Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

@havana12 har alltid rett, om han er uenig er du bull 4 lyf :upside_down_face:

1 Like

“It’s rarly those who think highest of themselves whos got the biggest talent” :wink:

1 Like

Bare å steppe opp nivået her inne.

Inflasjonsforventninger 10year eksploderte i går.

Etter fed snakket i går har finansielle betingelser løsnet med 8 bps over hele kurven.
Drivstoffpriser(321 crack-spread og olje) steg 5%. Kan forvente at prisene mange må betale for stiger igjen.
Råvarer steg i snitt +3% vs før reaksjonen i går.
Det blir dyrere og høyere inflasjon, for mye lengre.

10 BE rate eksploderte, swaps eksploderte. Ergo inflasjonen blir sticky enda lengre.

image

image

image

  • Forventer teknisk resesjon fra gdp etterpå. Kommer senere i dag.

*Olje og gass trade er komplisert nå. Etter kutt fra russland kombinert med en perfekt storm fra hetebølge og laveste vindkraftproduksjon på lenge så har gassprisene i cal23’ nådd nye høyder. Disse selskapene tjener så mye nå, men backlashen blir enda hardere dersom blackouts og konkursbølger starter.



https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-07-25/london-s-record-9-724-54-per-megawatt-hour-to-avoid-a-blackout?srnd=premium-uk

https://www.ft.com/content/519f701f-6a05-4cf4-bc46-22cf10c7c2c0

Rasjoneringen kommer.

  • Mellom 1. oktober til 31. mars skal kommunale bygninger kun varmes opp til maksimalt 20 grader.
  • Vaske hender i kaldt vann
  • Mobile klimaanlegg og varmeovner skal ikke brukes
  • Redusere elektriske enheter som skrivere og kjøleskap
  • Stenge ned bedrifter mellom jul og nyttår
12 Likes

Forstår lite av euforien i markedet. Det er ett hav av negative aspekter world wide, herunder covid og fortsatt nedstenginger ( Fire positive koronatester i Wuhan – en million mennesker i karantene), gjeldskrise i mange land, eiendomskrise i Kina, skyhøg inflasjon, stigende renter, mannen i gata får mindre å rutte med til forbruk utenom faste utgifter, energikrise, matkrise, flaskehalser i industrien, og for ikke å nevne fortsatt krig i Ukraina.

4 Likes

Når det er så ille så kan det vel bare bli bedre?

Er ikke veldig ille for de fleste (enda)

1 Like

Vår jobb som investorer er å finne ut i hvilken grad bad news som skisseres i tråden allerede er priset inn av markedet.

Ingen er uenige i objektive fakta, men den samla subjektive tolkningen av verdien av de blir konsensus som speiles i aksjeprisene.

Konsensus er gjeldene selv om summen av alle subjektive tolkninger drar i alle retninger.

Summen er altså; der vi er nå.

Veien videre? Har ikke peiling.

1 Like

Hvorfor legger han de ikke ut igår samt med rente økning? Pff.

1 Like

En ting som jeg har lært å alltid begynne med er å spørre: er trenden stigende, fallende eller sidelengs. Man kan så klart vedde mot trenden, men det er ofte risikabelt og lite innbringende. At markedene er inne i en fallende trend på mellomlang sikt kan vi nok alle være enige om.

6 Likes

Jeg tror mest på å følge med til enhver tid hvor i syklusen man befinner seg. Jeg har testet masse indikatorer (makro) mot historiske markedsdata og funnet 8 favoritter som jeg følger daglig. Alle viser at vi er helt i slutten av en oppgangssyklus.
Derfor skal vi etter all sannsynlighet lavere enn i dag på et senere tidspunkt. Spørsmålet er når. Dessuten har USA allerede falt mye.
Mitt syn er derfor å være forsiktig. Jeg har solgt alle lange posisjoner i indeksfond. Driver nå bare med trading (uker av gangen) og med langt mindre penger enn jeg vanligvis sitter long.
Jeg tror ikke krakket kommer ennå, basert på indikatorene. Tvert i mot, USA har trolig blitt oversolgt og kan trekke OSE oppover de neste ukene.
De store pengene har jeg som sagt på konto til elendig rente :thinking:

2 Likes

Forventet bnp vekst i usa +0,4%

Faktisk tall: -0,9%

LOL

Teknisk resesjon.

«Let me be the first to welcome you to the 2022 recession.

*US 2Q ECONOMY SHRINKS AT 0.9% ANNUAL RATE; EST. 0.4%»

U.S. Q2 GDP (QoQ): -0.9%, [Est. 0.5%, Prev. -1.6%]
U.S. Q2 Core PCE Prices: 4.4%, [Est. 4.5%, Prev. 5.2%]
U.S. Q2 Real Consumer Spending (QoQ): 1.0%, [Est. 1.2%, Prev. 1.8%]
U.S. Weekly Initial Jobless Claims: 256K, [Est. 253K, Prev. 261K]

Prices +8.9% GDP -0.9% - Stagflation.

