Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

https://www.hussmanfunds.com/research/rs211211/

Det kan også ha med alder på smittede å gjøre, kan ta tid før den eldre, og skjøre befolkningen nås

1 Like

Det stemmer,

“Sadly, yes, Omicron is producing hospitalisations and sadly at least one patient has been confirmed to have died with Omicron,” he said.

Men dette viste vi jo dra før, vi har jo tallene fra sør Afrika hvor det er tusenvis som er smittet. Jeg synes insidertråden på emnet dekker det veldig godt. Så tar ikke hele den regla her.

Det som betyr noe i første omgang er tiltakene som blir satt i gang, deretter hvor farlig Omikron er som bestemmer mye av hvordan dette håndteres videre.

5 Likes

Mange spennende innlegg her i dag!

Men jeg ville vært forsiktig med å konkludere fra Sør-Afrika til Europa. Veldig mange har tidligere vært smittet i SA, og det gir trolig mer resistens mot alvorlig sykdom enn vaksine. Samtidig er man i Afrika utsatt for andre smittsomme sykdommer som kanskje bidrar til motstandsdyktighet.

Jeg ville heller ikke avskrevet muligheten for økt dødelighet. Men det voldsomme smittsomheten, skal det ikke stor dødelighet til for at vi får en merkbar økning.

Og Covid gir langt mer skade enn død. Håper vi står sammen nå og at vi slipper konspirasjonstenkning.

3 Likes

Til dem som er interessert:

1 Like

Klarer ikke helt å se full bearmode på dette enda.

Virker mer som det er tegn til overtenning hos myndighetene inntil man får noe mer håndfast å gripe etter.

Folk på sykehus i UK har ikke økt noe særlig siste tiden. Har lagt jevnt og trutt på samme nivå over lengre tid. Til tross for at smitten har økt over tid.

Når det gjelder innleggelser i Danmark i forhold til Delta/Omicron tror jeg det er for tidlig å konkludere noe enda.

Ser man på data på antall innlagte har det lagt noenlunde stabilt i forhold til smittede.

Spørsmålet er jo hva som er årsaken. Hvorfor stiger ikke antall innlagte i samme hastighet sammen med smitten?

Det er rapportert fra Sør Afrika at man observerer mildere symptomer og kortere liggetid på dem som må på sykehus.


danmark

Siste oppdaterte data fra Danmark er +12 innlagte. Men -1 på intensiv. Og ja, jeg vet det er et øyeblikksbilde. Men med smitteraten som registreres nå skal dette forplante seg iløpet av noen dager. Og hurtig gi oss et bilde om vi snakker om et økende trykk på intensivbehovet.

innlagte

4 Likes

Fra et forskerståsted er svaret dette: Man bruker modellering for å beregne ulike scenarier. Til det er slike grafer mindre egnet. .

2 Likes

Fra ett politisk ståsted er svaret dette: Man velger å vektlegge ulike faktorer slik man vil til man får ønsket politisk svar.

4 Likes

Hmm? De grafene kan jo fint uttrykkes som en modell/ligning. Når man da stapper tallene fra Omikron inn i ligningen og får helt andre tall for dødsfall/sykehusinnleggelser enn det man ser, så er det kanskje på tide å oppdatere modellen/ligningen?

FHI sier på den ene siden at Omikron er gir like alvorlig eller mildere sykdom enn Delta, på den andre siden, så sier de at i modellene (som har spredt frykt i det siste) går de ut i fra at de gir like alvorlig sykdom.

Det er jo den biten @rosk82 reagerer på.

Jeg tenker litt at det ikke er så dumt å få redusert Delta-smitten (som tiltakene vil fungere fint på), mens Omikron nok er vanskeligere å få has på. Hvis Omikron viser seg å være mildere som den ser ut til å være utfra Sør Afrika tallene, så kan de begynne å åpne opp igjen, da hovedsakelig med Omikronsmitte.

Personlig, så hadde jeg tenkt at jeg kom til å bli smittet av Delta før eller siden og at jeg heller ville ha det med relativt nylig vaksine. Som det er nå satser jeg på smitte fra Omikron med tablettene til Pfizer. Da er oddsene gode for at det blir omtrent som forkjølelsen jeg hadde tidligere i høst. :stuck_out_tongue:

@anon80503862 ninja :stuck_out_tongue:

3 Likes

Takk for meg. Lykke til videre.

I like måte! Ha en fin kveld og kos deg :slight_smile:

1 Like

Dette er jo den perfekte stormen, eller kanskje siste stormen. At verden er fulstending i økonomisk ubalanse og at vi / verden har trykket opp enorme mengder penger i en periode som verken har hatt verdens krig eller noe grunn (vi har desverre blitt grådige)… en pandemi ja men penge trykking og stimuli startet lenge før dette. Jeg anbefaler alle og redusere risiko og sikre verdier. Har du kjøpt hus og hytte, betal ned gjeld og ikke bli den som må selge hvis/ når staten må inn og øke rente til 4-5-6 kanskje 10%.

Den inflajsoen som har startet nå er begyndelsen, alle sier det kommer til og gå over… (Corona var vel i teorien over … så kom omikron), Inflajson var vel og (Trandetory) eller kanskje forbigående, til den ikke var det mer…
Inflasjon i USA er langt over 10%, men i KPI har de tatt vekk bolig som er opp nesten 20% på ett år. norge med Strømm prisene er vi … Ja vi klarer jo faktisk ikke og betlaer og må bli reddet delvis av staten.

Nei det er ikke mange gode kjøp tror jeg… litt gull i safen for og sikre at cash bufferen ikke blir visket helt ut men ellers er det bare og holde seg fast og så vil mulighenten komme x10.

Ingen land i verden gjør noe for og stoppe inflajson og hva skjer, den vil ikke stoppe. vi ser nå i norge, først strøm… Så kommer matvarer… Drivstoff (Olje vil nokk snart opp til 100$) bra for norge dårlig for oss som må betale for strøm.

3 Likes

Blir dette 1ste gang “buy the dip” feiler ?
I så fall kan vi fort få nye 5% ned.

1 Like

For OSEBX, så ser jeg poenget ditt

For S&P, var det rimelig klart at det lønte seg.

Forskjellen er oljen

EDIT og alt på ett chart, oljen ned 12% i denne perioden, osebx ned 3%

1 Like

Jeg er ute etter en ETF tilgjengelig hos Nordnet eller Pareto hvor man kan shorte OBX uten gearing, noen som veit om noen? Har tidligere brukt mini-futures hos Nordent — de funker, men alle har gearing og jeg er ikke spesielt glad i dem.

Har lett etter det samme i mange år.
Kanskje DNB kunne snekre sammen en DNBOBXBEAR1X ETF hvis flere av oss skriver til dem ?
ah.markets@dnb.no
Mailen er til en kar i DNB som har vært veldig behjelpelig tidligere

2 Likes
4 Likes

:thinking:

1 Like