Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Nei og det bør man tenke seg om et par ganger hvorfor den ikke gjorde selv om rentebanen er mye mer aggressiv.

Jup. Bør ikke komme som noe sjokk for noen.

Resesjonsbevegelser:

10 year yield fra peak 2.98 på åpning flight to safety ned til 2.89
s&p futures ned -0,6%, UK -1,2%, CAC 40 -1,5%, Dax -1%
olje ned 1%
bcom touchet ny low i stad
USD index til ny high 106, drives primært av EURUSD som treffer ny low på 103. Vondt til verre. Dette er komplisert for ECB
USD/NOK = 10 (+1.7%) stor bevegelse.
EUR/NOK = 10.31 - +0,40% selv om EURUSD svekkes med USD.


I 2008/9 så kom det en resesjon fordi finansmarkedene kollapset. Det førte til at oljeprisen gikk i dass. Nå har vi en resesjon som jeg tenker har veldig mye med en veldig økning i energiprisen å gjøre. Siden toppen i 2008/9, så har jo dollaren styrket seg, så prisen er egentlig verre stort sett over hele verden. Hva vil skje hvis etterspørselen etter olje nå faller kraftig pga lavere etterspørsel? Øker ikke da etterspørselen igjen og man får en ping-pong mellom vekst og sammentrekning?

Er vi kanskje i en situasjon som ligner mer på 2011 hvor S&P falt 20%? Samtidig, det verste kvartalet da hadde yoy vekst på 0,92%

Det høres ut som om du har bestemt deg om at dette ikke går videre ut over kredittmarkedet. For det er det man følger med på nå, hvor hardt likviditetsskvisen påvirker kredittmarkedet.

Man har alle form for triggere for økonomisk krise bakt inn i samme krise, fra muligens tidenes største assetboble noensinne med et gjeldsnivå som renner over og du velger ut en periode i 2011 med pivot QE pivot for at 2022 ikke skal bli så ille? Det her blir ikke så lett. Faller markedet 30% så er vi tilbake i 2019. Det er nada.


2 Likes

Jeg var nok ikke helt ferdig med ressonementet i hodet mitt når jeg postet det over, men jeg hadde det i tankene, derfor jeg nevnte at man i 2011 aldri kom i resesjon, mao, det traff neppe kredittmarkedene hardt slik som nå. Jeg skrev det ikke eksplisitt, så skjønner hvorfor du tenkte jeg var ute på tur.

Var ikke klar over at USA fortsatt drev med QE i 2011…

Hvis jeg forstår deg rett, så er du svært bearish og venter kanskje bare på nesten rally i noe du forventer er et stygt bear marked?

Dollaren går helt bananas i dag.

Noen som vet hvorfor?

Fra jan-mai har jeg tenkt at sommeren er en klassisk “go fishing” og ikke følge med på markedene. Ergo lav likviditet, og ettersom man har passiv inflow, store aktører med cash og crushed kryptomarked så kunne man få en bounce som dro med seg likviditet og shortinndekning på veien opp. Nå tror jeg nesten det kan bli motsatt.

Men ettersom mange resesjonsindikatorer blinker hardt og beveger seg med store skritt nærmest daglig basis så er jeg på alert om at vi har videre nedside før det kommer noe bear rally. Spesielt ettersom faktorer som VVIX er 3-års laveste. Ergo markedet forventer 0 svingninger i vix neste 30 dager. Det er slike posisjoneringer som kan overraske til nedsiden

1 Like

Resesjon/stagflasjonsfrykt. Drevet at Eurusd. Sjekk vektingen i usd index.

Markedet som ser for seg fullstendig krise i EU-land som baserer seg på russisk gass, først og fremst Tyskland kanskje?

Qe = bull market, qt = bear market. Nå ser vi at likviditeten er skikkelig dårlig i markedet noe som gjør risikoen svært høy da kursene kan falle mye om noen større skal ut spesielt i mindre aksjer som er populære her på forumet (meg selv inkludert, ikke at jeg skal ut, men at jeg også liker slike aksjer. Solgte heldigvis alle posisjoner bortsett fra langsiktige vinn eller forsvinn investeringer på slutten av fjoråret).

Neste månedene har jeg mest tro på bear, men lange obligasjoner kan også få et oppsving når økonomien går til h…

Resesjonsbølgen treffer markedet på nytt.
Bcom ny low 116, ned -1%. Bull råvarer osv
DXY +1.08%
EURUSD ny low 1.0284
10 y us 2.879 lod
OBX ned -1,5%
S&P futures ned -1,1%
Dax -1,8%
FTSE - 1,35%
CAC 40 -1,5%

1 Like

Go Bears!

1 Like

Europas viktigste økonomi hitter ny low.

Europas tredje største økonomi hitter ny low

Hold øye med Equinor på us open.

1 Like

Bolig markedet i USA er jo Alltid en viktig indikator. Og frem til nå har jo alle snakket om at det ikke kommer til og synke forde det er så lite boliger til salgs. Vel det kan se ut til og snu nå, og dette samme med Ekstrem dyre lån er jo garantert og presse prisene ned over, som igjen vil legge press på nye bolig bygging. De har jo alerede sagt opp flere folk innen nye lån (folk tar mindre nye lån) og skal dette kommer over til bygging og så til … aksje markedet for fult.

2 Likes

Må si det frister med en short i Equinor nå

1 Like

Aldri sett maken til villet destruksjon av egne, nasjonale økonomier som dette. Disse folkevalgte som først stengte ned landene sine i flere år på grunn av covid, for så å sanksjonere seg rett inn i resesjon er en kaste som burde få æren av landsforvisning.

Edit:

Det denne orangutangen mener er at det ikke har vært spesielt godt håndtert. Og det er symptom på den overordnede. akutte krisen i konkurransedemokratiene (lavere valgdeltakelse, kortsiktighet og gravids erosjon av samfunnskontrakten - robuste trender siden WW2 aka. noen av de få jernlovene i statsvitenskapen).

11 Likes

Prøvde å forklare folk i går. Shortet gjennom hele dagen i går, var i tap helt frem til kl 10 i dag, og godt pluss nå. Var igjen villig til å sitte til markedet flippet. Short bouncen.

Men noen har et narrativ som de holder seg fast i, og ser ikke hva som skjer rett foran dem.

Har ikke rørt obx på 8 måneder, og får stempel som bear energi. Kommer til å dekke deler av shorten ila dagen. Alle resesjonsindikatorer blinker. Samtidig skal man da være forsiktig med shorter feks tech i us. Legg merke til at s&p faller like mye som daq. Kan være videre divergence fremover.

10 year us -20 bps fra åpning
Råvareindeksen faller hardt til -1,8%. Ny low tilbake til før invasjon. Er sÅ bIlLiG
Olje -4,3%, mangler 0,5 usd før ny low i korreksjonen.
Equinor -2,7%, følg med på åpning for inndekning/reaksjoner.
OBX ned -2,3%.

2 Likes

Olje -6,5%
Equinor -3,5%
OBX -2,6%
S&p -1,75%
Nasdaq -1,7%

Råvarer stuper! Men mEn meN MEn var så billig før!

image
image1077×688 30.7 KB

2 Likes

Så ca 30% olje/gass. Ikke rart en faller 1,7% hvis oljen har falt 6,5% :slight_smile:

ref: Bloomberg Commodity Index - Wikipedia