Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

1 Like

Noen som har et godt fond for pensjonssparing (pensjonskapitalbevis) gjennom en ruglete inflasjonsperiode eller er det rentefond folk går for her?

(Jeg er klar over at inflasjon spiser opp renten men det er bedre enn 10-30% nedgang i aksjefond)

Jeg har aldri kommentert her før så dette blir min første post. Jeg ble gjort oppmerksom på et fenomen i dag som jeg syns var interessant og som jeg selv også har opplevd gjennom 2021. Jeg har selv investert i et fåtall small caps på det amerikanske markedet og de har absolutt blitt slått sønder og sammen gjennom hele året.

Stikk i strid med som regel gode fundamentale nyheter fra selskapet og god vekst fra kvartal til kvartal. Dette stemmer dårlig med den veksten man har sett på børsen generelt.

Men så ble jeg gjort oppmerksom på noen tall i dag som jeg syns var interessante. Tar man f.eks S&P 500 står i dag 10 selskaper for rundt 1/3 del av indeksen. Goldman og Sachs kom også nylig ut med en artikkel der det viser til at 5 aksjer har vært ansvarlig for 26% av S&P 500 avkastning dette året. Disse 5 er Microsoft, Google, Apple, Nvidia og Tesla.

Ser man f.eks på forward P/E ratio for S&P 500 large cap er den nå på 21,2 og har ikke vært høyere siden 2002.

Gå man så videre til S&P 400 mid cap ser man at aksjer der har en P/E forward ratio på 16,1 og har falt betydelig siden slutten av 2020.

Til slutt har man S&P 600 small cap som har P/E forward ratio på 14,8 og begynner å nærme seg verdier som man så i 2008 og 2009.

Poenget mitt her er at man ser at markedet begynner å bli rimelig konsentrert fordi investorer kjøper gigantene og selger mindre selskaper i frykt for inflasjon og høyere renter.

Egentlig opplever vi nå et kraftig fall i aksjemarkedet men det er ikke synlig fordi gigantene bare fortsetter å øke.

Jeg vil argumentere for at det er nå etterhvert at man skal være kontrær og heller kjøpe kvalitetsaksjer i mid cap eller small cap.

23 Likes

Helt korrekt. Bjørnene har egentlig fått rett for flere sektorer og mindre selskaper. Det bare synes ikke i indeksene. Biotek, for eksempel, har hatt et katastrofalt 2021.

Jeg tror det er mange veldig gode kjøp å gjøre nå om man velger kvalitet blandt de mindre.

9 Likes

Det kan jo også gå andre veien, at market leaders skal følge etter small cap nedover (som fortsetter å falle enda mer)

5 Likes

Helt korrekt, og er den store faren med at «hele verden» mener at indeksfond er det suverene versus aktive forvaltere.

Når pengene går i indeks blir dette bare et større og større push av de største, og ikke minst, dyreste selskapene. Å kunne agere utenfor denne bobla er kraftig undervurdert. Hvorfor betale overpris for en håndfull eller to stivt prisede aksjer når det finnes så mye annet spennende som både har en bedre fundamentalverdi, og ikke minst en langt bedre nedsidebeskyttelse skulle det smelle.

4 Likes

Synes ikke dette høres spesielt dyrt ut:

Sitter selv i noe med P/E ttm på ca 9 som vokste 30-50% siste 12 måneder, alt ut i fra hvilke parametere du ser på. Den kan sikkert falle, men på et eller annet tidspunkt så vil den begynne å nærme seg P/E 13-17. Hvis aksjen vokser 30% neste 12 måneder også, så burde oppsiden ved P/E 13-17 være 92% - 151%.

Men altså, det er litt røft for tiden, med mye usikkerhet. Vanligvis faller small cap kraftigere under korreksjoner enn large cap.

1 Like

Fortsatt

Dippkjøp senest mandag, kanskje fredag. Antagelsen min er at opsjonsdag benyttes til å selge seg ut av aksjer før nyttår, og så er folk generelt ferdigposisjonert - gitt forutsetningen om at gjeldstaket i USA endelig heves denne uka.

3 Likes

Jeg tror børsene er lavere om 2-3 år enn i dag.
Vi nærmer oss konjunkturtoppen. Denne gangen blir det ekstra spennende fordi verden ikke kan senke rentene og alt er allerede overstimulert. Jeg ser for meg et fall på 50-70%

2 Likes

Vil det si at du ser for deg en langvarig resesjon med fallende resultater og 0-2% rente?

Jeg er litt der at jeg ikke akkurat ser bort i fra at det blir rufsete framover, men jeg ser ikke for meg noe varig resesjon. Hvis arbeidsledigheten øker og folk bruker mindre penger, så vil det redusere etterspørselen og dermed redusere/tilbakeføre inflasjon. Lavere priser vil igjen føre til økt etterspørsel. Det vil sikkert ping-ponge litt fram og tilbake litt. Til slutt vil de tiltakene som er satt i gang nå føre til at tilbudssiden har økt. Da ser jeg for meg at etterspørselen kan øke uten å presse prisene så hardt og man vil få en mer varig oppgang.

