Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Enig, litt for mye bull Russland her nå!

Det får holde at bjørnene sliter nok med bullmarked om dagen om de ikke i tillegg skal måtte forholde seg til russiske okser :ox:

2 Likes

Send meg en DM med hva som skal ryddes så kommer flammekasteren frem.

2 Likes

Burry var også ute på Twitter og advarte mot oppgangen på Nasdaq den siste tiden.

Torsdag poengterte Burry at Nasdaqs økning på 20 prosent siden juni ikke betyr at markedet ikke vil fortsette oppover fremover. I de tidlige 2000-årene steg indeksen 20 prosent på syv ulike tidspunkter for deretter å falle 78 prosent til et bunnivå i 2002, skrev han.

4 Likes

Forsåvidt enig i at det ble for langt utenfor. Men “Russland/Ukraina debatt” tråden er neppe den rette den heller. Min erfaring der ble ihvertfall at ethvert forsøk på å sette krigen her og nå inn i en større historisk sammenheng eller peke på årsaker andre enn Putins - og russisk - ondskap mer generelt er høyst uvelkommen. Nettopp på grunn av det ble det laget en tråd om “historisk bakgrunn” etc. Men den ble stengt. Såpass stor ser uviljen mot å tenke historisk rundt krigen i Ukraina ut til være. Det er forøvrig ikke jeg som avsporet diskusjonen her . Det meste av det som blir sagt i den første videoen jeg postet, om de økonomiske utsiktene i Tyskland, er relevant til temaet. Greit nok at mange sikkert kan reagere på måten det presenteres på av Jimmy Dore. Men jeg velger å gå ut fra at den fikk stå urørt og uten kommentar fra noen en god stund nettopp fordi informasjonen er relevant nok. Her sporet det klart av med Hardox sin kommentar om at det kommer til å “forsvinne en del Ukraina-flagg fra profilbildene på LinkedIn og Facebook hvis dette slår til”. Videoen med Brzezinski og den filmen til Adam Curtis fra 2015 er relevant ifht det jeg svarte på, vil jeg si, men der var det selvsagt allerede havnet langt utenfor tema.

5 Likes

The Telegraph, 12 August 2022. Blow for Germany as Rhine falls below critical water level
Germany has been dealt a fresh economic blow after the Rhine River dropped below a critical level, halting the transit of large amounts of river traffic. The Rhine River fell to a new low on Friday, further hindering the supply of vital commodities to parts of inland Europe as the continent battles with its worst energy crisis in decades. 400,000 barrels a day of oil products are transported down the river, which stretches from the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region through Germany to Switzerland. The water level at Kaub – a key waypoint west of Frankfurt – dropped below the critical 40 centimetres and is expected to continue dwindling over the coming days, according to German government data. The 40-centimetre marker means it is not economical for many barges to transit the river. Shallow water prevents barges from loading their full volumes. Low water occasionally affects traffic on the Rhine, but this year it has reached a level not seen since 1993. By early Tuesday, the marker at the waypoint is expected to fall to 34 centimetres. The level is a measure of navigability, not the actual depth of the river. The Rhine is a key shipping route for Europe, which is currently struggling to secure energy supplies following Russia’s war in Ukraine. In Germany, companies have been taking steps to prepare. Chemical maker BASF is using more rail to transport goods and has ordered shallow-water barges. While there is no impact currently, the company has said it cannot rule out a reduction in production rates for some plants in the coming weeks. Utility Uniper said on Thursday it will not be able to bring enough coal by train to run its plants at full capacity for a longer period of time. It previously warned of production cuts at its Staudinger-5 plant until September due to a lack of coal. Steelmaker Thyssenkrupp has said its crisis team is meeting daily, and it is using ships with lower drafts to keep its mill in the town of Duisburg supplied.

The Telegraph, 13 August 2022. Germany is about to be plunged into a rolling crisis that will make Britain look like an oasis. Dry Rhine threatens to trigger a full-scale industrial shock . Economists estimate the Rhine disruption could knock as much as half a percentage point off Germany’s overall economic growth this year.

2 Likes

Det jeg frykter mest er at FED skal fortsette å stimulere, og klare å holde markedet oppe i lang tid fremover. Med høy inflasjon. Da må man være inne for ikke å tape mot inflasjonen. Før eller senere krasjer det noe jæ.,.,.