Ikke bli overrasket om markedet går opp

3 Likes

Da er det bekreftet. USA er i resesjon:

US GDP Annualised (Q/Q) Q2 A: -0.9% (est 0.4%; prev -1.6%)

  • US Personal Consumption Q2 A: 1.0% (est 1.2%; prev 1.8%)
  • US GDP Price Index Q2 A: 8.7% (est 8.0%; prev 8.2%)
  • US Core PCE (Q/Q) Q2 A: 4.4% (est 4.4%; prev 5.2%)
3 Likes

Tror de fleste var klar over at USA allerede er i teknisk resesjon. Kortvarig effekt.

WH og Biden har som kjent en ny og annen definisjon av resesjon…

Så dere Powell i går? Hver bidige gang møter han opp på pressekonferansen sin og snakker ned effekten av rentebeslutningen. Han lever fortsatt i troen om at inflasjonen vil gå ned av seg selv. I går fikk vi høre at han mener de allerede har nådd nøytralrente-nivået (som i så fall forutsetter at inflasjonen faller raskt av seg selv). Rett etterpå klarte mannen å si at det heftet stor usikkerhet om hva som ville skje med inflasjonen. Great. Begge kommentarene kom off-script, som vanlig.

Kun politiske hensyn som avgjør; nå hensynet til mellomvalget i november og ønsket om å unngå å bli sittende med svarteper for ansvaret for et massivt asset fall rett i forkant av valget. I fjor høst var det hensynet til Powells ønske om å bli gjenvalgt og sentatet som trakk ut prosessen som førte til at vi måtte høre “its just transitoriy” lenge etter at Fed forstod det var feil, men det passet Powell politisk.

Følger dere med på QT som skulle startet i juni/juli? Bare tull, de drev fortsatt og pumpet ut likviditet ved månedsskiftet og hadde ikke strammet inn likviditeten som varslet. Hvorfor? Det får vi ikke svar på.

Se på troverdigheten til Fed nå. De kommer med historisk sterke økninger på 0.75 på møte etter møte, men hva skjer med 10Y - den faller og faller og viser at markedet ikke tror Powell mener alvor i kampen mot inflasjonen. Flertallet forventer at han før eller senere kaster inn håndkledet og setter ned rentene igjen, selv om han ikke har kontroll på inflasjonen.

Problemet når en sentralbank mister troverdigheten er at da må renten, til slutt, massivt opp for å skremme markedet inn i riktig spor og nivå igjen. Men: inntil videre har vi altså Powell som snakker ned effekten av rentebeslutningene - hver - eneste - gang.

Det eneste jeg vet sikkert er dette: når fallet først kommer med Powell ved spakene, så blir det større enn 1929.

8 Likes

Tror du har helt rett i alt.
De bedriver fortsatt stimulanser. QT etc var bare et skremmeskudd, men det virket på sentimentet og børsene i USA, HITTIL.
Hvorfor gjør de dette?
Jeg tror verden ikke makter innstramminger uten å knele.
Når/hvis de kommer får vi den store skjelven.
Derfor blir det viktig å følge med på om inflasjonen virkelig kommer ned.
Olje og energi vil bringe den ned, men ikke mot 2%, trur eg…

1 Like

Aksjemarkedet kræsjer vel typisk før økonomien. For USA som del, så tenker jeg at de kommer seg unna rasjonering av strøm/gass, mens spesielt Tyskland balanserer helt på kanten. Jeg tror ikke markedet har priset inn rasjonering enda.

Hvis det kommer rasjonering, så blir det styggere, hvis ikke, så tror jeg det går av å unngå en dyp resesjon i Europa.

Russland sin økonomi er på vei skikkelig i dass, ref Yale - papiret, med fallende gass og oljeproduksjon. Hvis det ikke blir lettelse i sanksjonene, så går det fortere og fortere utforbakke.

1 Like

Du vet hva konsensus fra markedsaktører betyr?

«Tror de fleste var klar over» nok et skudd fra hofta.

Konsensus +0,3%
Actual: -0.9%

Fact; usa har aldri hatt back to back negativ gdp uten at det har vært en resesjon

3 Likes

Tror du på det selv?
I så fall faller markedet.
Vi får se :slight_smile:
OSE falt ikke. Futtene falt 5 minutter før de var tilbake på samme nivå.

EDIT:
USA oppp gitt :rofl:

1 Like

Blir full fart inn i stagflasjon. Og USA switcher over til rødt. Forståelig nok.

Det skyldes ikke resesjons “nyheten”.
Da ville markedet ha åpnet ned ettersom det var kjent før åpning.
Steg mye i går