Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Renten opp nå til 0,5% :chart_with_upwards_trend:

Hva gjør markedet da?

Indeksene har stått stille det siste halvåret, og under overflaten ser det mye verre ut. Man har fått svært dårlig betalt for å ta risiko det siste halvåret.

Det markedet gjør er å hedge inflasjon ved å dytte penger inn i spareprodukter, TIPS, eiendom, bolig, og de største mest likvide selskapene på børs.

1 Like

Noen tar også ut pengene :wink: Det er jo gjerne to parter i en transaksjon

Jeg hadde i utgangspunktet en liknende reaksjon, men kanskje de ser litt lengre frem i tid enn de neste 3-6 månedene. FED er ikke i nærheten av ballen engang, og når de må begynne å sette opp renten neste år så kommer det til å gå fort der borte. Bedre å sette opp renten litt av gangen slik vi gjør, enn massive rentehevinger for å dempe inflasjonen som vil føre til større økonomisk smerte.

Samtidig tror jeg markedet gambler på at FED ikke kommer til å klare å avslutte tapering helt, eller sette opp renta i det hele tatt. Lettelses-rallyet tilsier vel det?

Forøvrig viser tall fra Dagbladet at de fleste som blir innlagt på sykehus nå er uvaksinerte.
Dvs. at de fleste av oss kan slappe av, det er i følge samme artikkel kun 8% over 18 år som er uvaksinerte… :thinking:

image

BoE skal ha rentemøte i dag.

IMF har sagt til dem at de må være på ballen, men kommer de til å være det? Neppe… :slight_smile:

The IMF expects UK inflation could hit 5.5 per cent in spring - well above the bank’s 2 per cent target – and it told the BoE to beware of ‘inaction bias’ when deciding whether to finally bring interest rates above their current rock-bottom level of 0.1 per cent.

That level was introduced as an emergency measure at the start of the Covid crisis before the UK’s initial lockdown - and a much clearer picture now exists of how Britain has weathered the storm and were the current challenges are.

One of those is a serious inflation crunch hitting people’s finances.

Jane Tully of the Money Advice Trust, which runs the National Debtline and Business Debtline, said there is mounting evidence of the rising cost of living starting to bite for many British households.

She said: ‘We are seeing the impact of stretched household budgets, where the amount coming in is not enough to cover essential costs like energy, rent and in some cases food.

‘As these essential household costs continue to rise, these challenges will only become harder for many people this winter.’

As the Office for National Statistics revealed CPI inflation jumped to 5.1 per cent in November, fixed income investment manager at Aegon Asset Management, James Lynch said: ‘this will not sit easy with the policymakers’ at the BoE, particularly in the context of a stronger-than-expected labour market.

1 Like

De kunne etter min mening, bare varslet at neste rente hopp ble med 0,50 %, gitt at verden ikke har stoppet helt opp. Nå blir dette en trippel smell for mange som allerede har nok utgifter og usikkerhet rundt arbeidsplassene.
Folk burde jo selvsagt isolert sett tåle en renteoppgang på 0,25 %, men det blir en veldig dårlig timing på det hele å gjøre det under dagens usikkerhet.

2 Likes

Kanskje de ønsker å klart signalisere at folk må vurdere om de tåler vesentlige renteøkninger og de derfor med dette signaliserer at kortsiktige problemer (som strømpris og pandemi) ikke vil stoppe renteøkninger hvis de ser behov for det.

Fornuftig i mine øyne.

5 Likes

Utvikler ting seg i feil retning ila. de neste 3 månedene skal du se at de backtracker ganske fort, dette kombinert med hva andre sentralbanker gjør selvfølgelig; det er urealistisk å tenke at renten hos oss skal mye opp, hvis ikke renta globalt går mye opp?

Jeg har ikke gjort noe med boliglån etc. fordi jeg tror renten vil være lav i uoverskuelig fremtid. Det er overraskende at Olsen kjører på; men det sier meg også at de er mer bekymret for inflasjonen, enn viruset og usikkerheten knyttet til dette.

