Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Omxen er det eneste jeg shorter ja, først og fremst siden vi har etter min mening et veldig bra instrument å handle der xact-bear som har god likviditet og lav spread. En annen grunn til at jeg har holdt meg unna obx er at sammensetningen der er veldig spesiell med mye energi og råvareeksponering, sektorer som jeg ikke har vært bear (heller bull). Det kan jo forandre seg fremover om vi går inn i en dyp resesjon.

3 Likes
1 Like

“Of course it’s a big concern, which I also share, that this can happen. Then certain production chains in Germany or Europe would simply no longer be manufactured. We have to avoid that with all the strength we have,” he said.

Når alle er bear og mener det skal mye ned framover, er det ikke da man nærmer seg bunnen og bør begynne å kjøpe?

Alle eksperter både her inne og der ute er bear nå, og sier man skal holde cash fordi markedet skal mye lenger ned utover høsten.

Kan det være bunnen er her og at QT blir pauset/redusert fra september, mens man muligens får en liten rentetilstramming til fra FED i september, og at kvalitetsselskaper med god inntjening dermed kan begynne å stige igjen?
Arbeidsmarkedet kan fortsette å holde seg hot - folk trenger jo å stå i jobb for å klare med de økte utgiftene så da er det tross alt bedre å godta at man ikke får reallønnsvekst enn å konke arbeidsplassen.
Fred i Ukraina med mulig regimeskifte i Russland vil kunne komme i høst og det vil helt klart gi verdensøkonomien et friskt pust.
Kina kan løsne opp på hvordan de håndterer covid - vesten ser jo nå hvor skummelt det er å være avhengig av østen og diktaturer der, så produksjon av varer etc vil man framover satse på å flytte “hjem” for heller å betale litt mer. Alt av gadgets og duppeditter man får kjøpt fra Kina til 12 kroner er jo heller ikke særlig bærekraftig for miljøet. Etterspørsel og forbruk må ned.
Oljeprisen vil da kunne komme langt langt ned når etterspørsel går ned, samtidig som produksjonskapasitet kommer litt opp. Veldig gunstig for verdensøkonomien med tilgang på billig energi igjen.

Lite som kan bli mer dystert framover enn slik det ser ut i dag, og markedet skal jo være fremoverskuende med å ligge 3-6 mnd foran…

3 Likes

Helt enig i teorien. Men er det trolig at Putin gir seg? Kan det bli krig i Taiwan i tillegg?
Kan pessimismen medføre at folk snører igjen lommeboka og dermed starter en resesjon?
Alle makro-indikatorene jeg følger er strukket og viser tegn til å bikke nedover.
Jeg tror kommende vinter blir hard. Men jeg tror ikke det store krakket kommer ennå.Ikke med “null” arbeidsledighet.

3 Likes

Ikke sikkert Putin går av, men fred/våpenhvile vil uansett være veldig positivt.
USA skal nå investere i egen microchip-produksjon, så Kina må vente et par år med å få ta Taiwan. Kina har vel nok annet å stri med akkurat nå, så det er vel akseptabelt for Xi. De siste hangarskipene til Kina skal også driftes et par år før de er krigsklare.

De nyere generasjoner i verden er ikke vant eller i stand til å spare så hardt. Jeg tror heller man får en kredittkrise med mislighold av søppellån før forbruket kuttes til beinet.
Så reddes man av myndighetene og man for reformer som kommer til å stramme inn / forby kredittkortlån etc uten sikkerhet. Deretter er man tvunget til å spare da man ikke kan leve over evne på krita lenger.

Til og med Cramern er bear nå og sier vi bør gå i hi, så da vil jeg tro bunnen er temmelig nær.

1 Like

Still GIC, which is among the world’s largest investors, painted a rather bleak picture of the global environment.

“Years of concerns over deflation have turned into worries of elevated inflation, forcing economic policymakers to reverse stimulus policies,” said Chief Executive Lim Chow Kiat in the report.

1 Like

Utrolig nok på samme front siden av CNBC … også forventes renteheving idag i USA… jaja.


Screenshot 2022-07-27 at 15.11.54

Indeksene reagerer opp.

1 Like

Som forventet.
Børsene buller!

Bunnen er passert. Værsågod :sweat_smile::wink:

Full jubel for rentehevingene :rocket:

Bull trap !

FED’S POWELL: LIKELY WILL BE APPROPRIATE TO SLOW PACE OF INCREASES AS RATES GET MORE RESTRICTIVE

Jepp

Powell: Fed not trying to have a recession, but path to soft landing is narrower

Powell says larger 100 basis point move could be appropriate at some point

Dyrt å være bear nå. Nasdaq dundrer opp borti 4%

Håper ikke for mange her er short.

2 Likes

Hehe, var vel ikke helt meningen at det skulle megabulle over hele linja… så enkelt er det jo ikke akkurat å friskmelde økonomien.

Edit: Det er vel på disse ville bear marked rallyene en skal shorte!

1 Like

Ikke sjans, han bluffer.

Markedet ler av feds evne til å håndtere inflasjon. I dag vises det at markedet ikke tar fed seriøst, powell er super soft.

Markedet elsker grepet om 0 forward guidence, og bonds rallyer, aksjer rallyer og financial conditions løsner.

Det er synd for mannen i gata. Vi kommer til å slite med ekstremt høy inflasjon i en mye lengre periode. Ingen tror på det som blir sagt.

Olje opp 3 dollar på 5 min.

6 Likes

Ser ut som kryptomarkedet også liker dette.

Short inndekknig på nasse i kveld?