Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Deilig med endelig en rød dag, så får vi satse på mange flere slike i ukene og månedene fremover :partying_face:

2 Likes

Interessant om QT @anon80503862 (fra ca 5minutter)

3 Likes

Så oktoberkrasj? :slight_smile:

Syntes det er morsomt at hun foreslår at FED skal stoppe for å redde demokratene før mellomvalget, men forsøker å få det til å høres ut som om det er “ikke-politisk” å støtte sittende regjering før ett valg :slight_smile:

1 Like

Har de noe lignende med lavere gearing?

Alle kommentarene jeg leser fra USA er om at FED bløffer om QT. Så hvis dama har rett kan det bli tungt på børsene. FED liker nok ikke rallyet de siste ukene.
Håper på en rød høst :crossed_fingers::chart_with_downwards_trend:

4 Likes

Det er jo ikke så rart, de har sprøytet inn penger siden 2008/2009…

Folk i USA tror vel at penger kan brukes mot inflasjon også, for det er de jo vant til.

3 Likes

God morgen… jeg finner ikke tilbake youtube video om house finansiering i Kina. Det blir meget godt forklart hvordan bankene i kina mangdobblet sine utlån… osv. Noen som husker/vet jeg snakker om og har linken ? Takk.

10-åringen dundrer oppover igjen…kanskje ikke så rart…

4 Likes

Because it measures price changes before they reach consumers, some people see it as an earlier predictor of inflation than the CPI

5 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-19/germany-risks-a-factory-exodus-as-energy-prices-bite-hard?srnd=premium-europe

Europe’s industrial heartland faces a potential exodus as manufacturers of German car parts, chemicals and steel struggle to absorb power prices that rocket to new highs almost every day.

Power and gas prices in Germany more than doubled in just two months, with year-ahead electricity – a benchmark for the continent – soaring past 540 euros ($545) per megawatt hour. Two years ago, it was 40 euros.

“Energy inflation is way more dramatic here than elsewhere,” said Ralf Stoffels, chief executive officer of BIW Isolierstoffe GmbH, a maker of silicone parts for the auto, aerospace and appliance industries. “I fear a gradual deindustrialization of the German economy.”

Alt for klimaet. Sånn unntatt atomenergi da, det er fy.

A prolonged ascent for energy prices may wind up transforming the continent’s economic landscape, said Simone Tagliapietra, senior fellow at Brussels-based think tank Bruegel.

Some industries will go under serious stress and will have to rethink their production in Europe,” he said.

7 Likes

Fantastiske tider vi går inn i nå. Er bare å glede seg :star_struck:

Andre grafer som vil stige er kriminalitet, tvangssalg av bolig, inkasso (selvsagt), personlige konkurser…

4 Likes

Jeg synes at det er helt uhørt at vi poster her hurra hurra krisen kommer. Vi kan heie på god informasjon, og deling av kunnskap. Men vennligst slutt med rope hurra for et mangfold av problemer, krisis og uro for helt vanlig mennesker og samfunnet.

Det er dypt dypt triest hva er i vente. Takk.

9 Likes

Jeg kan ikke se noe galt i å håpe på resesjon. Det er en del av menneskenaturen å bli for grådig i oppgangstider. Så kommer resesjoner og reparerer (fjerner) boblene som er skapt og setter fornuften tilbake på plass. Deretter kommer nye oppturer.
Selvsagt vil mange få det vanskelig. Slik er livet og det er trist. Men det hjelper ikke at vi depper.
Det er når man kan kjøpe billig at grunnlaget for store formuer skapes. Derfor skader det ikke å være forberedt slik at man kan maxe innsatsen når tiden kommer.

3 Likes

Mitt innlegg var ironisk ment. Jeg håper værken på resesjon, krise eller krakk i finansmarkedene.

Mange vil slite utrolig de neste årene, med mindre noe drastisk skjer da. Det unner jeg ingen

4 Likes

Takk. Sorry at jeg ikke tok det ironiske :heart:

1 Like

Tull… Det er slett ikke uhørt å håpe på at verdensøkonomien tar seg en kollektiv bolle og roer seg ned i et forsøk på å returnere til en snart glemt normal!

Jeg vil heller si det er nærmere sykt og umoralsk å alltid hause og heie på opp opp OPP for en hver pris, opp i himmelen og ALDRI ned.

Sånn har aldri verden fungert og kommer aldri til å fungere. Det er ALLTID en pris som må betales, før eller siden, på en eller annen måte.

Få opp rentene, krasj økonomien, drep zoombie-selskapene og tving frem gjeldsoppgjør!

La det bli lønnsomt å spare igjen. Ja, jeg vet, helt utenkelig for mange, men likevel…

Krysser fingrene for en skikkelig sunn MEGAKRISE!

HURRA!

:partying_face:

8 Likes

Verden kan ikke leve av å trykke stadig mer penger.
I mange år har man tjent mer på å bo (lånefinansiere hus og hytter) enn å arbeide. Det går ikke i lengden selv om de fleste later til å tro det.

4 Likes

30 år ++ slik det har vart er jo ganske lenge det da :wink:
Men inflasjon og lønnspiraler gjør jo ikke bare sparepengene mindre verdt.
Gjelden blir også mindre verdt, så ikke bare negativt. Så sant den kan betjenes da.

3 Likes

Ja, det har fungert i 30 år fordi renta har falt i 30 år. Nå har den snudd. I alle fall foreløpig.

2 Likes