Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ser litt svakheter i Nasdaq (futures)

2 Likes

Ingen problem for mannen i gata uansett, da Støre har sagt at det er de vanlige folk sin tur og følger situasjonen nøye :sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Politikerne ber i praksis «vanlige folk» dra til helvete, men ordlegger seg på en slik måte at «vanlige folk» gleder seg til reisen.

3 Likes

Tangen mener tydeligvis at en del aksjer er “billige” nå.

Er nok mange som gleder seg til renteøkninger ja :sweat_smile:

1 Like

De kunne tatt tilbake pengene fra de som har tjent på QE? Som deg og meg og de med god råd. Via skatter. :stuck_out_tongue:

Eller ta det tilbake vha QT

1 Like

De har et stykke igjen for å si det sånn

4 Likes

Skal vel kjøpe Softox.

1 Like

Skyldes inflasjonen prisøkning på nødvendighetsgoder eller at folk har for mye penger og byr opp prisene (handler for mye) ?
Bensin, diesel, elektrisitet og mat er nødvendighetsgoder. Prisøkninger her svekker husholdningenes økonomi mens statens inntekter stiger.
På toppen av dette varsler Støre i dag at det er viktig med skatteøkninger i høstens budsjett.
Er ikke det helt feil logikk?
Jeg mener det som trengs nå er skattelettelser og QT.

Veien vi kjører nå vil etter min mening gi oss store problemer. Jeg blir mer og mer sikker på at børsen er mye lavere til våren enn i dag.

4 Likes

Etter min mening er det helt legitimt å mene at inflasjonen i Norge i stor grad er importert pga inflasjon (og QE) i det store utland, og at interne faktorer i Norge ikke nødvendigvis er det som driver inflasjonen her i landet. Sånn sett kan man se på tiltak mot inflasjon som en overreaksjon hvis man tenker at det ikke er våre handlinger her i landet som styrer inflasjonen.

Men hvis man mener at vi bør stramme inn for å bekjempe inflasjonen her i landet, så kan man gjøre det med enten pengepolitikk, finanspolitikk, eller en kombinasjon.

Og da tror jeg det er bedre å stramme inn både gjennom pengepolitikk og finanspolitikk, enn å kjøre på som man gjør i USA med å stramme inn pengepolitikken, men kjøre på med ekspansiv finanspolitikk.

Når sentralbanker forsøker å bruke håndbrekket og bremse økonomien for å kjempe mot inflasjon så er det litt rart hvis politikerne kjører på med gassen i bånn for å stimulere til økt økonomisk vekst og dermed økt forbruk av varer og tjenester.

Formålet med renteøkninger og restriktiv pengepolitikk er å bremse den økonomiske aktiviteten og gi bedrifter og vanlige folk dårligere råd så etterspørselssiden i økonomien bremses - eller drepes. Det bør gi færre investeringer, og mindre penger tilgjengelig for å betale for varer og tjenester, og dermed mindre økonomisk aktivitet, til det gir økt arbeidsledighet, og ett sunnere arbeidsmarked. Du får ikke lett knekt inflasjon hvis alle arbeidsgiverne overbyr hverandre for å få tak i folk, varer, eller tjenester, fordi alle kunder både i privat og offentlig sektor, eller forbrukerne som sluttkunde, alltid har råd til å betale for økte priser uansett.

Hvis man mener at kampen mot inflasjon er viktigst, så bør en kombinasjon av skatteøkninger og renteøkninger være en god kombinasjon fordi det betyr at man spiller på lag både fra politisk hold og fra sentralbank. Men, hvis økte skatter skal finansiere økt offentlig forbruk, så er man på vei inn i komplett idioti. Da gjør man i praksis økonomien mer ineffektiv, samtidig som man trykker på gassen. Og den kombinasjonen når man slåss mot inflasjon tror jeg ikke vi skal applaudere :slight_smile:

– Jeg er beredt på at i den situasjonen vi er i nå, med klare tegn til overoppheting av økonomien, må vi ta noen avgjørelser som ikke er populære.

