Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg tror det er fordi large cap trader på svært høye P/E nivåer fordi cash er billig og pengene blir puttet i indeksfond som matcher S&P 500 evt i store kjente aksjer, ikke i random småaksjer eller S&P 600 small cap.

Over tid, så kommer dette til å jevne seg ut noe tenker jeg. Om det betyr at S&P 500 vil falle eller om S&P 600 small cap vil stige er ikke så lett å si.

Dette vil også si at hvis man har funnet seg en “small cap” aksje som er fundamentalt billig, men den har salgspress fordi en aktør vil ut, så vil dette slå negativt ut og aksjen blir mer og mer feilpriset. Supply & Demand påvirker kursen veldig mye. Sånn sett, så er aksjonærlistene her på forumet veldig nyttige verktøy. Det har gjort at jeg har kunnet forstå ellers for meg uforståelige kursbevegelser. :slight_smile:

4 Likes
1 Like

Korreksjonen er i gang, men large cap har ikke fått meldingen enda

Snakker vi rett og slett om small cap som “safe haven”? :sweat_smile:

Kollapsen i det kinesiske eiendomsmarkedet er i gang, ser vi Japan x 5 her? Japan har enda ikke hentet seg inn etter finanskrisen og boligkollapsen på slutten av 80-tallet. Denne gangen er det trolig enda mer alvorlig og spredning til resten av verden. Aksjemarkedet i kina ligger litt i forkant:

Demografien er vel ganske forskjellig? Eller…

Absolutt ikke, svinger mye mer enn large cap og har i lange perioder crap avkastning

1 Like

Forsker: Kina er på vei mot en demografisk katastrofe

Av

Maria Zähler

  1. januar 2019 | 06:12

Foto: Nicolas ASFOURI / AFP

Tweet

Share130

Share

På grunn av myndighetenes befolkningskontroll, ettbarnspolitikken, og bedrede økonomiske forhold har Kinas fertilitetsrate sunket fra 4,54 i 1973 til 1,05 i 2015, det laveste i verden på dette tidspunktet. En kinesisk forsker advarer for at landet er på vei mot katastrofe.

Kinas demografiske situasjon er sammenlignbar med Japans situasjon før landets økonomiske krise på 90-tallet. Dette skriver en forsker ved universitetet i Wisconsin-Madion, Yi Fuxian, i en kommentarartikkel i South China Morning Post.

Japans medianalder var 38,5 år i 1992. Kina nådde dette nivået i 2016. Andelen personer over 65 per 100 innbyggere i Japan lå på 76 prosent i 1992, noe Kina nådde i 2018. Japans arbeidsstyrke begynte å reduseres i 1996. Det samme skjedde i Kina i 2014.

4 Likes

Mye usikre greier her.

Beløpet mot utenlands valuta er ikke så høyt. 19 mrd dollar.

Problemet er vel hvordan den interne gjelden er organisert, og hvordan det kan potensielt spre seg innad i Kina, og på den måten indirekte påvirke verden utenfor.

Kaisa har allerede ikke møtt er krav på 400 mil dollar på utenlandsk gjeld. Som igjen kan trigge offshore bonds opptil 12 mrd dollar :man_shrugging:

1 Like

Kina: Forventa levealder for hele landet er 77,3 år (2019)

Japan : 81,15

Så Kina bør jo tildels reddet av lavere levealder.

Hehe, det er litt av et halmstrå at de skal bli delvis reddet av de 4 årene der :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det er antall i arbeidsfør alder som har betydning. Dette er nå i sterk tilbakegang i Kina, enda verre enn det var i Japan.

1 Like

Hvis pensjonsalderen er 67, så blir det 12 vs 16 år som pensjonist. Dvs at Japans eldre trenger 33% mer pensjon.

1 Like

Tviler på at vi har bunnen bak oss og beholder min posisjon som jeg tok for et par dager siden. -0,14% er status på den nå

1 Like

Litt tullete sagt er 33% mer enn Japan, fortsatt 0. Barna forsørger og tar vare på de eldre osv. og 67 som pensjonsalder? Ehhhh :stuck_out_tongue:

Det er nok ikke her problemet ligger.

Det er som skrevet over, antall arbeidsføre som er hovedsaken.




2 Likes

Det som har skjedd siste tiden er at investorer og meglere verden over har søkt til de største selskapene på s&p som en egen “safe heaven”.
Ser du på telefonen din har du sikkert iphone.
Åpne sosiale medier på telefonen din har du sikkert insta, facebook eller snap
Åpne programvarene på pc/mac’en din, er sikkert microsoft programmer der.
søk etter noe på nett, du bruker sikkert google.
Se på serie, du bruker sikkert netflix. Det er basicly det alle analytikerne(amerikanske) sier på diverse medier, at disse selskapene er så ekstreme internasjonalt med så store konkurransefortrinn at de færreste finner bedre investeringer over tid. snakker nesten ikke om multipler f.eks, men om GDP usa i 2022-24 som basis for høy aktivitet. Videre bruker de argumentet vica versa, ikke noe grunn til å sitte cash da blir du spist opp, og hvis det går dårligere er det de selskapene som er de mest stabile ved kursfall.

Top 7 selskaper i Nasdaq står for 47% av mcap

4 Likes

Ja, det er jeg jo selvsagt klar over. :ok_hand::sweat_smile: Så det var ironisk ment.

Men også interessante at mange små allerede har falt mye, og bør i forhold til verdsettelse ikke ha fryktelig mye mer nedside. Gjelder selvsagt enkeltselskaper. Mange vekstselskaper er fortsatt godt oppblåste. :balloon::balloon::sweat_smile: