Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Fun fact : Markedene bryr seg 0,1 % om Omicron og 99,9 % hva FED gjør. Om Omicron blir et problem is US med nedstengninger f.eks. Hva må FED gjøre ? Utsette renteheving/printe mer ?

1 Like

Tenker jeg dippkjøper mandag, så får vi se om jeg ryker på stop loss eller om det går opp igjen :slight_smile:

3 Likes

Ganske mye underernæring og høye barnedødsfall sammenlignet med vesten.
bilde

34 pr 1000 under 5 dør i Sør-Afrika, mot 2,4 i Norge.

Mange ble litt skremt over mengden barn som var innlagt med corona i Sør-Afrika, men de tallene kan mest sannsynlig ikke overføres til vesten.

3 Likes

FED må ikke gjøre noe som helst utover å holde seg til planen.

Spørsmålet er om Biden kan få flertall for å bruke noen ekstra $trillions gitt at nå ser folk i USA at pengebruk har faktiske konsekvenser for dem (inflasjon), og ikke bare hypotetiske negative konsekvenser for andre.

2 Likes

Fed gjør alt for lite allerede… de vet jo dette selv at inflasjon kommer til og knekke alt. Det de prøver er Like halvhjertet som vår triste statsminister prøver og bekjempe covid.

Det er ikke nokk så de utsetter problemene og det blir verre og verre og større tiltak trengs.

Inflasjon over 7% neste mnd og ingen tegn til bedring forde det er 0% rente til mai- juni neste år.

Krakk er rett rundt hjørne og når det skjer så må de trykke mer penger. Men de må først se 10-20 kanskje 30% ned før de starter og trykke penger igjen. Men jeg tror ikke det er mye håp for oppgang neste 2-3 mnd.

2 Likes

Blir vel vedtatt et budsjett neste uke. Kan jo utløse noe.

1 Like

Budsjett i USA er nok utsatt til over nyttår. Som er interessant, for hvordan driver du skatteplanlegging hvis skattereglene vedtas etter nyttår? :slight_smile:

1 Like

Har du sett hvem som har blitt de rikeste, både i Norge, Norden og resten av verden siste 10 årene?

Det er ikke de som venter på krakk, det er de som gunner på og satser mens tidene er gode, ref Elon Musk og et par titalls andre svinrike amerikanere.

John Fredriksen’s formue steg også med 27 milliarder i fjor. Han sparer seg heller ikke til fant, han investerer så bredt og mye han kan til en hver tid, og spesielt i oppgangstider når kapital er tilgjengelig.

Mulig at en normal sparer kan oppleve at han bygger seg en liten formue hvis han sitter med cash hvis markedene smeller, men det er definitivt ikke slik de største har blitt rike.

2 Likes

Fredriksen skapte vel formuen når det var krig i Midtøsten og ratene gikk i været for maaange år siden. Midt i kristider mao. Også har du noen unikumer som elon musk og bill gates.

2 Likes

Har vel vært bullmarked i 10 år også, så det sier seg litt selv. :stuck_out_tongue:

Riktig, man blir mer velstående i bulltider enn krakktider.

Se også på de største eiendomsgutta her til lands. Kun mulig fordi vi har vært i en megatrend for eiendom.

3 Likes

Jupp. Så finnes det eksempler på at ting ikke har gått så bra, ref Japan.

Det er kanskje ikke etter 10 år med bullrun man skal være mest sikker på at den samme utviklingen vil vedvare de neste 10 årene :slight_smile:

Fordi de ikke er førstehånds, fordi s-a og Norge har en god del forskjeller, fordi de vil være på den sikre siden. Som jeg nevnte over, tenker vi får en ny oppdatering rett etter nyttår.

Anyway, takk for diskusjonen, som vanlig litt irritert, men det er til å leve med når du har endret perspektivet mot litt også. Dvs at jeg ser meg enig i noe. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Btw, pfizer har jo laget en pille som de har funnet reduserer sykehusinnleggelse med 90% for de i utsatte grupper og de skal lage 120k kurer i år og 50m i 2022. Antar produksjon her er satt i gang. Burde gjøre at Covid-19 ikke fucker opp 2022 altfor mye på egenhånd.

1 Like

Nei, dette vil jo smelle på et eller annet tidspunkt, spørs bare hvordan man har plassert seg i forhold til at det skal skje og hva man har klart å skape og sikre av verdiene til de tidene kommer.

En får jo håpe at alle aktive investorer siden 2009 har klart å øke sine verdier betydelig i perioden som har vært, og tåler at ting går litt surt når vi kommer dit. Har man pantsatt hus og hytter for å være all in for å makse, da må man tåle pisken også.

1 Like

Hvor mange doser får vi?

image

The party that never stops…

2 Likes

Må du bli like rik som Musk ?
Et par hundre mill holder for meg.
Fra hvor er oppsiden størst, fra krakk eller fra ATH ?

4 Likes

502 kjente tilfeller av omikron var grunnlaget bak skrekkscenarioene om 90.000 til 300.000 smittetilfeller pr. dag i Norge.

En av Folkehelseinstituttets tallknusere vedgår nå at scenarioene som ble presentert på mandag om hyperrask spredning av omikronsmitte i Norge, kan ha vært bygget på for tynt og feil datagrunnlag.

– Det var lite data og mye usikkerhet, sier forsker og seniorrådgiver Gunnar Rø i Folkehelseinstituttet.

Som var poenget mitt. De gikk for et worst case scenario. Så får vi se hva de sier over nyttår.

4 Likes

Det krakket 35 % i fjor i løpet av tre uker.

Det gav en voldsom oppside for de som stolte på at verden ikke gikk under da heller.
Så ja, krakk gir gode muligheter det, men her inne krydde det av meningsytrere som ikke turte å benytte fallet til å gå long / øke long.

«Alle» ventet på bunnen og gikk i den klassiske fella; de kom seg ikke inn og ble i stedet bear fordi de selv ikke klarte å makse begivenhetene.

Så hvordan agere i et krakk? Vente på bunnen?
Kjøpe indeks? Kjøpe utvalgte enkeltaksjer? Starte som eiendomsutvikler eller gründer?

Er litt lei av all den backtradingen hvor man tror det er så enkelt å bli formuende bare det smeller. Når det smeller er alt svart, bankene snører inn, venturekapitalen forsvinner, selskaper går konkurs, mange mister jobb og hjem og man må gjette på sitt beste for å finne det som kan overleve.

Velstand og formuer skapes i all hovedsak i oppgangstider, de som fokuserer på noe annet er ofte de som leter etter unnskyldninger for at de selv ikke er blant de formuende og har klart å spille ut oppgangsbølgen godt nok.

5 Likes

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig. Jeg har lyktes hver gang.
Det er bare å kjøpe indeksfond når det har falt mye. Spiller liten rolle om det er akkurat bunnen eller ikke. Det verste er å ikke benytte muligheten når den er der. Å sitte max eksponert når det knekker ødelegger den muligheten.
Lykke til :blush:

1 Like