Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Legger til en ny egen poll for dere som har gjort NADA

  • Ingenting

0 stemmegivere

Jeg har økt på uroen som er i markedet nå. :see_no_evil:

Har sett på historikk og hvordan det har gått tidligere og tenkt at et 20% fall burde være relativt kjapt klort tilbake. Det er oppside på ca 70% over indeks neste 12 mnd.

Har ett litt mer kortsiktig bet som jeg tenker jeg burde redusere litt i framover. To langsiktige som bare får ligge.

Det skal sies at jeg har nesten ikke faste utgifter og egentlig ingen planer for pengene på børs.

Edit kom på at jeg hadde betalt ned litt ekstra på lånet også.

5 Likes

Samme! Det mangler et valg :joy:

  • Har økt på den foreløpige uroen

0 stemmegivere

1 Like
1 Like

En poll over tre poster. Og denne som poengterer det.

Forøvrig har jeg økt i noe og dumpet noe. Det var ikke et valg.

Never mind, jeg kan jo bare svare på poll nr 3 og.

Ned i statene i dag, da blir det spennende å følge utviklingen i morgen!

1 Like

Halve fallet i s&p skjedde i åpningstiden her hjemme, falt ~0,3% etterpå. Oljen har falt 2,4% som vel vil prege obx mer.

https://www.multpl.com/shiller-pe

1 Like

Skal doble seg før det krakker som i 2008/9 da

Det sier sitt om resultatene siste 12mnd vs shiller som bruker inflasjonsjustert snitt siste 10 år.

Morsomt å se at PE ratioen er på vei ned samtidig som indeksen er på vei opp. Hva skjedde? Jo, knallresultater.

2 Likes

Doble seg?

Current: 39.35
Max: 44.19 (Dec 1999)

With strong economic growth and solid corporate profits providing the high-octane fuel for the market, Wall Street smashed virtually every record in its way this year – leaving many market experts to wonder when the rally will end.
“It’s amazing,” said Jeremy Siegel, professor of finance at Wharton School of Business. “Every year we say it can’t be another year of 20 percent-plus (gains) – and then every year it’s 20 percent-plus. I still maintain we have to get used to lower, more normal returns, but who knows when this streak is going to end?”

(…)

But despite the headlines about records, analysts noted the gains were not widespread.
Of stocks trading on the New York Stock Exchange, 64 percent declined an average of 28 percent. On the Nasdaq, 50 percent of stocks retreated an average of 32 percent.
"It was obviously a very selective market. Not everyone was smiling,� said Al Goldman, chief market strategist at A.G. Edwards & Sons. "If you didn�t own a dot.com, high-tech or telecom stock, you probably didn�t have a great Christmas. Those groups did very well for a few people, but most investors did not love 1999.�

https://money.cnn.com/1999/12/31/markets/markets_newyork/

2 Likes

Selvsagt synd på de, men hvordan får rallysjåfører så mye lån til å gjøre investeringer? Greit nok det var nok en del egenkapital en gang, men allikevel.

3 Likes

Epler & pærer! Du ser på Shiller PE ratio for the S&P 500 (based on average inflation-adjusted earnings from the previous 10 years).
@Christian såg på S&P 500 PE Ratio (based on trailing twelve month):

Current S&P 500 PE Ratio: 29.40
Max: 123.73 (May 2009)

Mye å velge å vrake i her, alt ettersom hva man ønsker å overbevise seg om:-)

1 Like

Noen her som er lei av strømregningen? :joy:

2 Likes

2y yield øker litt i forkant av cpi kl 14.30, blir egentlig mest spennende å se hva slags marked vi har etterpå. Om man har et “6,5% litt lavere enn forventning så da kjører vi rally”- type marked, eller om man har “6,9% litt høyere enn forventning vi kjører fortsatt rally” :crazy_face:

Ja, poenget mitt med å dra opp den andre trenden var jo at ikke bare var P/E ratio langt fra ATH, men P/E var jo allerede fallende pga høy avkastning.

Nå er det jo i mine øyne slik at høye olje/strømpriser ikke er positivt og vil senke forbruk (på andre ting). Økte olje/strømpriser lager ikke nye jobber på samme måte som etterspørsel etter varer/tjenester. Jeg tenker jo litt at det da blir feil å øke renten nå, da får du en dobbelt effekt på økonomien samtidig som hotell, uteliv, cruise osv får seg en knekk nå pga begrensninger.

Det som er litt spesielt i USA er hvordan elendige havner/logistikkløsninger rundt disse har påvirket inflasjonen også. Dette er jo ikke noe som blir bedre av at de øker renten/strammer inn.

Kort sagt, litt bear, litt bull også har jeg prøver jeg å tjene penger i et usikkert marked i aksjer ved å finne meg noen aksjer som jeg mener ikke vil bli påvirket fundamentalt av makrouro. Mao, hvis det blir bearmarked, så burde i hvert fall størsteparten av porteføljen (~70%) få seg en dipp og så komme seg rimelig kjapt etterpå. Teorien min er da at hvis jeg skulle prøvd å selge før den evt dippen og så kjøpe tilbake “på bunn”, så blir det fort at jeg ikke klarer å time markedet riktig og tjener dårligere enn å bare sitte. Og hvis markedet ikke dipper mer enn det har gjort nå? Vel, da hadde jeg i hvert fall vært i minus.

holder en knapp på denne.

1 Like