Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Da har vi offisielt en ny pandemi til glede for dere bjørner!

Og med en ny pandemi i Europa og nye mutasjoner, så har myndighetene snart mulighet til å drepe inflasjon ved å fjerne etterspørselen med å innføre strenge restriksjoner og rasjonering istedenfor at rentene skal til himmels?

Forbudt med unødvendige reiser og store sammenkomster. Maks antall og avstandskrav på utesteder og restauranter.
Datokjøring for personbiler.
Restriksjoner/rasjonering på vannforbruk pga vannmangel og strømkrise.
Øke toll på utenlandske varer maks.

1 Like

Apekopp-«pandemien» er en enda mer åpenbar hoax enn den forrige. Jeg trodde de kom til å droppe den pga. krigen i Ukraina men tydelig at de vil prøve å kjøre på likevel.

Dessverre for dem har nok krigen forstyrret mediebildet såpass at de ikke klarer å piske opp den nødvendige frykt denne gang. Eventuelt så er det fred rett rundt hjørnet.

Dere får spørre dere selv om dere er eksponert mot det eller ikke….

  • I løpet av våren og sommeren 2022 har viruset spredd seg uvanlig raskt blant mennesker i store deler av verden. Det antas at viruset hovedsakelig har spredd seg via seksuell kontakt mellom menn som har sex med andre menn.
1 Like

Jeg er litt enig. Men tror ikke på noe stort sukkers rally… som vi bjørner her inne på kanten til 1 års jubileum (for min det sep 21 solgte jeg alt) så vet vi at det er fundamentale økonomiske problemer i systemet. Fra 08 har di trykket penger uten konsekvenser, så kom covid og de måtte trykke enda flere penge trykke maskiner for og holde kunstig liv i pasienten.
BI effekten er desverre en kronisk sykdom kalt inflasjon. Den kan ikke kureres med trykking av mer penger som trengs i en svak økonomi. Her trenger vi at pasienten er totalt død i 1-2 år for så og gjenopplive (dvs rente på 7-10% + )

Men som du sier så tror jeg de vil “igjen” redde pasienten med en cocktail som gjør at en fortsetter og være fysisk til stedet men sykdommen fortsetter og vokse.

Så kortsiktig kanskje men økt inflasjon betyr høyere og høyere dose av morfin /crystal/heroin (penger og stimuli) samtidig vil sakte men sikkert ta knekken på pasienten. Så jeg tror det blir en god reset til slutt men ingen vil haskylden så det blir langvarig seigpining …

1 Like

Det der er veldig raskt ikke tilfellet, så både kontraproduktivt og lite ålreit å fremheve som et vesentlig poeng.

1 Like

Og menneskeheten forøvrig kan glede seg over at SOFTOX stadig gjør fremskritt.

1 Like

Helt enig. Det er også investor Morten Astrup i dagens Finansavis.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Ikke dersom det stimuleres like mye denne gangen også.

Ser ikke helt klart hvilke fond du anbefaler her, er det Alfred Berg Aktiv C? på forhånd takk :slight_smile:

Gambak var Norges beste fond på 10 år. Så den anbefaler jeg. (Men jeg har og Alfred Berg aktiv som diversifisering )

1 Like

12:04:22

NTB

Ifo: Tysk resesjon nærmer seg

Tyskland er ikke langt unna økonomisk tilbakegang, ifølge analyseinstituttet Ifo.

– Tyskland befinner seg på grensen til resesjon, konstaterer Clemens Fuest, leder for det München-baserte instituttet.

Den anerkjente månedlige Ifo-indeksen for juli falt til 88,6, sammenlignet med den reviderte indeksen på 92,2 i juni. Tallet gir en indikasjon på hvordan det går med tysk økonomi, som er Europas største.

Nedgangen skyldes et fall i tyske bedrifters utsikter for de neste seks månedene, og også at de er mindre fornøyde med sin nåværende situasjon.

– Bedriftene venter en betydelig dårligere forretningsaktivitet de neste månedene. Høye energipriser og trusselen om gassmangel tynger økonomien, sier Fuest.

1 Like

Er selv gjeldsfri nå, men vurderer å kjøpe mer eiendom.

