Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Er dine resultater over fagfellevurdert? :innocent:

1 Like

Nå har ikke jeg lagd noe rapport. Og tallene jeg refererer til kommer fra lands egne offisielle statistikker :man_shrugging: Så får man bestemme selv om man skal stole på tallene, eller lene seg til en overskrift fra VG.

Men enhver person med 2 øyner klarer å se forskjell på denne bølgen kontra tidligere bølger. Og som jeg sa, FORELØPIG ser det lovende ut.

At man kan komme med en rapport at omicron er like alvorlig som delta, før man i det hele tatt har fått omicron innleggelser av større skala blir litt merkelig i mine øyne. Er først i denne uken som var at omicron hendelsene passerte 50% av smittede i UK.

Alle rapporter fra S-A sier det motsatte av hva dem som sitter å håper på krakket lener seg mot. S-A har nå nærmere 4-5 uker med historikk.

Siste rapport fra Kina viser til mindre virus i dype deler av lungene, og mer i øvre deler. Den rapporten er nå ute for peer review.

Men får man et massesmitte så kan dette absolutt belaste helsevesenet. Men det er stor forskjell om en pasient må inn for observasjon og muligens oksygen tilskudd, til at man må legges i mekanisk ventilering.

1 Like

Budsjettet i USA blir neppe vedtatt i år. Sammen med budsjettet, så får du også skattereglene for 2022. Hvis du er usikker på hva slags skatt det blir til neste år, så må man realisere i år. Dette skaper økt usikkerhet i markedet og skaper nok et salgspress som varer ut året. Markedet liker heller ikke når det må leve med videre usikkerhet.

Om det er positivt/negativt at “Build back better” prosjektet blir skrotet eller ikke sliter jeg litt med å se konsekvensene av. Hvis det blir skrotet, så blir det lavere inflasjon - og lavere rente? Samtidig blir det mindre penger pumpet inn i markedet.

Ja vel, jeg har ikke kommet med noen egen analyse, men ser på det som publiseres og kommuniseres fra forskere og myndigheter i vesten. Man håper at omikron skal gi mindre alvorlig sykdom, men dette er ikke fastslått enda.

Sinnsykt volatilt.

Blir overrasket hvis vi ikke tester foreløpig bunn på 4492.

1 Like

Dette er faktisk bull for den amerikanske børsen om det stoppes - siden det skattefinansieres og vil gi lavere overskudd og dessuten gi høyere inflasjon.

Enig, tror også vi skal teste forrige low

OSEBX vs USDNOK VS UKOIL

1 Like

Haha, Fauci er altså redd for at SA har såpass mye bedre immunitet i sitt uvaksinerte land enn i USA, at det blir mer alvorlig i USA enn i SA.

Men det er altså de uvaksinerte som får skylden for uløkka. Dette må være noe av det mest hysterisk ironiske jeg har lest i mitt liv.

4 Likes

Det er noen som mener at S-A har hatt 70% smittede. Jeg synes det høres litt rart ut.

Kan nå sikkert stemme.

Men USA har vel 70% vaksinerte over 18, og 50m bekreftede tilfeller på toppen av dette.

Sikkert noen millioner ekstra smittede som ikke er plukket opp.

Men de har altså såpass dårlig immunitet sammenliknet med et tilnærmet uvaksinert land?

Hvorfor i helvette vaksinerer vi oss da??

Fordi hvis du ikke vaksinerer deg og er over 45, så har du ca 10x større sjanse for å dø av Covid. også øker den faktoren med hver 10-15 år opp med ganske mye.

For de under 45, så er tallene noe helt andre. Der ser det ikke ut til å være spesielt ille, hverken med eller uten vaksine. Jeg sjekket tallene for bivirkninger, og ved første øyekast, så virket det verre å ta vaksinen enn å få corona. Det var snakk om promille den ene eller andre veien.

2 Likes

Men hva er det Fauci er redd for da? Nei dette forstår jeg lite av.

At tallene fra Sør Afrika ikke stemmer overens med de tallene man vil se i vesten. Samme som her hjemme. Vi får en ny oppdatering på dette her i Norge etter nyttår tenker jeg. Inntil da så har vi tiltak som om Omikron var like ille som Delta.

2 Likes

“Our hospitals, if things look like they’re looking now in the next week or two, are going to be very stressed,” particularly in areas of the country with low levels of vaccination, Fauci said.

Veldig skuffende at vestlige land med massiv bruk av vaksiner har dårligere immunitet enn et tilfeldig land i Afrika med 25% vaksinasjonsrate isåfall.

1 Like

Rart det der. Negative spekulasjoner og spådommer uten rot i observerbar virkelighet slås opp konstant og presenteres som fakta skrevet i stein. Men hvis det er en åpenlys positiv tendens så er det bare “for tidlig å si noe”.

2 Likes

Det skal sies at når de satte i gang tiltakene her hjemme i Norge, så var det 0 omikrontilfeller på sykehus. Det var Delta-bølgen som fortsatt herjet. Der så det ut til at ca halvparten av de innlagte var uvaksinerte, mens det vel burde vært rundt 10%. I tillegg, så er kapasiteten på sykehusene akkurat den samme som den var før krisen og da var den allerede på kanten.

2 Likes

Mitt utgangspunkt er at forskere har bedre tilgang på tallmaterial, mer resurser og tid til å bedrive forskningen sin enn hobbyaksjonærer i denne tråden. For tidlig å konkludere, bortsett fra for våre egne eksperter i bjørnetråden.

3 Likes

Hver forbannede gang.

Omikron er 99,99 % sikkert mye mildere enn delta og gir en brøkdel av alvorlig sykdom / innleggelser. Allikevel har vi Nakstad og Co. ute og later som om noe annet.

Greit at det er føre-var som gjelder. Men ingen hadde tatt skade av om det samtidig ble kommunisert at det KAN være slik at det ikke går lukt til helvete også.

1 Like