Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tenker dere på at Trailing P/E var veldig høy etter finanskrisen da earnings hadde falt mye?

Vi ligger i dag på 42% høyere S&P trailing P/E enn da S&P satt sin topp i oktober 2007.

Oct 1, 2007 20.68
S&P 500 PE Ratio by Month

1 Like

Dagens tall blir nok heftige

1 Like

Har du noen tanker om ståa fremover @anon80503862?

Høye inflasjonstall = FED skjerper innstramning?
Enda usikkerhet rundt Omikron = FED avventer til Januar?

Ja, så da så jeg litt feil :smiley:

Synes fortsatt det er interessant å se at P/E faller mens indeksene øker for tiden. Det andre poenget mitt er derimot feil som du påpekte over. :slight_smile:

image
Fra 1. januar 2021 til nå så har S&P økt med 22%, mens P/E altså har falt 18%, dvs at Earnings er opp 43% (er ikke 100% sikker på matten der)

Inflasjonen usa 6,8% mom 0,8%… Spennede, kanskje gull går opp nå :slight_smile:

Ja, gull er opp :slight_smile:

Og amerikanske futter er opp… hmmm :thinking:

Særdeles fristende å sette ut noen shorter nå altså

1 Like

Endring i hvordan OSEBX har konsolidert rundt denne toppen vs de forrige.

2 Likes
2 Likes
2 Likes

Er litt i pluss på OMX bear traden, hva gjør jeg nå?

  • Selg og ta helg :relieved:
  • Hold over helgen :money_mouth_face:

0 stemmegivere

Selg og ta helg vant (som jeg fulgte) :relieved:

Ny uke og nye muligheter neste uke. Alle mine bear bets har gått i pluss med den nye strategien. Så får jeg bare håpe at jeg også er inne når krakket kommer.

3 Likes

Sjelden feil å sikre gevinst, men hadde jeg rukket pollen hadde jeg stemt hold og da hadde det blitt værre for deg :slight_smile:

1 Like

Du sikrer gevinst fortere eller?

Ja, kjøper bear på optimisme/grønne dager og selger på pessimisme/røde dager. Enn så lenge…

1 Like

Mest bulltanker hos meg.

Tror markedene gir faen i nye koronavarianter (mer stimulus, lol), om Russland invaderer Ukraina (lol, been there done that med Crimea), om Kina invaderer Taiwan (la oss skrive noe stygt på twitter, fy Kina!), men … eventuelt en svært kald vinter med olje til $150 + og folk som fryser i hjel kan eventuelt skade realøkonomien også antar jeg.

Ellers ser jeg som sagt mot vår/sommer og at vi får inflasjonstall målt mot april/mai i år.

Tipper FED er strålende fornøyd om inflasjonen i april 2022 er 4% eller lavere, og at panikken potensielt tar dem hvis den er 6% + og ikke ser ut til å stoppe opp. Når inflasjonen 10% + så kan det eventuelt tvinge fram en reaksjon før, men eh, vet ikke om jeg helt tror på det. Tenker fort de forsøker å få gjennomført tapering fram til ca april dog, så de kan se hvordan markedene reagerer på det.

Selvfølgelig er det mulig at det skjer noen større bevegelser rundt heving av gjeldstak og statsbudsjettet til USA, men i så fall tror jeg det blir kortsiktig - og ikke trendendring. Det er for mye som genererer ledig kapital som finner veien til spareprodukter / indeks / store likvide selskaper for tiden.

4 Likes

Jeg har god dialog med et miljø jeg opplever som edruelige og profesjonelle. Dette miljøet sa i juni at de forventet oppstart av tapering nov 2021, og at markedet ville ha priset det inn godt i forkant.

De har i en måned nå gjentatte ganger sagt at de forventer tapering til å være unnagjort mars 2022, og at dette priser markedsaktøren inn.

Media prøver hver gang noe slikt skjer å lage nyheter og «sjokkbølger» av det, men FED har blitt drevne på kommunikasjon de siste 10
årene så de største aktørene i markedet er godt posisjonert i forkant når slike hendelser skjer / bekreftes.

Det er muligens noen som skvetter av at tiåringen beveger seg opp og ned 20 bps fra måned til måned, men så lenge inflasjonen ikke løper av gårde, har FED god kontroll på bevegelsene.

I dag kom tallene inn helt inn på skiva.
Med noe release på flaskehalsene fremover er det ikke lenge til at man ser at dette var faktisk av forbigående karakter.

Det vil gi FED handlefriheten til å trappe ned ulike tiltak før de mot slutten av 2022 gjør sin første renteheving. Det virker til å være konsensus.

Ergo er det nok god grunn til å være bull for 2022.

Her får selskapene spillerom til å levere sterkt de neste tre kvartalene drevet av fortsatt lave renter, kontrollerbar inflasjon, stigende etterspørsel etter hvert som pandemi-reguleringene avtar og at folk begynner å leve igjen.

Penger har nå vært invester i ulike finansaktiva, snart går de også i omløp i større sirkler enn før.

Å være bearish til et slikt scenario tror jeg er feil holdning å ha.

12 Likes

Kitron måtte stenge ned en fabrikk i Kina i to uker nå. De er neppe de eneste. Det er ikke bra for tilbudssiden av varer.

4 Likes

This is early 80s-level inflation. The last time we had this degree of inflation, the effective Fed Funds rate (the rate the Fed sets) was 14.45% . Today it’s 0.08% .
So, with the Fed currently at zero and inflation running at (least) 6.8% , this is going to be painful battle. The Fed is way, way behind.

4 Likes

FA lørdag :
Bank of America-sjef Brian Moynihan mener USA er på full sysselsetting nå.
Full sysselsetting betyr rask lønnsvekst, at folk er vanskelig å få tak i og at folk slutter. Det er der vi er i dag, legger Bank of America-sjefen til.

Dette er helt vanlig mot slutten av en oppgangskonjunktur. Herfra øker lønnskostnadene og snart renteutgiftene.

3 Likes