Omtrent som dette :

If we step back a bit and look at the bigger picture, we had about a six-month period where markets priced in a world where central banks would attack inflation.

But now it’s becoming increasingly clear that both global QE and low rates are " »Hotel California» - you can always check in but you can never leave " scenarios. In this post financial crisis (and post-pandemic) world, the financial system is too fragile to extract global liquidity, and sovereign debt is too fragile to raise interest rates.

With that, the policymakers are now back to flooding the economy with money.

2 Likes

Focus.de, Freitag, 12.08.2022, 22:30. Lebensader der Wirtschaft trocknet aus. Nur noch ein Zentimenter fehlt, bis die Rhein-Schifffahrt am Ende ist. Der Rhein ist stellenweise nicht einmal mehr einen Meter tief. Viele Transportschiffe können deswegen derzeit nicht oder nicht voll beladen fahren. An der Messstelle Kaub könnte nun eine kritische Marke unterschritten werden. Für die am Rhein liegenden Unternehmen wird das zu einem Problem, ebenso wie für Verbraucher - sogar noch hunderte Kilometer vom Strom entfernt.

Screenshot 2022-08-13 at 09-39-43 dai-drought-2060-2069-woceanlabels.jpg (JPEG Billede 1809 × 875 pixels)
Drought under global warming: a review. Aiguo Dai. First published: 19 October 2010

Kjøp tysk vin til lagring. Kan bli lenge til neste gode årgang.

Beste årgangene er jo i tørrår.

Ja men dette er ikke ditt vanlige «tørrår».

Beste årgang noensinne?

4 Likes

Spørsmålet er om man har en “secular” eller “cyclical” bear market.

Hvis man venter på gode nyheter før man tenker bull har man misset bunnen for lenge siden. Historisk kan negative nyheter fortsette lenge etter en bunn er satt av markedet.

Husker ikke hvem som sa det, men det er en strofe som sitter ganske fast. Nå husker jeg ikke det ordrett, min gikk noe ala dette:

“Do not mistake the market for the economy”

4 Likes

Nå har vi ikke enda fått de dårlige nyhetene en gang da :upside_down_face:

Veldig tidlig i et langt bear market tror jeg

5 Likes

Sitter trolig en stor andel markedskrefter der ute som fremdeles tror på enda verre inflasjonstall og renter på oppsiden enn allerede guidet. Det sitter også en andel kapital som tror krigen vil tilta i styrke. Denne underliggende usikkerheten ligger nok i oss alle, og skal ikke se bort i fra at majoriteten av verdens kapital sitter 20-40% cash eller hedge-posisjoner.

Personlig tror jeg fremdeles på en noenlunde kurant løsning på verdens utfordringer med dertil egnet volatilitet. Orker ikke late som jeg er smartere enn markedet og sitter dermed inne med en andel kapital som reflekterer at aksjemarkedet på sikt skal opp.

1 Like
1 Like

Hvorfor skal man være inne hele tiden? FOMO… ? Jeg har lagt FOMO i skuffen.

Jeg kan anbefalle alle vær ut av markedet noe uker / måneder og bare deltar når du er helt sikkert på en sak. Lær at 2-5 % flere ganger årlig gir muligens avkastning du vil ha. For mye FOMO gir fort mye tap.

Ikke hverdag at man må vurdere inn eller ut av markedet gis ro, en bedre perspektiv og viste meg å være veldig lønnsomt.

8 Likes

Helt enig i filosofien din. Men med høy inflasjon taper vi mye penger. Det er rentes-rente-effekt her som ved avkastning over tid.
6-8% årlig tap blir enorme tap etterhvert.
Jeg prøver å være mest mulig investert mesteparten av tiden. Altså bare være ute unntaksvis når jeg mener sjansen er stor for at det bikker nedover.
Jeg følger 8 makroindikatorer nøye. 2 av dem lyser nå rødt og 5 andre lyser gult (men det kan de gjøre i mange måneder). Dette er perioden jeg misliker. Kan ikke være fullt inne men det faller ikke, ennå :crossed_fingers::chart_with_downwards_trend: :pray:

8 Likes
5 Likes
1 Like