Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Skal FED drepe inflasjonen med renta? Neppe.

Det blir som å amputere fra halsen og opp fordi det er koldbrann i foten. Ingen aktører tåler så høy rente. Tror derfor man får noen skremme-hikes før det er rett ned igjen.

Aksjemarkedet kan frontrunne et slikt syn, men det er jo ikke sikkert alle ser det som meg :face_with_hand_over_mouth::joy:

2 Likes

Det er helt perfekt at dere sier det her. Musikk

Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg tror mange selskaper evner å ta kostnadsøkningene videre til sluttkunde, men mange gjør ikke det. Tror derfor på stockpickers market, men med flere store som faller tungt.

Ser fortsatt ut som vekst som ikke leverer straffes knallhardt. Musk vil ut av Twitter-dealen, Snap halveres på earnings.

1 Like

Når dollaren stiger så mye den har gjort det siste så er det ikke akkurat investeringsvillighet i aksjer. Det er flight to safety som gjelder nå. Men er det for sent å kjøpe mtp bunnene når dollaren faller igjen, eller er det også en grei indikasjon på at sentimentet snur?

2 Likes

Jeg har testet ut flere ti-talls ulike indikatorers “evne” til å si noe om fremtidig børsutvikling. Dollar er ikke en av mine favoritter for å si det sånn. $ kan nok si mye om hvordan det er, ikke like mye om hvordan det blir.

Sjeføkonom frykter resesjonen allerede er her: – Prisen man må betale

Varsellampene blinker nå rødt for den globale økonomien, ifølge sjeføkonom Harald Magnus Andreassen. – Får alltid store konsekvenser for inntjeningen, sier han.

– Det som mangler nå, er at aksjeanalytikerne skal nedjustere estimatene for inntjeningen i selskapene. En økonomisk nedtur får alltid store konsekvenser for inntjeningen, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen.

2 Likes

Frykten i markedene er at de kraftige renteøkningene vil drepe den økonomiske veksten, og blant disse er økonomen Nouriel Roubini. Han mener USA styrer mot en dyp resesjon.

– Det er mange grunner til at vi skal inn i en alvorlig resesjon, og en alvorlig gjelds- og finanskrise. Tanken om at nedturen blir liten og kortvarig er en total vrangforestilling, sa styrelederen og sjefen i Roubini Macro Associates i et TV-intervju med Bloomberg mandag.

Roubini trekker spesielt frem historisk høye – og i utviklede økonomier – stigende gjeldsgrader i kjølvannet av coronapandemien.

– Kan bli verre enn 70-tallet

– Dette skiller seg fra 1970-tallet da gjeldsnivået var lavt til tross for stagflasjon. Men USAs gjeld har blåst seg opp siden finanskrisen i 2008, som ble etterfulgt av lav inflasjon eller deflasjon grunnet kredittskvis og etterspørselssjokk, fortsetter han.

– Nå har vi stagflasjonære, negative tilbudssjokk og historisk høye gjeldsgrader. I tidligere resesjoner, som i de to siste, har vi hatt massive penge- og finanspolitiske lettelser. Denne gangen går vi inn i en resesjon med strammere pengepolitikk, og vi har ikke noe finanspolitisk handlingsrom, legger professoren til.

2 Likes

Nå må sette seg opp i stolen og følge med! Nå skjer det enorme bevegelser som er motstridende

2 Likes

Kan være enig med Dr.Doom her. Hittil har olje holdt OSE oppe.
Det er timingen som er vanskelig. Tror ikke på krakk før vi ser det i sysselsettingen i USA.
Hvis boligmarkedet knekker, da er det bare å bjørne, leeeenge

Tror det blir veldig urolig resten av denne uka. I morgen pga uro før renteøkning onsdag. Deretter bølger som konsekvens av renta, pluss diverse andre nyheter. Blir mer spennende uke enn på lenge :grin:
(Solgte 50% av bullene i dag)

1 Like

Vi står foran et veiskille, og jeg er åpen for at rulettkula kn land på svart eller rødt, men mine sjetonger er plassert på rødt.

4 Likes

Tror også vi er lavere til våren enn i dag. Betydelig lavere.

