Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tallet jeg visste til sier ikke at de har falt, det sier at forholdet vs large cap har endret seg. Kan like gjerne være at large cap har fått høyere valuering. Det er også det jeg tror.

2 Likes

Interessant, også at det har vært en snik-korreksjon / krakk i enkelte aksjer og sektorer mens indeks har fortsatt opp. Spørsmålet blir da om de store selskapene som vekter så mye i indeks vil dra med seg de små som alt er ned 30-50%, enda mer ned hvis de begynner å falle?

Skulle tro det? Tar veldig gjerne feil.

Skulle jo tro det.

SMB lever jo stort sett i dragsuget av de store som utgjør indeks

1 Like

Bare tenke tilbake til 2020, veldig få aksjer som ikke fikk seg en liten dipp i det minste.

Når det er sagt har jeg et par aksjer som jeg har eid i mange år. De er ikke til salgs.

Hvis indeksene først faller så skal det mye til for at du ser s&p ned -2% og samtidig small-cap selskaper på bred basis vise grønt samme dag. Jeg hadde hvertfall ikke kjøpt small-cap dersom indeksene falt.,

Jeg mener at det amerikanske markedet ikke er klar for å miste de månedlige 120 milliarder dollar-bond kjøpene(pdd er det 100 mrd) uten at yielden kommer kraftig opp, og spesielt nasdaq er super sensitiv mot yieldøkninger.

I morgen kommer CPI tallene og forventningene ligger rundt 6,5-7%, så spørsmålet er hvordan markedet reagerer på liten forbedring vs en liten forverring når tallet uansett er veldig høyt. Jeg tror forbedring gjør at alle skyggelappene fungerer perfekt og at markedet kicker opp. “inflasjonen snur” og ikke måte på hva man hadde skrevet.

Til evergrande/kaisa diskusjonen: det er helt sykt at verdens største eiendomsselskap har offisiell default på lånene sine og at børsen ikke faller stort. Dette er virkelig en helt spesiell tid. Alle forventer at myndighetene går inn og rydder opp rotet

3 Likes

Hvis man ser på tallene for starten av 2020, så ser det ut som small cap faller i forkant av large cap, så får en skikkelig hard rekyl den andre veien. Det er først nå i 2021 at small cap er lavere enn small cap var vs large cap før Covid-19.

2 Likes

Bra chart! Spørsmålet er jo om denne korrigerer seg selv ved å holde small cap konstant, men fall i large cap. Altså trenger ikke bety at small cap er “bargain”, men at large cap er dyrt? Men trenden fra 09 er ganske klar sett bort i fra covid sjokket. Skulle vært interessant å sett den korrigert for top 10 s&p. Siste tall fra april?

Morgan Stanley er enige med visse av oss; cash is thrash :money_with_wings:

4 Likes

Dette er altså toppen? :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Morgan stanley står med 0 rentehevinger i 2022 vs konsensus på 2.
Enig i at det er fryktelig å sitte med cash når alt annet stiger 6% yoy. Og folk lurer på hvorfor velstandsgapet mellom folk øker raskere enn noen gang.

1 Like

Nei, ikke akkurat…

Motgiften mot inflasjon er å investere, ikke å gå i kontanter hvor vi har negative realrenter, sier hun til Bloomberg TV.

– Ordet inflasjon utløser frykt i den typiske investor, en frykt som får vedkommende til å gå i kontanter. Men det er nøyaktig det motsatt hva du bør gjøre. Du bør strekke dine finanser, og investere i aktivaklasser som bokstavelig talt får pengene til å vokse med mer enn økningen i kostnader. Det er vanskelig for folk å forstå, fortsetter forvalteren

1 Like

Klart det, fasit fra seinere år er jo at det er nettopp det myndighetene gjør.

Motsatt utfall, så vil myndighetene bidra til å krasje boblen. Og hvilke politikere vil stå ansvarlig for det? Ikke noen som ønsker gjenvalg i så fall

1 Like

For en revolusjonerende tanke!

Sitt i markedet inntil dei har skrudd opp renta eit par gongar og vist at dei har forplikta seg til renteheving vegen.

Før det skjer, er det det kun ei svart svane som kan krasje markedet. Dei som sitter på utsida å ventar på det, kan vente lenge og tape mykje på inflasjon.

For en del på bjørnetråden ja;)

Weekly jobless claims 184.000, laveste siden 1969.

Hehe, tror ikke det. Man kan fint være klar over dette og mene at markedet er for høyt priset.

Man er villig til å ofre litt kjøpekraft fordi man tror det vil dukke opp muligheter. Jeg ser ikke problemet med det.

Man kan jo snu på det også, hvis alle er all inn og ingen sitter på cash, hvor langt til helvete skal det gå da, -når markedet begynner å falle? Hvis ingen har cash til å kjøpe? Langt.

2 Likes

Tror ikke all verdens cash er bundet opp i aksjer med det første.

Markedet er høyt priset ja, men enn så lenge så ser det ikke ut til at renten kan heves for mye for fort. Så da er det få alternativer til aksjer med mindre man vil sitte på gjerdet å tape kjøpekraft

Hvordan har du forberedt deg på evt kommende markedsuro? (Flere valg er lov)

  • Short
  • Solgt med ned i aksjer
  • Betalt ned ekstra på lån
  • Fet bankkonto
  • Gull og sølv

0 stemmegivere