"Nå skriver sentralbanken at smitteøkningen og de omfattende smitteverntiltakene «ventes å dempe aktiviteten den nærmeste tiden». Men etter hver som smitten avtar og tiltakene lettes på, venter Norges Bank at den økonomiske oppgangen vil fortsette.

– Vi legger til grunn at smitten avtar og tiltakene kan lettes på i løpet av vinteren, slik at den økonomiske oppgangen fortsetter i løpet av våren neste år, utdyper Olsen på en pressekonferanse."

1 Like

Må sette opp renten slik at de kan sette ned renten igjen.

image

2 Likes

Det er mye omicron fear fremdeles men jo flere jeg snakker med jo flere har jeg inntrykk av har vært igjennom disse greiene allerede. Kjører derfor en useriøs poll her for å se hva folk sier selv.

Har du eller noen i din husstand hatt sars-cov-2-infeksjon?

  • Jepp.
  • Nei ikke som jeg vet i hvert fall.

0 stemmegivere

Jeg skjønner jo hva de driver med, men timingen synes jeg er helt håpløs. De kunne etter min mening hatt en litt mer “føre-var” holdning, og passet på at de ikke tok livet av oppgangen som jo tildels er bygget på at forbrukersentimentet er positivt. Ender det opp med at de setter ned igjen renten er det gjort mye skade i mellomtiden - tror jeg.

Poenget med renteøkninger er i en viss grad å ta livet av positivt sentiment så det ikke kommer ut av kontroll.

Joda, det er riktig det. Men har ikke sett veldig mange positive kommentarer i media de siste dagene når Covid har gjenoppstått med rekordsmitte og permitteringer i hopetall kommer som følge av nye begrensninger.

Mao, Norges bank er bull.

1 Like

Den dominerende trenden per dags dato er opp.

Alle oppganger springer utifra sideveis konsolideringer over tid.

Akkurat nå, ser jeg det som om vi går sideveis i en tradingrange på S&P indexen. Vi har hatt høy volatilitet i det siste, men vi har ikke brutt til nedsiden eller oppsiden av rangen.

Utifra dette vil jeg se etter svakhet eller styrking av det tekniske om hvilken vei jeg vil lene meg mot med tanke på Bear/Bull.

Vi er også i toppen av en lengre trend som har vært inntakt siden 2010. Og vi ligger samtidig tett opp mot toppen av trenden ifbm. corona markedet som har vært. Så jeg er obs det.

Oljen har foreløpig hatt en korreksjon på ca 26%. Men lagde en higher low. Rally utifra bunnen var ikke all verden, men det kunne man ikke forvente med såpass volum på nedturen heller. Får mest sannsynlig en retest av dette. Så får man ta en ny vurdering når og om det inntreffer.

Vår egen indeks har stort sett bevegd seg sideveis siden juli, med et rally ut, som akkurat nå ser ut til å teste tilbake til forrige topp.

Og vi kan teste ned til 1104 for min del uten at jeg blir noe stresset av den grunn. Noe som ville gitt oss en korreksjon på ca 10-11% fra toppen.

Da er jo spørsmålet: Hvis vi kan tillate oss en test ned til 1104, og det vil fremdeles ikke bryte bunnen av tidligere range. Vil det være bull eller bear hvis denne testen ikke intreffer?

Og hvis denne testen inntreffer, av hvilken karakter er den? Panisk? Lang og seig? Og hvordan reagerer den ved støtten? Kollaps? Holder den? Går volatiliteten opp eller ned?

Og hvordan ser de andre indeksene ut?

Jeg ser ikke på meg selv som noe bear eller bull person. Jeg observerer bare hva det tekniske gir meg. Og foreløpig har det fungert ganske greit. Mesteparten av indeksene lå i “bear-mode” på 50 dagers snitt på mitt oppsett. Men foreløpig ligger over 50% dem i “bull-mode” på 200 dageren ( per fredag forrige uke).

