Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

A year on into the energy crisis, policy makers have only tried supply measures in their attempt to address the problem. Their own words highlight the approach: “supply” and “production” got 28 mentions in last week’s communique of the Group of Seven summit; “demand” and “consumption” just five.
This is about to change: The best energy is that which we don’t consume. In Europe, officials are now working on a plan to fight the crisis, likely to be published in a couple of weeks, that’s going to focus on consumption measures. I expect to see a big emphasis on so-called “demand response.”

*Saving electricity equals saving natural gas because a large chunk of power in Europe is generated by burning gas imported from Russia. *

The typical demand response measure is cheaper energy prices during low-demand periods — say, at night or weekends. But what I hear out of Brussels is an extreme form: Paying some companies to slow down their plants significantly, or even halt them, so they don’t consume electricity, and therefore help to keep the lights on for everyone else.

Paying companies not to consume electricity is easier than doing so with families.

Slike initiativ som dette tyder på at energi vil fortsette å være dyrt en tid til, særlig naturgass og elektrisitet, noe som det forøvrig skrives om i samme artikkel

“With most of the attention focused on oil and natural gas, people overlook the fact that European electricity markets are already blowing up – and showing the dangers ahead for this winter. French electricity prices for December have surged to nearly 1,000 euros ($1,046) per megawatt hour, up from 50 euros two years ago. The benchmark German one-year forward is up to 300 euros per megawatt hour — excluding two days in December 2021, when prices spiked only to fall back again. That’s a record high.”

Har skrevet litt om fremtidsprisen for norsk strøm, som i 2019 (et av 4 siden år 2000 som har hatt nettoimport) hadde priser som varierte fra 34 øre til 48 øre på ukesbasis gjennom hele 2019 og i 90% av tilfellene la mellom 36 og 44 øre, og som har økt jevnt og trutt siden krigens start (30 øre i februar 2022), og nå 172 øre etter å ha steget 21% begge de siste uker.

Mao en vanvittig pristigning på elektrisitet 2 kvartaler frem, men likevel blekner det for hva hvordan det er i Frankrike, priser på 1046 øre per kwh, eller 10 kroner kilowatten.

Sånn sett er forslaget fra Washington post bra, betaler man 10 kroner kilowatten så lønner det seg å bytte ut kjøleskapet.
Basert på følgende regnestykke blir nedbetalingstiden på et kjøleskap under 1 år basert på franske elektristetspriser for desember 2022:

" A 20-year-old refrigerator could use 1,700 kWh of electricity every year , compared with about 450 kWh for a similarly sized new ENERGY STAR model. At an electrical cost of 12 cents per kWh, that represents a savings of $150 per year and a potential payback of about 7-9 years"

Så løp og kjøp, Washingthon Post har vist oss hvordan vi både kan vinne krigen mot Russland, og spare penger, både 2 fluer i en smekk og en no brainer.

2 Likes

Hva er poenget ditt? Nest største korreksjonen i oljemarkedet på en stund, og da er -1,6% er lite vs den totale korreksjonen som er på -16% siste måneden, sjekk ut grains+industrials+metals med 60% vekting intradg så skal du se kollapsen i de varene. Må se under panseret

Intra:



HVIS jeg skulle kjørt en commodity play for 2022, så ville det vært ca nå. Da må man satse på at resesjonen er mild. Man får noen råvarer -40%, kan være lurt over tid. Men det er ikke noe jeg ville ha gjort, rent personlig. Men her “nede” er det mer fornuftig enn det som har vært tidligere. Ganske mye posisjoneringer som er tatt ut siste par ukene. Det er viktig for å ha oppside i casene.

Trading: Trader bull nasdaq bouncer

1 Like

1 Like

Hvem har skylapper nå!?

Olje ned 10 dollar fatet, -8,3%.
Bcom ned -3,5 %, til 113, ned -20% fra peak
Equinor -1,5% etter obx close.

Intra:
Kobber -5%
korn -4%
Bomull -4%
Sølv -3%

3 Likes

Er det nå fremover det krakker skikkelig :crossed_fingers:

1 Like

Vi har jo sagt at Gull er ikke for og tjene penger men og sikre verdier og hindre tap.
Ser vi gull mot Nok siste 12 mnd er vi faktisk i pluss.

Gull/Sølv, som under alle kriser faller når ting faller og folk flytter over til tryggere havner.
Nå flytter folk over til dollar så den stiger, som igjen holder gull i 0 (litt i + nok nok), men etter hvert som det går opp for folk at ressesjon er ett faktum og det virkelige fallet kommer (kanskje Q2 viser hvor ille det er og kommer til og bli) så vil gull/sølv oppleve en opptur.

Men nå selges alt… og folk sikrer i Cash… som ikke er bra pgr inflajson så de må flytte cash til en trygg havn, som var gull/sølv på 70/80 tallet.

