FED må etterhvert ta 180 grader manøver igjen og prøve å redde økonomien, men spørs hvor raskt det kommer, og muligens er skaden irreversibel.
Ikke umulig, men så er spørsmålet om hvor bra det fungerer om økonomien først gruses
Kjør renten opp, finanskrakk, avskaff statsobligasjonsmarkedet, og kjør på med økonomisk planøkonomi.
Hvorfor skal man betale renter til rike folk og institusjoner når ingen bryr seg om størrelsen på gjelden uansett? Hvis man ikke trenger å skaffe penger for å finansiere staten fordi man gir fullstendig faen i størrelsen på statsgjelden, så gir det egentlig ikke noen mening å selge gjeldsbrev og betale renter til folk heller, korrekt?
Godt sagt. Kjør renten “litt opp” så rett ned så enda mer lånefinasiering… MEN vi har ett problem
INFLASJON…
Folk gidder ikke og jobbe hvis det ikke gir dem penger til og kjøpe produkter. Hvis vi nå starter seddel pressen igjen så hjelper det svært lite fordi vi har nok penger, men vi har ikke nok produkter.
At vi får usle 3.7% lønnsøkning er jo ingen ting(tjener du over 600k og er en av de “rike” så tar jo staten 40% til-bakers i skatt så faktisk er jo mer rett over 2%). Strøm er jo opp 100% (for meg i hverfall) vel så subsidere staen en del her. Mat steg ihvertfall 4/5% 1.Juli bensin er jo bare dyrt og vil bli verer hvis vi trykker penger. Lån har jeg ikke men det går jo opp…
Nei det er en skikkelig utfordring vi har, og jeg tror ikke aksjemarkedet blir vinneren i runde 1…
Noen som har hørt om «The Great Reset»?
og gassen som er 50% av BOE equinor produksjon, hvordan går det med den?
La det ikke være noe tvil, jeg er ikke noe bear energi dersom markedene roer seg, eller at man får en bust for så å investere på billigere nivåer. Jeg er godt klar over TTF økningen både spot og futures og eqnr benefit. Jeg har vært veldig tydelig på at man kan få råvarer og energi billigere enn det som har vært siste tiden, og det har spilt seg ut perfekt.
Skulle hørt på meg selv, var for tidlig på shorten igjen. Insane reverse hvor alt blinker resesjon utenom aksjer i dag.
Heldigvis er de 2% “vi” får utbetalt nok til å dekke en god del av bensin, strøm og mat. Verre for de med halvparten så høy lønn… For dem øker utgiftene for disse tingene i kroner gjerne like mye.
Jeg får ikke de tallene til å stemme med bare minus 1,6% på hele indeksen. Kanskje det har blitt for seint
Ta utgangspunkt i at wiki stemmer(noe den garantert ikke gjør med ±et par prosenter) så er Brent + crude = ~15% av indeksen, dvs faller wti+crude 10% så faller indeksen -1,5%. Dvs alle andre råvarer må falle enormt for å få så store bevegelser som fallet på bcom som -4,5% i dag.
Viktig å ha DXY med som årsakssammenheng for det store presset i tillegg til resesjonsbevegelser.
Når du kommenterte så var bcom med 1,6% og oljen med 6,5%, tallene gir mening hvis hele indeksen kræsjet etterpå.
Spot:
Kobber -4,8%
Heating oil -9,4%
US nat gas -4,8%
Sølv -2,8%
Korn - 4,8%
Soya -5,4%
Hvete -4,9%
Bomull -8,5%
wti/brent -10%
osv…
keep in mind at dette er større fall fra allerede store fall siste måneden.
Kikket nettopp på denne. Han tar en runde på nettopp energi og material helt på slutten.
TL:DR: Ganske store bevegelser på begge når det gjaldt relativ styrke, og ikke til det bedre.
Bra at råvareprisene faller, så kanskje man kan få en kort og brå resesjon, ikke en endeløs greie.
Ja det er absolutt krise for de som er i en vanskelig situasjon pr nå og verre blir det.
I år har jo strøm tatt enda mer av en før. Fant denne oversikten og det er jo 400% opp i forhold til snitt 2016-2020: så selv med strøm støtte er vi hverfall opp 100%.
Men nå fra 1.Juli fikk jeg og dobbel nettleie
Før dette var nettleie på 2650kr per år = 220kr pr mnd. Nå er minste sats 250kr…(jeg ender på hverfall 350kr og på vinterene kanskje 475kr)
Jeg ser at når huset er normalt i bruk på sommerene går det ca 3-5Kwt (når folk kommer hjem og skal ha middag og ha varme i hus) og så holder det seg på 1-3kwh med en vask og tørk og div varmt vann.
Men når skal jeg lage bilen ? har 2 elbiler og hvis jeg lader med vanlig kabel 10a 240v = 2.4Kwh så da spretter jeg opp på nivå 2. 350kr. Og det tar 30 timer og lade 90Kwh batteri
Før ladet jeg når det var billig om natten på 11Kwh men da er jeg jo på nivå 3. 475kr (dobbel pris)
Så vipps slik ble det og ganske mye dyrer ja… selv om jeg lader på 30 timer… og ikke minst jeg må lade gjennom hele dagen så faktisk belaster jeg strømnette mer på ettermiddagen for jeg skal jo fordele strømmen.
Helt utrolig at dette trinnsystemet trumfet gjennom…
Solgt xact bear her, vet ikke sikkert videre vei, men det er HØY risiko for en skikkelig bounce i aksjemarkedet og da ønsker jeg ikke miste gevinsten.
Prøver noen long trades i diverse aksjer, små posisjoner