2 Likes

Det viktigste for min del de neste månedene er hva som skjer 13. - 21. september, med bonusrunde 29. og 30. september.

At børsen kan snurre seg ned eller opp fram til midten av september basert på litt tilfeldigheter, earnings, ferietid i USA og fravær av reelle makroøkonomiske nyheter tror jeg er greit. Føles litt vanskelig for min del å spå hva som skjer på kort sikt.

Men det interessante er hva som skjer i midten av september, når ferien er over, man har fått oppdaterte inflasjonstall, og FED kommer med oppdaterte økonomiske projeksjoner.

Det er årsaken til at jeg i utgangspunktet hadde timet inn en nedtur til sent september/oktober i år - før mellomvalget i USA. Maks konflikt, men det bør ikke ha gått lang nok tid enda til at arbeidsledigheten har steget mye eller ført til knekk i realøkonomien / statsobligasjonsmarkedet enda. Og da tror jeg ikke FED snur i september, jeg tror de strammer videre inn. Og så vil jeg se etter tegn på at jeg tar feil i den gjetningen.

4 Likes

«Utsiktene er blitt betydelig mørkere siden april. Verden kan snart komme til å være på kanten av global resesjon, bare to år etter den siste», sier IMFs sjeføkonom Pierre-Olivier Gourinchas ifølge NTB.

IMF forventer nå at verdensøkonomien vil vokse 3,2 prosent i 2022, før den avtar ytterligere til en 2,9 prosent BNP-vekst i 2023. De justerte tallene er en nedgradering på 0,4 prosent for 2022 og 0,7 prosent for 2023.

Årsaken til justeringen er at blant annet økende global inflasjon, en verre enn forventet nedgang i Kina og virkningene fra krigen i Ukraina:

«Flere sjokk har rammet verdensøkonomien som allerede er svekket av pandemien: høyere enn forventet inflasjon over hele verden - særlig i USA og store europeiske økonomier - som utløser strammere økonomiske forhold; en verre enn forventet nedgang i Kina, som gjenspeiler COVID19-utbrudd og nedstengninger; og ytterligere negative ringvirkninger fra krigen i Ukraina,» skriver IMF i rapporten.

September og oktober pleier å være bjørnemåneder, det gjør meg litt negativ til de neste tre månedene fremover.

2 Likes

Levert som vanlig - bare hyggelig. Vi blir alle bull-venner til slutt.

Nasdaq -1,75%.

5 Likes

Tror det er mange med ca samme syn her inne men med ulike tidsperspektiv. Noen daytrader mange ganger pr dag, noen hver dag/uke/….eller lengre.
Det avhenger av hvilke signaler man følger samt TA eller makro.
Jeg har sittet bull et par uker men nå blir det veldig urolig de neste dagene, derfor tok jeg gevinst.
På lengre sikt (vinteren) er jeg negativ. Synes flere bør spesifisere tidsperspektivet når man skriver bear/bull.

5 Likes

Jeg har trua på pengeprinter’n, så jeg er bull.

Vi tror Oslo Børs (OBX indeksen) åpner opp 0,5%, eller innenfor intervallet [0,3, 0,7]%.

Roger Berntsen – analytiker i Nordnet

Jeg benytter anledningen til å selge resterende 50% av bullene i dag.
Blir for urolig i USA resten av uka der alt kan skje. Har allerede bra gevinst, så……

Tror det kan være greit å nevne tidsintervaller og indeks når man snakker om å være bull/bear.

Går an å være bull OBX og bear NASDAQ samtidig. Indeksene er så forskjellige.

Det tok litt tid for noen av oss å forstå at Holmes stort sett snakket om OMX.

4 Likes

Absolutt.
Jeg handler bare OBXDNB uten gearing (1:1) - altså mot OBX (OSE)
Vi lever av NOK. Jeg gidder ikke trade valuta i tillegg. (Sek/$)

Girede produkter egner seg ikke til å beholdes over uker. Da taper man mot underliggende. OBX 1:1 kan man sitte med i årevis.
Skulle ønske det fantes en BEAROBX (1:-1).
Hvis noen har de rette kontakter i DNB, kanskje dere kunne be dem starte opp en slik ?

4 Likes