Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

I sør Afrika er det sommer. Det kan også ha innvirkning på tallene, i tillegg til at de er unge.
Kanskje større sjanse for lungebetennelse om vinteren

3 Likes

Sommer 2021 (Den sydlige halvkule). Fra:

tirsdag

  1. desember

Til:

søndag

  1. mars 2022

setter pris på en god bear-tråd for å fange tidlige signaler om potensielle utslagsgivende faktorer som kan føre til nedgang.

Jeg ønsker meg en bear-tråd hvor det ikke gripes etter halmstrå. Denne tråden har sklidd litt ut.

4 Likes

Den beregningen er gjort med alvorligheten til delta og smittefaren til Omikron. Det står ikke i den linken, men i en annen fra fhi. Det var det jeg refererte til over.

Børsen beveger seg med majoriteten av markedet. Så spørs det om Delta+Omikron er lystigere enn bare Delta (som vaksinene funka på).
I think not :blush:

1 Like

Man kan så klart tippe et annet utfall enn det FHI tror, men da er spørsmålet om man har mer kompetanse og resurser til å selv komme fram til et bedre svar.

1 Like

Min holdning er at rapporter fra FHI rett før nedstenging eller strenge restriksjoner, både under forrige og nåværende regjering, bærer preg av politisk bestillingsverk. Det vil si at man har diskutert situasjonen løpende, og når man blir enige om å “gjøre noe” så skriver FHI en rapport som vektlegger faktorer på verst mulig måte.

Det handler ikke om at jeg mener jeg har bedre grunnlag eller kompetanse enn FHI, det handler om at jeg subjektivt sett mener det er grunn til å tro at det er sterk politisk påvirkning bak scenarioer som presenteres og rådene som gis når det fra politisk hold signaliseres at de ønsker ryggdekning for å innføre inngripende tiltak. “Vi må fordi” argumentasjon. Og jeg mener at pressen framstår som heiagjeng for strenge tiltak fordi “noe må gjøres” fordi “noe kan skje” uten at de stiller kritiske spørsmål om alternative scenarioer, sannsynlighet for scenarioer, og hvordan de forskjellige tiltakene vektlegges som bidrag for å løse problemer.

Det er også derfor jeg gikk gjennom tallene for smitte, dødsfall, populasjon, aldersgrupper osv for egen del, for å forsøke å forstå situasjonen mer korrekt enn det pressedekningen gir inntrykk av.

8 Likes

Nei, de sier de tror Omikron er mildere, men velger å se bort i fra det når de gjør beregningene sine fordi de ikke har tall de er 100% sikre på. Det er en forskjell.

Selvfølgelig, hvis du tror de kommer til samme beslutning om to uker, eller tenker at dette vil påvirke børsene og kortsiktige posisjoner, så kjør på.

2 Likes

Forskere har advart om at andre land kan oppleve en annen utvikling enn Sør-Afrika. Sammenlignet med andre, utviklede land, som Norge, har Sør-Afrika en ung befolkning.

Og 70–80 prosent av dem kan allerede ha gjennomgått en covid-infeksjon, noe som gjør dem bedre beskyttet. Det viser en undersøkelse av antistoffer hos sørafrikanere.

1 Like

Tiltakene er her allerede og øker dag for dag - hvis utviklingen var andre veien ville man ikke sett at stadig flere land strammer inn. De gjør ikke det for moro skyld.

2 Likes

Jeg er enig i at de gjør tiltak, er ikke blind heller. Jeg bare sier at det er en god del som tyder på at det ikke blir så langvarig. I tillegg, så tenker jeg at delta varianten var den som nå har drevet fram dette. Så kommer Omikron frykt og worst case scenario i tillegg.

1 Like

Nei de tror den gir like alvorlig eller mildere sykdom.

2 Likes

Kommer og til et punkt for hvor man skal sette grensen.

Danmark som har mer smitte per innbygger en Norge, stenger ikke utestedene. Man kan fremdeles få tatt seg en øl, men de reduserer åpningstidene.

Helsepersonell som er covid positive, men uten symptomer/svake symptomer blir satt til å jobbe igjen, men med allerede covid positive pasienter.

Kan hende man blir tvunget til å gjøre det samme her.

Kapsitetsproblemer rundt omkring er jo ikke bare pga. folk er syke. Men pga. tiltakene rundt en positiv test og de følger det får for definerte nærkontakter. Man kan ikke isolere hele samfunnet ned i grusen, når tiltaken begynner å få større konsekvenser en sykdommen.

For mesteparten som er vaksinert eller under 40 år, er dette noe kroppen håndterer greit.

Mesteparten av problemet er dem over 40 uten vaksine, og dem fra 60+ med bakenforliggende problem til tross for vaksinering. Det er bare å se på statistikken. 70+ har vel godt over 90% vaksineringsgrad, under 10% av smittede. Men står til tross for det for over 80% av dødsfallene.

Ser man på smitten i Europa ser den ut til å ha nådd toppen. Men blir spennedne å se om vi får utslag pga. omikron. Men til tross for høyere smitte, er dødsraten betraktelig lavere. Den ser også ut til å begynne å flate ut.

Ser man på Norden har man betraktelig mindre innleggelser nå, til tross for en stigende smitte over lengre tid.

Det syke her er jo å se på innleggelser man har hatt i Sverige og Danmark i forhold til Norge tidligere, og så få høre at vårt helsevesen sliter på dette nivået…

3 Likes

Hehe, stemmer, men det er ikke det de har brukt i beregningene sine. Det du har lest linken jeg refererte til :slightly_smiling_face:

Skulle likt å tatt denne diskusjonen muntlig, tar så lang tid å komme til poenget :joy:

2 Likes

En plass jeg ville fulgt med er mot UK.

De har en veldig god statistikk på smittede, på sykehus, og ventilator.

De har nett hatt en voldsom økning i smittede, store deler omikron. Dette bør snart vise igjen på innlagte og intensivplasser. Så er det bare å sammenligne mot tidligere topper. Og om stigningen på ventilatorpasienter samsvarer med innlagte, eller om man får avvik i forhold til tidligere.



5 Likes

Osebx er nå på 1168,46.
Hva kommer først ?

  • 5% ned (1110)
  • 5% opp (1227)

0 stemmegivere

Jeg er svakt bear før nyttår, positiv etter

Kan du ikke skrive til Fhi og spørre hvorfor ikke de regner på et scenario mellom mild og like alvorlig sykdom?

Jeg har ikke fasit, mulig det blir mye mildere enn konsensus blant forskere er i dag, men det er tydelig at risikoen er høy og tiltakene øker hver dag:

Det vi også vet er at kombinasjonen tiltak og støtteordninger gir høyere inflasjon og rentebane på sikt.

Forskere i dag ser ut til å ignorere tallene fra sør Afrika. Uten de, så må man vente et par uker før man kan se noen trender her og i England.

Hvorfor tror du forskere ikke bruker de tallene?

1 Like

Olja og USA svingte ned.
God helg :partying_face: