Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Btw, så er det vel enda viktigere å få en ende på krigen i Ukraina slik at de får produsert mat hvis det er matmangel man er redd for. Også få eksportert kornet derfra da.

Middelklassen i Norge har vel levd på en rosa sky i de siste 10 årene minst

2 Likes

Visse ting tror jeg vi trygt kan anta Norge ikke påvirker.

1 Like

Drybulk har kollapset. Laveste på 6 år.
Etterspørselen etter alt vi bygger med stuper.
FFAs 23+24 har kollapset.

Kull står for 30% av all drybulk frakt.

-I 2022 blir det satt høyeste kullfyringen noensinne i EU.
-Russland/UKR snur industrien opp ned og adder enorm økning i tonnage mile for å frakte forbi sanksjoner.

Til tross for to så enorme krefter som drastisk øker etterspørselen etter drybulk skip, så stuper ratene til et nivå som har holdt seg så lave i totalt 17 dager de siste 7 årene.

Hvilken råvare er den største som drar ned hele spot capesize- industrien til ikke bare under Break Even-nivåer, men også under opex nivåer?

Iron ore. Det verden bygges av.

Hvem styrer denne?

Alle snakker om Fed. Alle ignorerer Kina.

Verdensøkonomien er kritisk avhengig av stimulus fra Kina på nåværende tidspunkt.

19 Likes

Tyrkia i særklasse når det gjelder inflasjon og renter,der senker de rentene om inflasjonen går i taket.

1 Like

Kina har brukt enormt med stål de siste årene på infrastruktur og boliger. Boligsektoren der ser nå ut til å være på vei utforbakke. De vil da bruke mye mindre stål. Jeg tviler på at de vil stimulere til mer boligbygging, men heller passe på å unngå konkurser.

Kina alene brukte 940 millionter tonn stål.

Byggebransjen i vesten er typisk den første som ryker i en resesjon. Jeg vet ikke helt hvordan det står til der nå?

1 Like

Ikke for å få ned inflasjonen. Lavere inflasjon → lavere rente → mer investeringer i vesten.

Bare en liten notis fra sidelinja her:

Plukket opp en post jeg så på nettet for noen uker siden når det var stor snakkis om at første skip med korn hadde forlatt Ukraina.

USA alene blåste mengder tilsvarende 5000 slike skipslass rett i biodrivstoff i året… Så får man matmangel er det ikke pga. mangel på mat, men fullstendig skrudd prioritering av politikerene hvor man skal gjøre alt “grønt” på bekostning av alt annet.

Klarer ikke å finne posten igjen, men var fra en eller annen organisasjon som hadde mat/fattigdom etc. som fokus.

13 Likes

Omstillingen til grønt skjer antakelig for fort. Å subsidiere strøm og drivstoff burde vært en selvfølge i Norge, da vi ikke styrer dette men tjener fett på det. Renter alene vil stoppe bruken av penger bare det kommer høyt nok, strøm, mat og olje i tillegg gjør bare hele greia håpløs. Boligprisene visse steder har også godt av høyere renter, er helt koko og gagner ingen(få) , så må utleiemarkedet reguleres, det er ikke så jævlig vanskelig å justere litt her og der, det står nok på vilja og “press” fra eliten :face_with_monocle:

3 Likes

Ta en kikk på denne. Utrolig fascinerende. Han brøt ned alle tradingdager i 4 og 5 deler fra toppen i januar . La inn bevegelsene som skjedde i de spesifikke tidsdelene og summerte til slutt resultatene.

7 Likes
1 Like
1 Like

Dere bør se den nøye. Veldig interessant.
Tusen takk rosk82 :+1:

1 Like

Dårlig RR å ligge long her tror jeg:

  • børsen har bouncet skikkelig siden bunnen og blitt «dyr»
  • FED skal doble QT i september
  • rentene settes opp ytterligere og biter stadig hardere
  • september og oktober er historisk svake børsmåneder. Krakk pleier å komme i denne perioden.
7 Likes

Enig at det finst bedre instrument, men ingen problem å sitte med desse produktene noen dager

Pris kjøp

Pris nå

1 Like

Hvordan fungerer egentlig disse produktene?

Jeg vil gå short Dax, og derfor ser jeg på Bear Dax X3 som har 3 forskjellige varianter på Nordnet (Bear Dax x3 Nordnet 1, Nordnet N og NordnetX) - hva er forskjellen på disse produktene? De har vidt forskjellige kurser så måler de da bare ut i fra da bear-sertifikatet ble opprettet?

Og hvordan er likviditenten på disse produktene? Risikerer jeg å brenne inne med de, eller er de enkelt å bli kvitt hvis man vil ut av posisjonen sin?

Jeg kommer til å kjøpe for småpenger for å bare dyppe tåen uti og få en forståelse av produktet altså. Satser ikke hus, hytte, unge eller hund.

1 Like

Motpart er nordnet så ingen behov for volum. Du kan alltid selge/kjøpe mellom kl 09.00 og 20.00. Forskjellig spread på de forskjellige produktene. Også forskjellig rebalansering. Står forklart på nordnet

3 Likes

Takk. Med likviditet så mente jeg selvfølgelig volum :grimacing:

1 Like

Bear Dax x 18 fra Nordea har lav spread. Og heller ingen kurtasje hos Nordnet, så lenge kjøpet eller salget er over 1000kr.

Bitcoin viser vei :chart_with_downwards_trend:

4 Likes