Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Men du forstår jo at det er andre som finner det vanskelig? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Den beskrivelsen passer ikke på meg i hvert fall. Har hatt god utvikling av EK i hele perioden siden bunnen etter finanskrisen. Nå gjelder det å ikke spekulere bort det man har tjent opp før R/R igjen blir attraktivt nok til å øke risiko.

2 Likes

Noen tror kanskje at oppgangstider starter fra ATH.
Med mine ringe mattekunnskaper er det mer å tjene fra «ATL» :rofl:

3 Likes

Oppgangstidene startet i 2010.
Nå har det pågått sterk vekst i 12 år, leit å høre at ikke disse 12 årene har funket for folk her inne. For mange andre vil det gå i historiebøkene som tidenes mest unike periode hva angår å bygge verdier.

Personlig har jeg langt fra de samme forventninger til de neste 10 årene som de vi har lagt bak oss.

De som skaper formuer gjør det ikke via indeksfond, men i egne og andres virksomheter i ulik form gjennom direkteinvesteringer, i eiendom samt ved å treffe på de riktige enkeltaksjene.

Man kan få god avkastning på indeksfond, men å tro at det skaper formuer vil kun skje ved å investere en formue i de til å begynne med! Til det tar man altfor liten risk. (Men det handler kanskje også om hvordan man definerer formue, som selvsagt er høyst subjektivt)

2 Likes

Hukommelsestap ?
Glemt 2020 allerede ? Nesten dobling på 18mnd er bra nok for meg.
Glemt 2015 ?

3 Likes

According to reservation data from OpenTable, UK bookings plunged 24% on Tuesday and 22% on Wednesday compared to 2019. Globally, bookings fell 18% and 15%, respectively

“Even if (Omicron) is less virulent than earlier strains, if we have a point where we’re seeing a half-million cases a day or more, we are going to swamp our hospitals – even with a relatively low rate of hospitalization,” said CNN medical analyst Jonathan Reiner, a professor of medicine and surgery at George Washington School of Medicine & Health Sciences. “When you have that kind of denominator, our hospitals will be completely underwater as they are in some parts of the country,” he said

1 Like

Hver bidige gang.

2 Likes

Eller ved å unngå store drawdowns. Rentes rente + tid kan gi svært gode resultater, men går man på en -70% smell på veien ødelegger det i mange år.

3 Likes

Frykt propaganda, that’s it.
Er mange her lokalt som har fått påvist covid som følge av testing ann mass, da en hel skole ble satt i karantene.

Det fiffige er at de fleste ikke hadde anelse om at dem hadde det, før positiv test. Ingen symptomer.

Kommer et blaff nå, så er det over for 98% av befolkningen. Resterende med alvorlig sykdom / komorbiditet, vil selv en vanlig forkjølelse / influensa være forbundet med høy risiko. Intet nytt under solen.

4 Likes

Risikoen er lav for den enkelte, men kapasiteten på sykehusene kan bli presset dersom mange blir smittet samtidig, og dette er grunnen til tiltakene rundt omkring.

2 Likes

Utrolig bra diskusjon det ble etter dette innlegget :+1:

5 Likes

Ja, det er bortimot det eneste fornuftige argumentet og en kan lure på hva de som styrer egentlig holder på med. Hva er gjort hva gjelder kapasitet på dette området? Noen skippertak her og der, men intet som faktisk robust gjør.

Men, og dette mener jeg er et stort men.

Har de tiltak i samfunnet som nå har pågått i 2 år gitt gode resultater? Eller har man hatt helt feilt fokus og stor naivitet ovenfor BP.

I mitt enkle hode, ville det vært langt enklere og samfunnsnyttig å beskytte dem som faktisk løper en alvorlig risiko.

Nå stenges hele samfunn ned.

Å skyte fra hoften blir en vag beskrivelse.

3 Likes

Det beste er jo og selge på topp og shorte, så bare kjøper du tilbakers når det er på bunn. ?
Hvor vanskelig kan det være… :partying_face::grin:

Jeg er ganske enig og har som mange fått med eventyrlig oppgang , men hadde litt flaks med at tyskerne kom inn og hamstret mine aksjer. Etter det blir 2022 ny start med mindre kapital men nesten 100% uten gjeld. Husk og sikre verdier jeg skulle ha tapt mye hadde det ikke vært for det. (Kahoot. Qfuel. Aow . Play Magnus. Kalera osv)

Men jeg kunne selvfølgelig hatt mer og har ikke truffet bra siste 6 mnd.

God helg videre.

2 Likes

Covid er inflasjonsdrivende. This time is different

4 Likes

Jeg er i samme hjørne. Situasjonen i mars 2020 og den i dag er ganske forskjellig ift hva fed har av press med inflasjon. Var ikke noe spørsmål mot fed engang i mars, nå er det det eneste folk snakker om. De har sagt de skal prioritere full employment, men inflasjon kan bli virkelig ille hvis de ikke i det minste lar qe slippe opp.

Men: yieldkurven er helt paddeflat, dvs rentemarkedet melder at fed lyver. De priser ikke inn 3 +3 rentehevinger 22 + 23 og stopp qe som powell sa forrige uke.

7 Likes

Kanskje de kan kjøre på allikevel?

South Africa delivered some positive news on the omicron coronavirus variant on Friday, reporting a much lower rate of hospital admissions and signs that the wave of infections may be peaking.

Only 1.7% of identified Covid-19 cases were admitted to hospital in the second week of infections in the fourth wave, compared with 19% in the same week of the third delta-driven wave, South African Health Minister Joe Phaahla said at a press conference.

2 Likes

Tipper eksperter i Danmark, Nederland og Storbritannia har tilgang til det samme tallmaterialet som refereres til over.

3 Likes