions reducing oil exports to Europe.

ref: Russian oil exports up 12% in 2022 as demand persists: Novak | Hellenic Shipping News Worldwide

1 Like

De oppdaterer jo. Du må se på markedsaktørene. Det var hawkish heving vs median forventing og hawkish rentebane.

Nettopp! De kjøper færre råvarer og produserer mindre, ergo lavere energietterspørsel til produksjon. Kobber er ned -30%. Folk fornekter seg hva som utspiller seg.

image

1 Like

Men som du sa, kronekursen rørte seg basically ikke? Noe den hadde gjort hvis markedet ble overrasket?

Så, -1,6% i Q1 og -2,1% i Q2 i USA.