Jeg tenker også at når penger kan gå fra å “måtte” brukes på varige goder og kan gå over på tjenester (hotell, reiser), så vil den sektoren blomstre opp og det kan være noe som gjør at inflasjonstrykket letter også. Ser egentlig for meg at til våren, så er det ok igjen. Optimist? Kanskje? Men da burde f.eks. Pfizer sine piller være tilgjengelige i kvanta.

Jeg blir bear hvis de bare kjører på med rentehevinger uten å bry seg om evt økende arbeidsledighet. Synes det skal være rart hvis det går den veien.

Jeg tenker at å gå inn i dette i aksjer som er godt finansierte med god ordrebok burde ende med god avkastning. Det kan vel også være lurt å juster cash/aksje balansen til tider, for jeg ser for meg at forskjellige sektorer går opp/ned og at de brede indeksene muligens ikke får noen klar retning.

I et scenario med fortsatt ganske lave renter og fallende inntjening, så tenker jeg at selskap med unike markedsposisjoner og gode marginer kommer til å bli ekstra verdsatt.

4 Likes

Spørsmålet er hvor mye earnings er pumpet opp av gratis penger både fra lav rente og statlige støtteordninger

4 Likes

I en normal høykonjunktur skulle FED nå startet gradvise renteøkninger for å stagge økonomien. Normalt ville det tatt kanskje 2 år med renteøkninger og stigende kurser, før ny resesjon.
Problemet denne gangen er at FED er kraftig på etterskudd.
Ser man på inflasjonen skulle renta kanskje ha vært 5% allerede, men er 0.
Nå begynner vi å se «Lehman Brothers» tendenser i Kina og høy inflasjon i USA, men alle bagatelliserer.
Jeg tror ikke de klarer å stagge inflasjonen uten å drepe markedet, men konsesus er fortsatt at de klarer det.

FA i morgen :
« Sannsynligheten for kraftige pengepolitiske innstramninger fortsetter å øke, og stadig flere deler av markedet begynner å svekke seg.
Tirsdag kom det flere tegn på at USAs høye inflasjon langt ifra er midlertidig. Landets produsentprisindeks steg i forrige måned med rekordhøye 9,6 prosent.

3 Likes

Takk for interessante betraktninger @holmes og @bamse

Det er jo flere driver til inflasjon nå:

  1. Ineffektivitet pga lockdowns
  2. Ineffektivitet pga forsinkelser i forsyningskjeder (havnene i USA har korket seg veldig)
  3. Økte priser på frakt (se over, dette gjelder ikke like stor grad frakt fra USA eller til Europa)
  4. Økte lønninger
  5. Økte priser på energi (strøm, olje, gass)
  6. Mulighet til å øke priser pga “gratis penger”
  7. Økt etterspørsel i enkelte sektorer fordi mønstrene for etterspørsel har endret seg

Hvis man ser på nå vs nå+12 mnd, så tenker jeg at:

  1. vi ikke har lockdowns/covid tiltak
  2. korkingen i havnene i usa er redusert
  3. prisene på frakt er lavere
  4. lønningene har fortsatt å øke
  5. prisene på energi er like eller lavere
  6. litt høyere renter vil senke etterspørsel noe
  7. rebalansering mot reise/hotell/service vil redusere etterspørsel etter elektronikk f.eks.

Det er mao ganske mange punkter her som gjør at jeg tenker at inflasjon burde løse seg. Det er vel først og fremst lønningene som vil drive inflasjonen videre, resten tenker jeg vil drive inflasjonen lavere. Dette vil nok som @holmes påpekte kunne påvirke earnings. Samtidig, hvis de kan øke produksjonen fordi ting kan gjøres mer effektivt, så blir det kanskje ikke så ille? Enkelte sektorer, som f.eks. shipping tenker jeg vil falle en smule. :stuck_out_tongue:

10 Likes

Gode poenger, du kan ha rett.
Vi har vel ingen tidligere periode i historien å sammenligne med.
Alt kan skje.
FED har vært flinke. Jeg tror det har vært riktig å «kick the can down the road».
Men klarer de å avvikle ?

Se hvordan folk skriker opp nå over noen skarve tusenlapper i økte strømkostnader. Hvordan skal de da klare renteøkninger ?
Knekker boligmarkedet så knekker børsene. I USA er det enda mer luft i ballongen enn i Norge.

4 Likes

Husker det var mye mas om “gjeldstaket” for en tid tilbake. Nå er skuespillet over.

4 Likes

En liten HS- formasjon på toppen av OBX. Kan fort bli en 5 % ned her:

2 Likes

Har tegnet den samme selv, men egentlig avskrevet den fordi den er så skjeiv Den er jo enda skjeivere enn det du har tegnet opp når du tar med vekene. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ser gyldig ut i mine øyne. Så lenge høyre skulder er lik eller lavere. Volum er dog viktig.

Uansett, lower highs og lower lows

HS formasjoner er kanskje det første man lærer, og fin for å lure folk på feil side av trade en.