Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Så du posten hvor de hadde dødsfall for de innlagt på sykehus utfra alder? Som viste at på tvers av aldersgrupper, så var Omikron 1/3 så dødelig for de som ble innlagt?

2 Likes

Så du at jeg skrev at dødelighet ikke er den viktigste parameteren (for tiltak og børs)?

2 Likes
3 Likes

Akkurat det sa jeg til en kollega i dag.
USA i mars 2020 …vi har full kontroll Corona rammer ikke oss…:joy:

De er fine. Jeg har short på S&p x3 og den går litt bedre dag for dag.

USA tror de hemmer cpi… de må jo først slutte støtte kjøp på 120 billion $(120,000,000,000) pr mnd = 1000 milliarder nok eller 1.000.000.000.000nok. Hvis ikke konsekvensene blir enorme så vet ikke jeg hvorfor de trenger SÅ mye penger hver mnd for og gå rundt. Og tenk hvis renten går opp om 3-4 mnd i tillegg. :flushed:

1 Like

Jeg ser misforståelsen :slightly_smiling_face:

Poenget var jo at hvis dødeligheten var 1/3 på tvers av demografien, så vil det implisere at antallet sykehusinnleggelser som er 50% av Delta er relevant for andre befolkninger også.

I tillegg, så vil jo liggetiden de har nevnt, for Omikron 2,8 vs 9 dager med delta tilsi at du da takler 3x flere i løpet av samme tid på sykehusene. Liggetiden og dødelighet er jo logisk at henger sammen. Så det er også data som backer opp hverandre.

Kort oppsummert, de ser bare halvparten så mange innlagte og de ligger der 2,8 dager vs 9. Tilsammen tilsier det 16,7% så stort press på sykehus vs delta.

4 Likes

Omikron kan være mildere, men nå får vi Delta + Omikron + Influensa samtidig.
Politikere ønsker å bli gjenvalgt. Det er ikke populært å stenge men enda verre å ikke beskytte folket.
Hvis sykehusene overbelastes må det prioriteres. Dvs mange flere vil dø eller miste annen behandling.
Jeg tror mange land ikke tar sjansen, ergo nedstengning og børsfall.
Vi har ingen fasit, men jeg tror sjansen for børsfall er stor.

4 Likes

This just in, Pfizer gråter for sin syke mor.

3 Likes
2 Likes

Det viktigste spørsmålet er om man kombinerer nedstenging med svært generøse støtteordninger eller ikke.

Nedstenging er bear, men stimulus er mye mer bull enn nedstenging er bear.

Så begynner det å demre for både folk og politikere og kanskje til og med journalister at det å printe masse penger og dele det ut til folk uten at de gjør noe for det mens man stenger ned samfunnet potensielt kan ha noen negative konsekvenser også. Det betyr ikke at man ikke skal gjøre det, men man begynner å bli oppmerksom på at det ikke er bare positive konsekvenser ved å stenge ned samfunnet. Og da snakker vi ikke om “de sårbare som blir alene” eller noe sånt som ikke påvirker deg utover at du kanskje får sympati, vi snakker om reell negativ påvirkning av økonomien til folk flest.

I Norge har vi ett oljefond, vi er styrtrike, vi kan gjøre hva vi vil. Det er ikke like lett i USA og EU, og i hvert fall ikke i fattigere land.

3 Likes


Ja vi får se hva som er riktig innen kort tid:)

1 Like

Ja, innen ca 1 uke bør dødsfall begynne å stige vesentlig. Så på julaften bør vi ha en midlertidig fasit - eller i hvert fall god grunn til å mene noe.

Men kommer disse dødsfallene helt ut av det blå uten at det er pasienter på sykehuset først?

Børsfall eller ikke styres vel mest av markedets syn og risikovilje.

Nordmenns tro på egen og landets økonomi stuper rett før jul. Tallene har ikke vært styggere siden starten av pandemien.

3 Likes

Studie ledet av Neil Ferguson ja.

Han er UK sitt svar på Gunhild Nyborg (som mente at over 100.000 kom til å dø i Norge).

Det er bevisst, over enhver tvil, at Omikron er vesentlig mildere enn Delta i SA.
Hvorfor skal ikke det bli samme resultat resten av verden???

Ingen av oss vet, men min erfaring er at man kan tjene mye mer på å være forsiktig mot slutten av en høykonjunktur enn å gasse på til siste slutt.
Å ha max eksponering når det snur ned gir stor skade.
Jeg går heller glipp av de siste %ene og gir full gass når det har ramla.
Har solgt meg noe ned.
Om det var lurt eller ikke vil tiden vise.
De største formuene skapes når det er krakk

7 Likes

Hvorfor det?

Tror det er lurt å følge med på hva forskere sier, det vil også styre hva styresmaktene gjør i forhold til restriksjoner som er det avgjørende i forhold til børsen

1 Like

Fordi Omikron det ut til å være tilsvarende mye mildere for alle aldersgrupper. Det er ikke sånn at den er mild for de på 20 og hard for de på 60.

1 Like

Fhi sier at de tror Omikron er tilsvarende eller mildere enn delta. Så bruker de delta tallene for å gjøre en worst case beregning.

Worst case tallene blir så brukt til å stenge ned Norge før ferien, også kan de komme med nye beregninger når de har mer tall om et par uker. Jeg ser da på tallene fra sør Afrika og gjør meg opp min mening om hvordan ting vil se ut etter neste oppdatering.

2 Likes

Omikronvarianten vil allerede i desember forårsake en bølge med mange syke, mange innleggelser, betydelig belastning på helsetjenesten og betydelig belastning på samfunnet, blant annet gjennom utbredt sykefravær. Selv om omikronvarianten skulle gi mindre alvorlig sykdom hos den enkelte, vil den store spredningen likevel føre til betydelig flere innleggelser enn i dag. I et foreløpig scenario beregner vi at det om tre uker kan bli opp mot 90 000 og 300 000 tilfeller per dag og 50 til 200 innleggelser per dag dersom tiltakene ikke bremser epidemien betydelig.

2 Likes