Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hvordan ser tilsvarende graf ut for Japan de siste 30 årene?

Kilde på påstanden din om at “timerene” solgte seg etter 10% nedgang?

Jeg antar at du vil plassere deg selv i kategorien “gjennomsnittlig investor” ut ifra hvordan du argumenterer? Det kan jo være at andre investorer her inne kan være både over og under gjennomsnittet og at de derfor tenker litt annerledes.

4 Likes

Japan har vært helt grusomt. Kanskje ikke så rart når prisingen var helt hinsides for 30 år siden.
Jeg mener det viktigste å skjønne er at man må gå all-inn (i indeks) de få gangene i livet når man opplever store krakk. Det vil kanskje skje 5-10 ganger i ens voksne liv. (2001, 2009, 2020, ,.,.,?)
For å kunne kjøpe må man ha tilgang på midler. Hvis man er all-inn på toppen før det knekker er man mentalt utslitt etter et krakk. Man har heller ikke midler. Det er verst tenkelig situasjon. Noen klarer ikke mer, og selger på bunn.
For å unngå denne klemma selger jeg meg noe ned. Oppsiden fra i dag er uansett mye mindre enn den var på koronabunnen.

9 Likes

HODLer man seg gjennom -70% bear market så kreves det 233% avkastning får å nå break-even, enda mer om man regner avkastning for den som unngikk bear markedet

4 Likes

FED kan få et stort problem hvis pandemien nå tiltar igjen, for hvordan skal de kunne bekjempe inflasjon samtidig som de må stimulere for å unngå krakk ?

4 Likes

Og en del tiltak mot covid kan være inflasjonsdrivende ved at de forsterker problemene rundt supply chain

3 Likes

https://www.fa-mag.com/news/average-equity-investor-lagged-s-p-500-by-2--in-first-half--dalbar-finds-63697.html?section=3

Liten vits å gå etter budbringer, les heller og forstå fakta.

1 Like

Ukuelig og betingelsesløs optimisme i disse dager virker unektelig rimelig spesielt. Strikken er tøyd langt, mulig den kan tøyes lengre enn langt og, men på et eller annet tidspunkt er noe nødt til å ryke, og det kommer til å bli stygt for mange. Om det er børsfall, høye renter eller høy inflasjon.

Det argumenteres med at selskaper fortsatt tjener penger og rekord lønnsomhet. Tja… tror alle som har vært litt rundt og sett og pratet med folk skjønner at 2020 og 2021 umulig kan være tidenes mest effektive år. Og det sees det stadig tydeligere tegn på, hint supply chain, inflasjon og store mørketall på fall i kjøp av tjenester.

4 Likes

Og på denne tråden har man forfektet det synet hvor lenge?

Markedet må vel falle 50 % før man går i null på å ha vært bearish gjennom 2020 og 2021?

Litt spesielt å tro på det også?

Jeg vært 100 % okse i hele 2021. Har det vært lønnsomt eller har jeg vært gjennomsnittlige investor som ikke har fått med meg markedsoppgangen? :wink:

1 Like

Dette kan være det beste som kunne skje,om delta blir utkonkurrert av Omikron versonen og den ikke gir alvorlig sykdom.Blir det rally.

4 Likes

Ja, sett i ettertid har det vært lurt. Alltid lettere å spå om fortiden enn fremtiden.
Vil du være 100% okse i 2022 også ?
Jeg ligger noen % bak indeks nå. Det har likevel vært et supert år. Det er nedgangstider som skiller gutter fra menn.

7 Likes

Jeg tror det representerer den gjennomsnittlige investor også. Stonks only go up, osv.

4 Likes

Egentlig litt uinteressant hvordan det faktisk har gått, og i hvert fall personlige anekdoter.

Var ikke nødvendigvis soleklart i mars 2020 at verden skulle gå helt av skaftet med pengetrykking og økonomisk stimulans som savner historisk sidestykke.