Så nå må jeg bare la dem ta tiden til hjelp, så vil det vise seg hva markedet vil.

1 Like

Har hatt en stigende trend som har tatt oss veldig høyt, dabbet over i en sidelengs trend som kan bryte opp eller ned. Men om den bryter ned er fallhøyden stor siden oppgangen er drevet mer av overskudd på likviditet og mangel på investeringsalternativer enn forventet fundamental inntjening. Inflasjonsbeskyttelse ligger mer i avkastning fra en trend enn avkastning fra verdiskaping. Så tipper trenden nedover vil det være like god inflasjonsbeskyttelse å ligge short som det i vår var å ligge long.

Du kan også analysere stigningstakten til kursgrafen som var sterk og nå nærmer seg null. Om denne utviklingen fortsetter vil vi tippe over i en fallende trend.

Nå ble dette litt off-topic men det er helt utrolig at vi har 6,7 personer i snitt per 100k innbygger og at hele systemet kneler. Det er flaut og under enhver kritikk, og at ingen fokuserer nok på dette er helt tragisk.

Vi har snart hatt 2 år på oss til å fordre personer til å søke sykepleiere.
Få de som er sykepleiere til å gå videreutdanning til intensivsykepleiere., de hadde vært ferdige nå. Bygg 2 medium “reservesykehus”, ett i sørøst og ett utenfor Trondheim med fokus på backupkapasitet, intensivplasser og krisescenario.

Kjør en hyggelig bonus for hele gjengen som er slitne. Mange snakker om at de ikke orker mer, skjønner det godt jeg! Norge AS hadde i oktober + november et handelsoverskudd på 170 milliarder pga gass/oljepriser. Hadde vi gitt 10.000 kr i bonus til alle innen helse og sosialomsorg og antar det er ca 500k styk hadde det kostet oss 3% av OVERSKUDDET lol. Summen er ikke viktig, men å vise takknemlighet og synlighet er viktig, vise at resten av samfunnet bryr seg.

Kjør lærlinglønn når studentene er ute hos sykehusene/sykehjem slik at de som har vurdert å ta utdanningen men som er eldre, og er mer avhengig av inntekt underveis i forløpet, går for det.

Hvis man ser på covid innleggelser i alle 50 stater i usa, så er en “vanlig” innleggelsesrate på 20+ personer per 100.000, dvs vi i norge burde kunne ha kapasitet til 1000+ med covid på sykehus kun basert på median i USA, og de er ikke stengt ned et gram. Mens vi skriker og er redde med 370 stykk. Ser man mot statene med mest trykk er det som om vi skulle hatt 2000 pers på sykehus, eller 5x kapasiteten nå. Vi hadde fått en enda større immunitet blant befolkningen om vi lot smitten komme litt høyere opp. Det handler ikke lengre om dødstall, ikke om antall smittede, men sykehusinnleggelser. Dødligheten er på linje med influensa målt i antall personer som dør av det per år. Dette har vart i 2 år nå, begynner å bli hysterisk, hvor Norge er blant de fremste i verden på policymaking når det kommer til covid. Livredde alle sammen- men er det rart når man har så fokus på det daglig?

Kjør grønt pass. Oppfordre de uvaksinerte til å ta vaksinen, men ikke tving noen. Skal du på kino og sitte med andre? Greit da vet du at alle rundt deg i rommet også har tatt vaksinen. Åpne for de som har grønt, steng for uvaksinert. De andre som ikke vil vise solidaritet(med mindre det er helseårsaker til at du ikke kan ta vaksinen) kan få se film hjemme i stua si.

Men nå er det ikke dette et alternativ fordi vi setter oss selv i sjakk med kapasitet.

image

7 Likes

Hvilket chart ser du på her? Den ligger ikke og tester forrige topp i mitt chart

OSEBX

Hvilket chart ser du på?

bilde