Ord fra Støre jeg er helt enig i. Men vi får se når budsjettet skal forhandles om han har gjennomføringsevne, eller om det er tåkeprat :slight_smile:

7 Likes

Lite som biter på Oslo børs for tiden da. Selv markant oljeprisfall har markedet fnyst av.

1 Like

Staten blir bare rikere og rikere. “Vanlige folk” blir fattigere.
Jeg er enig i at arbeidsledigheten må opp (lettere for bedriftene å finne folk), men det tror jeg vil skje til vinteren uansett. Mange småbedrifter sliter allerede med økte kostnader til el og renter. Jeg tror det blir rekordmange konkurser fremover.

5 Likes

Jeg tror staten begynner å sponse bedrifter i tillegg til private når det kommer til strøm. Sverige skulle bruke 60 mrd på dette. Tyskland sponser sine bedrifter. Litt rart at Norge bare skal la norske bedrifter gå konkurs. Jeg antar det vil komme noe støtte her til lands også.

3 Likes

Det jobbes åpenbart med en pakke rundt dette. Vi får bedømme den pakken når den kommer.

Veldig kynisk kan man si at i en så presset økonomi som det er nå så er det en fordel å komme med den pakken litt sent slik at de presser bedrifter som allerede er på kanten til å kaste inn håndkleet.

Det jeg lurer mest på er om de velger å utpeke enkelte bedrifter som samfunnskritiske (Yara) og gi dem spesielle fordeler, eller om de velger å bare hjelpe småbedrifter og la de større klare seg på egenhånd fordi det er så politisk upopulært å “kaste milliarder etter de rike” etc.

2 Likes

De virkelig store konsumentene selger gjerne et produkt de kan øke tilsvarende i pris på verdensmarkedet. Sånn sett, så gir det mening å hjelpe gradert.

Fantastisk hvor umusikalsk det går an å bli som leder av norges en gangs desidert største parti.
Mens folk får stadig dårligere økonomi pga stadig høyere strømregninger, nettleie, drivstoffpriser, matvarepriser, og økte avgifter på EL-biler som de har blitt oppmuntret av politikere til å kjøpe, og mens Norges bank holder på å jekke opp renta i rekordfart, SÅ DA slår Jonas til og varsler økte skatter fra høsten av!!
Har det rablet totalt for Arbeiderpartiet og Senterpartiet? Eller har de rådgivere fra Høyre og FRP?

Endelig ble det vanlige folk sin tur…
Den gode politikken som ble ført for oss vanlige folk kommer forhåpentligvis til å sitte friskt i minne ved framtidige valg så man får flertallsregjering mellom de blå.
AP skal virkelig knekke alle fattige og middelklassen totalt. Helt sjukt!

3 Likes

Det kan umulig bli negative konsekvenser av sterkt økte kostnader for produksjon av gjødsel.

Det er visse ting som er vanskelig å kontrollere. Jeg vet ikke om det er en enkel måte å forhandle fram direktestøtte til de gigantiske selskapene som kontrollerer gjødselproduksjon som fører til lavere priser, eller om man bare må godta at prisene går til himmels. Det har jo ingen hensikt å gi Yara mer overskudd, men det ville hatt hensikt hvis man kunne fått ned prisen på gjødsel vesentlig.

1 Like

Yara bruker såvidt jeg vet gass til produksjonen av gjødsel og det er prisene der som har gjort at de stoppet produksjonen. Det har mao ikke noe med strømprisene å gjøre.

1 Like

Det gir vel egentlig mer mening å øke skatter på de 50% som tjener mest og subsidiere strøm, drivstoff og endel andre ting som holder ting gående. Da må de med best råd redusere forbruket sitt noe. De med dårligst råd har liten mulighet til å redusere forbruket sitt.

3 Likes