Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Vært snakk om dette i 2 uker i shippingmiljøet, skaper nye enorme flaskehalser. Bearish bulk med iron ore med mindre congestions tar over helt, bull container. Nærmer seg 40 skip allerede utenfor Ningbo.

2 Likes

Altså, Kitron sa at de måtte stenge ned en fabrikk pga koronafrykt uten at det var faktisk smitte på fabrikken. Min tolkning når jeg leste det var at dette neppe gjaldt en enkeltstående fabrikk, men flere i samme område. Mao, dette er noe som burde ha vært kjent i markedet en god stund.

2 Likes

Medisinen mot inflasjon er også den beste medisinen mot høye aksjekurser.

3 Likes

Erdogan mener medisinen mot inflasjon er å sette renta ned og gi arbeiderne et 50% lønnshopp :slight_smile:

4 Likes

Dette blir en advarsel for de andre landene og deres sentralbanker når man ser de faktiske konsekvensene.

Jeg følger med. Får jeg en leilighet med rett beliggenhet i Alanya/Side området for 200 000 så slår jeg til.

4 Likes

Kom til å tenke på Spania og husokkupanter der. Også tenkte jeg på hvordan de ville blitt behandlet i Tyrkia. :see_no_evil:

Haha,den mannen stiller i en egen klasse.

De har endret loven i Spania nå så nå er heldigvis det problemet med å få ut husokkupanter over, etter press fra EU.

Er nok ingen kjære mor der nei :slight_smile:

2 Likes

Spørs om du har lyst til å reise. I takt med at landets økonomi revner, blir Erdogan og Tyrkia mer ustabilt

3 Likes

#Fact med sine 3 trillion$ verdi. Om Apple var et land hadde det vært nr. 5 rikeste i verden

5 Likes

Blir vel lignende løsning i USA og Europa også.

1 Like

Tipper nye 5% nedover nå.
Det blir nedstengninger igjen, verden rundt,.,.,.,trur eg.

4 Likes

Amerikanerne tror jo at de slipper unna omikron akkurat slik de trodde de slapp unna Wuhan. Får håpe de finner ut at omikron går mot forkjølelse før omikron når New York igjen.

3 Likes

Omikron bølgen ser ikke så ille ut? Ca 33% så mange døde (av de sykehusinnlagte) som de tidligere bølgene.

Og Omikron ser ut til å bli ganske så dominant :stuck_out_tongue:


(oransje er Omikron)

screenshots fra https://tekinvestor.no/t/sars-cov-2-insidertrad/31321/134

3 Likes

Hva er gjennomsnittsalder og vekt på en sør afrikaner kontra en amerikaner? X 2,5? :laughing:

Jeg tror og håper omikron kan være redningen, men det er alt for tidlig å fastslå noe såvidt jeg har skjønt. Tror nok det blir mye panikk om det f.eks. skjer en superspreder event i New York nå før vi vet mye mer om omikron enn det vi gjør nå.

4 Likes

Den er mye mer smittsom så belastningen blir stor når alle blir syke samtidig

Antall døde er ikke den viktigste parameteren, men press på sykehusene og intensivavdeling.

5 Likes

Antall innlagte på sykehus ser ut til å være ca 50% av Delta-bølgen i Sør-Afrika.


(log scale, % av Delta-bølgen)

Så, 50% så mange innlagte, 1/3 så mange døde av disse, så av de som blir tester positivt, så dør 1/6 så mange.

2 Likes

Flere land vil følge

3 Likes

Scientists have cautioned that other nations may have a different experience to South Africa as the country’s population is young compared with developed nations. Between 70% and 80% of citizens may also have had a prior Covid-19 infection, according to antibody surveys, meaning they could have some level of protection.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-12-17/s-africa-says-hospitalizations-in-omicron-wave-much-lower

2 Likes