Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Omg, jeg ønsker absolutt ikke nedstengning.

Men fakta på bordet. Østerrike stengte ned, Tyskland sliter maks, og dette var før den nye omikon. Hvis fakta “som vg viser i dag”
Stemmer så blir dette stygt igjen.

Jeg er overbevist om at det ikke er Corona som er problemet , men penge trykking og inflasjon som fører til den nye resesjonen/depresjon og mye verre en vi har opplevd.

1 Like

Hjelper ikke og trykke penger når det ikke finnes produkter eller folk som jobber for og lage produkter….

1 Like

Er det noe vi har sett siden mars 2020, så er det nettopp at finansmarkedene er fullstendig løsrevet fra «virkeligheten». Det er ikke andre steder for kapital å plasseres i all den tid garantiene, rentene og TINA er modus operandi.

2 Likes

– Det vil være et ønsket scenario, sier han, og forklarer:

• Det er noen som har uttalt at sykdommen gir et veldig mildt forløp. Det kan føre til en bred immunitet og hvis ikke det fører til alvorlig sykdom, vil en oppnå immunitet uten at helsevesenet belastes og folk blir veldig syke. Det er det ønskede utfallet av denne varianten, sier han.

I et tenkt scenario kan det derfor på lang sikt faktisk være en fordel med en ny variant.

– Det som er interessant er at det er mulig at viruset muterer og ødelegger for seg selv til slutt. Det skjer av og til at det faktisk mister andre egenskaper, sier Rostrup Nakstad.

——————

Spør noen meg er det rett opp til mandag!

4 Likes

Delta versonen forsvant som dug for solen i Japan.Men det gir også håp for fremtiden ar forskere kan manipulere virus til og ødelegge seg selv.

1 Like

Rett opp sier du vel for å klype folka litt i låret tipper jeg, men det nakstad uttaler er forsåvidt ikke så urimelig det.

Hvis det viste seg at tilfellene av denne typen er milde og med mildt sykdomsbilde så er det vel kanskje redningen for denne pandemien(som de sier).

Ingenting hadde vært bedre! Tilbake til å hanskes med vanlige problem :slight_smile:

3 Likes

Den dagen man tror at pandemien går mot slutten fordi det eventuelt utrader seg selv så blir det garantert fest ja.

Om det er nå er for tidlig å si, men hvis det Nakstad sier blir en internasjonale take på denne varianten, så vil det åpenbart bli god stemning i markedene. Tror hele verden har mistet litt troen den siste måneden, dette kan bli en liten gamechanger.

Vi får se til uka og hva newsflowen hentyder. Har ikke lest så mye positivt om varianten i andre medier, får skumme litt i morgen :blush:

4 Likes

Børsen har operert som om ingen trusler finnes og er ATH med bobler over alt. Corona som vi ser er langt fra slutt, inflasjon er på opp til 30 år høy og stigende. Vekst i USA har begynt og falle , Kina bolig markedet har falt for første gang på Lenge. Kina vekst er ned og har mer bobler en de vil si i oppblåst bolig marked og spøkelse byer. Europa sliter og UK er hvertfall i vansker.

Og tro at dette bare skal opp,opp og opp er jo direkte galskap.

Jeg anbefaler og sikre mens ting er bra og redusere risiko.

Men virker som man er ganske alene om denne troen :flushed:.

3 Likes

Ja. Galskap er det. Og den vil fortsette. Inntil uendelig penger og garantier opphører. Og det kan det ikke med det første (hvis noen gang).

2 Likes

Vi får se….

Og hvordan har selskapene levert i Q2 og Q3?
Og hva består egentlig børser av?

«Glemmer» du dette med vilje eller mener du at all time high inntjening fra selskapene er uvesentlig å ta hensyn til når man ser all time high på børser?

1 Like

Jeg tror folk må tenke på at hvis 10 000 småbedrifter i USA går konkurs, så er det bull for amazon - og derfor indeks.

3 Likes

Hvor skal du investere pengene dine hvis du tar de ut? Skal de stå på konto?

1 Like

Hvis man ikke har uendelig med penger må man dessverre selge for å ha penger til å kjøpe for på billigsalg. Jeg har mye cash på ASK konto nå. Håper å kunne kjøpe før 1ste januar pga skatt.

1 Like

Selvfølgelig har de tjent enormt med penger i q2 og q3. Det er jo trykket så
Mye penger at alke kan kjøpe alt. Men nå klarer ikke firmaene og levere mer veksten er svekket pgr leverings problemer og kost for og drive business er kraftig opp. Lønninger kommer til og stige, renten er på vei opp, inflasjonen på mat og drivstoff er 10-15% opp som gir enormt myte mindre free cash flow til og handle ting.

Jeg tror dette vil begynne og vise allerede i q4 men nest i Q1. Så nå tror jeg vi er på topp og ting vil begynne ned over. BNP gikk fra 6.7% til 2% i Q3.

Jeg har betalt ned all gjeld. Og så har jeg gått inn i gull/sølv med litt, og holder cash. Har tro på råvarer frem over. Olje tror jeg kommer etter denne corona runden er over.

1 Like

Du tror på inflasjon på 10 % men betaler ned all gjeld??

Hvorfor i all verden skal du betale ned noe som inflasjonen reduserer kraftig hvis du tror på det du selv sier?

9 Likes

Nesten litt søtt og se hvordan folk som aldri har opplevd et bearmarket tror et bullmarket skal vare evig.

Det er jo bare å gå ut på toppen, det er jo så enkelt…

4 Likes

Hvorfor gå ut?

De som vil være den oransje søylen må gjerne det, men all statistikk viser at de som tror de kan time markedet («Den gjennomsnittlige investor») misser minst halvparten av det markedet gir fra år til år.

Ingenting søtt ved det, og det er dessverre ingenting som dreper en diskusjon mer enn fakta…

Se på fondsutgangen fra norske sparere i des 2018. Den var rekordhøy. Juleaften 2018 snudde markedene og steg 13 % Q1 2019.

Hva opplevde timerne? Først 10 % nedgang, så solgte de, deretter steg det 13 %.

Regnestykket ved å sitte rolig i båten, eller aller helst bare fortsette å spare månedlig som mange fondssparere bør gjøre, kan jo hver og en ta selv. Statistikken over gir et lite hint om forskjellene man opplever.

6 Likes

De fleste med “uendelig” mange penger har vel gjerne fått uendelig mye penger ved å være investert all-in i et selskap de har bygget opp selv? Ikke ved å sitte på siden og vente på børsfall

Nei, man blir uansett ikke rik av å sitte på sidelinjen, det er riktig. Da er det bedre å kjøpe indeksfond for alt man har, og sitte rolig hele livet. Begynner man tidlig og lever lenge nok blir man svært rik.
Men de fleste kjøper på topp og selger på bunn.
Toppen er jo fordi det er da de fleste ønsker å kjøpe.
Bunn kommer når de fleste ønsker å selge.
Alle må finne sin metode. Den må være tilpasset ens egen psyke.
Det er vanskelig å sitte rolig med f.eks 1, 10 eller 100 mill hvis det er alt du har, og markedet ramler 70%.
Litt av problemet kan løses ved å lette seg litt etter en lang oppgang, for å ha penger til å kjøpe hvis det krakker.
Det er dette Buffett gjør. De beholder alt utbytte cash. Når det krakker kjøper de for alt de har. Dvs at de blir liggende litt bak indeks på vei oppover, men taper mindre på vei nedover. Slik har de klart å slå indeks i mange år.
Jeg vil hevde at tradere taper mest i forhold til indeks.

4 Likes