Noen som har fasiten på om det er lurt eller ikke lurt å ha gjeld ved høy inflasjon?
Når renta går opp så går selvsagt utgiftene opp. Men dersom inflasjonen “spiser opp” mye av gjelden i noen år framover. Er det ikke egentlig lurt å ha mye gjeld da?
Selvsagt en joker dersom boligmarkedet krakker. Men tilbudsiden her er såppass mye lavere enn etterspørselen at det blir neppe noe krakk. Nedgang blir det sikkert.

2 Likes

Strutsepolitikk

Powell og hans kolleger i USAs sentralbank ventes å følge opp juni-økningen på 75 basispunkter – den største renteøkningen siden 1994 – med en ny «trippeløkning» på rentemøtet denne ukens rentemøte, og ventes også å signalisere sin intensjon om ytterligere renteøkninger i månedene som kommer.

Men ifølge Summers kan amerikanske myndigheter gjøre enda mer for å få kontroll på inflasjonen, og gjentok sitt argument om at Kongressen bør øke skattene. Som alternative tiltak trakk han frem lavere tollsatser på import, priskutt på medisiner, bedre energipolitikk og lavere budsjettunderskudd.

– Det er mye vi kan gjøre for å holde inflasjonen i sjakk eller kontrollere den. Men hvis vi fortsetter den typen strutsepolitikk vi førte i 2021, har vi mye, mye mer smerte i vente senere, fortsatte han.

"(Bloomberg) – Outflows from global equity funds are only just starting to catch up with investor pessimism on risk assets, according to Bank of America Corp. strategists.

Everyone is bearish but no one has sold,” strategists led by Michael Hartnett wrote in a note, adding that for every $100 of inflows since January 2021, just $2 have flowed out from tech stocks and $3 exited from equities overall. "

image

1 Like

Jeg har ingen fasit, men her er noen betraktninger. Tommelfingerregelen er at det er bra å ha lån ved inflasjon fordi du da kan betale tilbake med penger som er mindre verdt. Den blir litt for enkel for meg.

Forventer du at din disponible inntekt vil vokse? I så fall vil lånet bli lettere å betale, men ikke nødvendigvis rentene.

I en tenkt fremtid hvor lønna di er dobbelt så høy og prisene er dobbelt så høye, mens lånesummen har stått stille så vil lånet oppleves som halvparten så stort. Men de færreste har lønnsutvikling som eksakt matcher prisene. Noen vil kanskje se at prisene stiger fortere enn lønna slik at de ender opp med mindre disponibel inntekt, selv om den nominelle lønna har økt. Så avhengig av hvor godt lønna di følger inflasjonen er det ikke sikkert du får hele inflasjonsgevinsten.

Samtidig skal långiver ha renter, dersom du ikke binder den så vil e.g. økning fra 2% rente til 3% rente tilsvare en økning på 50% i dine løpende renteutgifter. Om inflasjonen er over bankrenta så går du likevel i pluss i teorien, men du må ha råd til å betjene lånet underveis. Høyere renter gir også normalt lavere verdi på eiendommen, fordi du ikke er den eneste som må slite med økte renteutgifter. Worst case er at du må selge mens markedet er på bunn og rentene på topp.

Avdragene vil altså oppleves å “krympe” relativt til inntekten din så lenge vi har inflasjon. Men renteutgiftene kan lett stige fortere enn lønna di om renta ikke er bundet.

Dersom lønn, priser generelt, og verdien på det du kjøper alle stiger med samme %vise stigning, samtidig som lånerenta di er bundet lavere enn den prosenten, så lønner det seg å låne så mye som mulig. Da gjelder tommelfingerregelen.

5 Likes

Man kan overkomplisere det hvis man vil, eller bare ta utgangspunkt i at gjeld blir borte over lang nok tidshorisont.

4 Likes

Vvix laveste på over 3 år
Fed bs
Earnings season
Earnings recession

Denne uka blir insane!

4 Likes

Apple legger vel fram tall på torsdag også. Kan gi store utslag.
Veldig fristende å kjøre en giret Bear nå.

1 Like