Men vi vet ikke om det stemmer og det kommer til og bli slik men nå gjelder det og hindre tap og sikre verdier. Kom dere ut av eiendom, næringseiendom, osv (tror jeg) indikatorer er her på at det blir ille.
Når renten begynner og bli 10-14% for næringseiendom som jeg investere en del i siste året (for diversifisering gjennom crowdfunding,) begynner vi og nærme oss ett krakk. Jeg tenker 6-12 mnd så blir dette virkelig ille. Husk kost for leie i næring drar opp inflasjon sammen med lønn (se alle streiker nå) + Strøm prisene kommer ikke ned. (se ny nettleie = katastrofe)

Så nå tror jeg tiden er for Cash og bear… som vi har sagt en stund her inne.

image

1 Like

Dette er spot on. Jeg har alltid brukt det som argument at copper er god indikator på hvordan økonmien gjør det. Flere har jo sagt det og det kan googles opp og ned, men her er en som er enig i hvertfall.

This makes copper prices a good leading indicator of the economic cycle. For example, if orders for copper are being canceled or delayed, the price will drop. This can be a leading indicator that an economic recession is at hand. Conversely, if orders for copper are rising, the price will go up.

Doctor Copper.

2 Likes

FED må etterhvert ta 180 grader manøver igjen og prøve å redde økonomien, men spørs hvor raskt det kommer, og muligens er skaden irreversibel.

image

1 Like

Sååååå… renten skal raskt opp og raskt ned? :wink:

1 Like

Ikke umulig, men så er spørsmålet om hvor bra det fungerer om økonomien først gruses

Kjør renten opp, finanskrakk, avskaff statsobligasjonsmarkedet, og kjør på med økonomisk planøkonomi.

Hvorfor skal man betale renter til rike folk og institusjoner når ingen bryr seg om størrelsen på gjelden uansett? Hvis man ikke trenger å skaffe penger for å finansiere staten fordi man gir fullstendig faen i størrelsen på statsgjelden, så gir det egentlig ikke noen mening å selge gjeldsbrev og betale renter til folk heller, korrekt? :slight_smile:

2 Likes

Godt sagt. Kjør renten “litt opp” så rett ned så enda mer lånefinasiering… MEN vi har ett problem

INFLASJON…

Folk gidder ikke og jobbe hvis det ikke gir dem penger til og kjøpe produkter. Hvis vi nå starter seddel pressen igjen så hjelper det svært lite fordi vi har nok penger, men vi har ikke nok produkter.

At vi får usle 3.7% lønnsøkning er jo ingen ting(tjener du over 600k og er en av de “rike” så tar jo staten 40% til-bakers i skatt så faktisk er jo mer rett over 2%). Strøm er jo opp 100% (for meg i hverfall) vel så subsidere staen en del her. Mat steg ihvertfall 4/5% 1.Juli bensin er jo bare dyrt og vil bli verer hvis vi trykker penger. Lån har jeg ikke men det går jo opp…

Nei det er en skikkelig utfordring vi har, og jeg tror ikke aksjemarkedet blir vinneren i runde 1…

7 Likes

Noen som har hørt om «The Great Reset»?

1 Like

og gassen som er 50% av BOE equinor produksjon, hvordan går det med den?

1 Like

La det ikke være noe tvil, jeg er ikke noe bear energi dersom markedene roer seg, eller at man får en bust for så å investere på billigere nivåer. Jeg er godt klar over TTF økningen både spot og futures og eqnr benefit. Jeg har vært veldig tydelig på at man kan få råvarer og energi billigere enn det som har vært siste tiden, og det har spilt seg ut perfekt.

Skulle hørt på meg selv, var for tidlig på shorten igjen. Insane reverse hvor alt blinker resesjon utenom aksjer i dag.

1 Like

Heldigvis er de 2% “vi” får utbetalt nok til å dekke en god del av bensin, strøm og mat. Verre for de med halvparten så høy lønn… For dem øker utgiftene for disse tingene i kroner gjerne like mye.

Jeg får ikke de tallene til å stemme med bare minus 1,6% på hele indeksen. Kanskje det har blitt for seint :sleeping:


Det er det sykeste jeg har sett. Snart på tide å tenke på valutalån igjen? :see_no_evil:

1 Like

Ta utgangspunkt i at wiki stemmer(noe den garantert ikke gjør med ±et par prosenter) så er Brent + crude = ~15% av indeksen, dvs faller wti+crude 10% så faller indeksen -1,5%. Dvs alle andre råvarer må falle enormt for å få så store bevegelser som fallet på bcom som -4,5% i dag.

Viktig å ha DXY med som årsakssammenheng for det store presset i tillegg til resesjonsbevegelser.

1 Like

Når du kommenterte så var bcom med 1,6% og oljen med 6,5%, tallene gir mening hvis hele indeksen kræsjet etterpå.

1 Like