“velger valuta” - hva mener du med dette? Valutamarkedet er for folk som driver business, og markedsaktører som plasserer kapital for risk/reward og yield. Hvis folk ser på norsk økonomi med svak fremtidsutsikt \ eller yielden andre steder er bedre så svekkes den. Business sikrer seg på kostnader, innkjøp av varer, valutareserver, hedger mot råvareeksponering osv. Det er et element av spekulering.
Nei nettopp, økonomien var ikke på vei ned i grøftekanten, rentemarkedet var ikke på vei opp i det raskeste tempoet i moderne tid, markedet kom rett ut fra en finanskrise og oljen var stabil i 3 år. Den syklusen der kan fort komme på nytt igjen i 2024, men man kan få ting ganske mye billigere nå innen den tid dersom man får demand destruction som det gjør nå.
Det er jo ganske rart at det er en så utopisk tanke nå, mens industriselskaper som bruker olje og energi guider ned, reduserer opex/capex og kommer til å slowe demand? Hadde det kun vært energi som bidro til inflasjon så er jeg med deg, men man blir crunchet fra alle sider. Hvis du er et selskap som har drevet ned kostnader i 15 år pga globalisering også får du en velocity som gir økonomien sjokk, så er det noe helt annet vs supply/demand i mid-cycle eksempelvis så kommer gradvis.
Ikke at jeg hører på Norges Bank fordi de bommer i hytt og gevær, fordi når busten kommer så kommer de til å kutte renter fordi markedet gjør det så dårlig - men de har nå H2 2023 på 4% vs dagens 2%, så da er vi der. Har ikke noe med bevisst å knekke økonomien å gjøre, det har med inflasjonsfaktorer å gjøre. Nå er vi på år 2 med yoy høy inflasjon, så allerede skjønner man at det er alvorlig.
Her skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. 75 bps fra Fed var priset inn på forhånd. EURNOK markedet snakker en egen historie, så det at du nevner kun usd er en egen ting.
Under halvparten priset inn til 50 bps fra nb. Avgjørelsen var hawkish, økte rentebanen var overraskende hawkish. NOK burde ha styrket seg hvis renteargumentet skal holde