6 Likes

En annen måte mange lurer seg selv på - de måler avkastning på det de har investert, men ikke på cashbeholdningen.
Det er ikke særlig imponerende å klare 100% avkastning hvis man bare har hatt en liten del av pengene sine i arbeid.
Jeg plotter avkastningen på HELE ASK kontoen, (inkl. Cash), hver eneste dag, på samme chart som OSEBX.
Det har jeg gjort i mange år og har vært svært lærerikt.
Anbefales !

11 Likes

Men når dette skjedde, og under rallyet i etterkant var det flere her som fremdeles prøvde å shorte hver eneste nye topp på vei opp.

Etterhvert som rallyet har fortsatt opp har det blitt roligere. Men ved første større korreksjon på en god tid nå kommer dommedagsprofetier frem igjen.

Revnende likegyldig om markedet går opp eller ned. Poenget er å være på rett side. Selv om man muligens har vært bull i 21 betyr ikke dette at man må være bull i hele 22.

Ha relevante stoploss og følg markedet. Inntil videre er dette en større korreksjon flere har etterspurt over lengre tid.

:man_shrugging:

3 Likes

Jeg bruker aldri stopp-loss. (Sell the dip)
Foretrekker å selge når det har steget mye, fremfor når det har falt. Da kjøper jeg heller - buy the dip (Indeksfond, ikke enkeltaksjer)

Det skal sies at når du tenker på @holmes, så må du se på utviklingen på den svenske børsen. Som ikke har hatt osebx sin oljedrevne oppgang siste 6 måneder.

1 Like

Du har et viktig poeng som jo dreier seg om at mange glemmer å vurdere risikoaspektet i investeringene sine. En del er nok kjempefornøyde med seg selv hvis de har slått index og oppnådd 30% hittil i år, men hvis den avkastningen har kommet med 100% aksjer “spredt” på et par små biotek, så er det jo lite imponerende. Har man derimot fulgt index med 50% cash…

2 Likes

Det er noen nyanser her jeg ikke tror kommer godt nok frem.

Jeg verken spår eller tror, men jeg har noen syn som påvirkes av elementære forhold. Klisjeen don’ fight the fed er en av de.

Jeg kommer til å være like mye eksponert i 2022 som 2021, og tar jeg ut kapital så er det fordi de skal brukes andre steder, ikke fordi jeg tror markedet skal ned. Jeg ser at det å selge etter solid oppgang kan være en sikringsmanøver for å ta ned eksponeringen, og hvis det er eneste måten å ha midler på hvis det korrigerer så er det en strategi. Jeg benytter den dog ikke, fordi det man ønsker skal skje sjeldent skjer….

Om jeg tror 2022 kan bli ruglete? Selvsagt, økte renter, hvis det stiger nok, kan gjøre det tungt for noen, men på langt nær alle. Derfor tror jeg ikke på indeksforvaltning, men stilarter innen markedet.

5 Likes

Men når skal man være bear og når bull? For det er jo er jo ganske vanskelig å selge på topp og kjøpe på bunn.

TheObserver har vist hva den gjennomsnittlige investor gjør. Dvs å få halvparten så god avkastning som å bare sitte i indeksfond gjennom hele greia.

Synes bamse sin strategi virket smart, så skal følge med på den indikatoren.

Personlig, så er jeg i 3-10 aksjer og har nok fått mindre enn indeks. Unntaket er siste 24mnd. Er usikker på hva totalen blir over de siste 12-13 årene. Vanskelig å si når egenkapitalen har økt med ca 1000% i perioden.

Jeg har sett at avkastningen min kommer i kjedelige selskap med lav PE. Også i de mest solide selskap med god trackrecord.

2 Likes

Jepp, og derfor eier jeg kun et fond med tanke på norsk eksponering; Arctic Value Creation. Ganske «kjedelig», men har slått indeks med 45 % siden 2014.

Den hypen hvor alle skal eie DNB Tech som ligger 40 % bak sin indeks akkumulert siste tre årene skjønner jeg ingenting av.

3 Likes