Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Etter fjorårets elleville oppgang på Oslo Børs har det vært langt mer uforutsigbart i år. Børsen er i minus hittil i 2022, og mange investorer frykter at det verste gjenstår.

– Jeg tror det kommer en resesjon, og da følger ofte et børskrakk like etter, men gudene vet, sier investor Peter Hermanrud.

Noe som underbygger denne frykten er utviklingen til det glidende gjennomsnittet på Oslo Børs. Indikatoren viser gjennomsnittlig kursutvikling for et finansielt instrument over en gitt periode.

Når 50 dagers glidende gjennomsnitt faller under 200 dagers glidende gjennomsnitt, inntreffer et kraftig salgssignal. Det omtales gjerne som «dødskrysset» innen teknisk analyse, en øvelse som går ut på å forutsi markedsbevegelser basert på likheten mellom nåværende trender og historiske mønstre.

– Dårlige første halvår i en kraftig forverret verdensøkonomi har ofte vært en forløper til større smeller på høsten, sier han.

2 Likes

De aller viktigste kommer nå.
75 bps onsdag
BS runoff high level

1 Like

I 2008/9 bunnet boligmarkedet ut etter 3-4 kvartaler med max nedgang på 12-14%. I 1987 krakket det, men jeg tror ikke prisene bunnet ut før 1993(?)!

1 Like

Dow Jones toppet i 1965 på litt over 9000, og etter mange års nedtur så kom bunnen 1982 på litt under 2500, og endelig i 1995 var Dow Jones igjen over 9000.

Tror korreksjonen for det meste er over og at det blir en ok tid nå fremover. Mange aksjer bør ha mye å gå på, spesielt mange grønne har fått alt for mye svi

Jeg snakket fortsatt om boligprisene og om Norge…

1 Like

Ah, my bad.

1 Like

Men alle kommer ikke til å ha anledning til å ta det lengste perspektivet fordi gjelden skal håndteres underveis. Og innimellom skjer det uventede ting i livet også. Derfor valgte jeg å drøfte de kompliserende faktorene litt.

2 Likes

Det er sant, men da har man også tatt på seg for høy gjeldsgrad uten risikojustering.

2 Likes

Helt riktig, men Buffet spurte om “fasit”. Gitt langt perspektiv og god risikohåndtering er ditt svar absolutt korrekt, men det er også et skikkelig skummelt råd å gi uten å vite mer om kunnskapsnivået og finansene til Buffet, eller andre som leser svaret.

2 Likes

Perfekt! Rett i bjørnefella.

5 Likes

Biden og co. forsøker å omdefinere begreper for å unngå virkeligheten.

Nå er ikke USA i en resesjon lenger, fordi de har funnet på en ny definisjon av ordet «resesjon».

1 Like

Den som ler sist… etc. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Utelukker ikke at morgendagens 0,75 heving blir oppfattet som den siste på en stund og børsoppgang et par måneder før den store resesjonen kommer i høst/vinter

2 Likes

Kan gå gjennom så mange ganger her inne hvor jeg ler sist… Til slutt skal jeg være bull, men når jeg er det kommer man til å tro det er feil. S&p er ned -17%…

FED kan få ned inflasjon gjennom rentesetting, kurver, forward guiding, QT.
Det spørsmålet du må stille deg er dette;

For å få kontroll på inflasjonen må de:

  • øke kredibiliteten
  • ødelegge en del av pengemengden
  • dempe risk assets
  • dempe gjeldsmarkedet kraftig
  • roe ned boligmarkedet
    - øke arbeidsledigheten —> ekstremt viktig

Siste 2 månedene er AMC opp +60%, gamestop opp +70%, tesla +25%, boligmarkedet og arbeidsmarkedet må roe seg voldsomt mye mer ned.

Ergo fed har 1 luke nå til å sørge for at markedet ikke rallyer 10-15%, og financial conditions/inflasjon blir vanskeligere for dem ved senere anledning.

Men fed er bare 1 del av det nå. Akkurat nå har de gjort veldig mye for å roe ned, så slik som det er nå er det earnings recession.

Kan ta feil på denne, men herregud så tøft de skal få det hvis det skjer. Da må de trå enda hardere i vinter…

4 Likes

Ikke enig.
FED har senket børsene i USA ganske mye allerede stort sett bare på prat. Pengepolitikken er fortsatt stimulerende (negativ realrente) men aktørene har blitt redde likevel. Inflasjonen vil trolig toppe fordi olje/energi mm allerede har toppet, i alle fall foreløpig.

Gå bull da! Lykke til😂

1 Like

Har tjent bra på bull allerede :innocent:

God indikasjon på at husholdningene allerede har strammet inn og at den delen av inflasjonen som er etterspørseldrevet vil avta? Supply chain issues finnes fortsatt, den får man ikke gjort noe med.

3 Likes

Husholdningene sliter massivt pga inflasjon. Derfor kan ikke fed la det fortsette slik. Til høst er back to back inflasjon 8%, og kostnadsbilde for bedriftene er fortsatt problematisk.

Når bedriftene ikke får til å sette opp prisene fremover er det marginskvis.

4 Likes

FED kan ikke stramme inn mye mer enn 0,75 i morgen. Da strømmer verdens kapital til $ som allerede har styrket seg voldsomt. De bare skremmer.
Det store fallet kommer senere når økonomien virkelig krakker. Det gjør den ikke før ledigheten øker mye.

4 Likes