Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

26 år hvor det bare har gått opp?

Har mannen glemt 2000-2009? Som i seg selv hadde 2 stk 50% korreksjoner på S&P indexen…
Toppen var i September 2000. Dette nivået ble ikke brutt før august 2013.

2 Likes

(hvis du trekker den siste på 9 år ned til bunnen i 2009 får du 13 år i stedet).

1 Like

Og 2001 :slight_smile:
Skjønte heller ikke hva han mente med 26 år, men hovedpoenget er klart = 1ste bud er å kjøpe billig. Vi får derfor håpe at det blir billig igjen snart, dvs et skikkelig krakk :slight_smile:

2 Likes

Riddle me this…

Hvis dette var siste topp før ned i dypet… Hvorfor mangler vi foreløpig “follow through” på bevegelsen til nedsiden??

Hvorfor er det mindre resultat til nedsiden etterhvert som volumet øker?

3 Likes

:point_up_2:

Det er også viktig å merke seg at det der er volumet av det som handles av E-mini Futures, ikke hele børsen

Hva mener du er den vesentlige forskjellen mellom handel på e-mini futures og handel av aksjer på normal måte? Hvorfor vektlegger du volumet på futures?

Jeg tror ikke det er nok volumes på denne indeksen til å markere en solid bunn? Min tolkning er at jeg forventer høyere volum i nær framtid?

2 Likes

Det er sant.

Men prinsippet bak volumanalyse og “lese” barcharts er fremdeles det samme.

@anon80503862

Grunnen til at jeg ofte bruker futures er at volumet har en tendens til å “poppe” litt mer ut. Men jeg kikker på begge chartene.

Ser man på akkumulert volum på vei ned så kan man få et bilde over hvor massivt volumet egentlig har vært.

Jeg skal ikke si noe om markedet skal opp eller ned. Men man vil være litt klokere når dette pushet til nedsiden finner en eller annen form for støtte.

4 Likes

Synes ikke detta ser så ille ut jeg da

Neste midlertidige bunn (før tydelig bounce):

• A
  • B
  • Random walk

0 stemmegivere

Ser man bort fra de årene der børsen har gitt negativ avkastning, så har børsen steget HVERT ENESTE ÅR statistisk sett.

5 Likes
2 Likes

Resesjonen vil være preget av inflasjon og at folks inntekter blir skvist til det punktet hvor de ikke bruker penger lenger. De investerer ikke selv lenger. Man slutter å kjøpe ting som et nytt hus, ny tv eller en ny bil. Det tar etterspørsel ut av økonomien.

3 Likes

Dette er jo det som gjør at noen, slik som shadowstats mener at inflasjonen er mye høyere enn den myndighetene rapporterer. Myndighetene tar faktisk å tar høyde for at vi kjøper andre ting (som ikke nødvendigvis er dårligere).

Litt på siden, men når det kommer til appelsinjuice, så synes jeg alle utenom de ferskpressede smaker høgg. Når det kommer til eplejuice, så har man på kiwi en first price variant, en annen billigvariant og en fra Sunniva (som fortsatt er fra konsentrat). Disse synes jeg har så å si samme smak, så der kjøper jeg bare den billigste. Som koster 1/3 av den dyreste og halvparten av den nest dyreste.

Relevansen til tråden er jo at det framover neppe er lurt å investere i noe i luksus-segmentet. Nødvendigheter vil fortsatt bli kjøpt dog. :slight_smile:

5 Likes
  • Hele 91 prosent av omsetningen i Sør-Norge skjer i foretak der strømsjokkfaktoren er under 2 prosent.
  • Under 5 prosent av omsetningen skjer i foretak der strømsjokkfaktoren er over 4 prosent.

Litt uklart hva de mener med “under 2 prosent”. Hvis man ser for seg at bedrifter i snitt har en avkastning på 5% og strømregningen nå tar 2 av disse prosentene, så ender man med at avkastningen skal ned 40%.

EDIT:

For ikke-kraftkrevende industri strømsjokket samlet sett på 1,4 prosent i Sør-Norge, ifølge SSB.

Så fra en tenkt avkastning på 5% til 3,6% da, eller en nedgang på 28%.

2 Likes

Da et det vel bare å gå all in short.

2 Likes

Jeg har startet å handle en del billige varer jeg også etter at jeg ble oppmerksom på at EMV ofte har mindre innhold av E407/Karraganan. Eksempelvis Rema 1000 vaniljeis og folkets kokt skinke sammenlignet med mer hennig olsen is og gilde skinke.

3 Likes

Ser bear obx x 3 er flat i dag
Hvordan går det an? Børsen er jo ned 1%

Har du link?

Må ha vært Nordea som viser feil
Ser den ser riktig ut her