Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Diskusjonen fremstår som det er et underliggende premiss at det finnes EN optimal løsning. Jeg tror det er mange optimale løsninger fordi hva som er optimalt må basere seg på hver enkelts individuelle forutsetninger, feks økonomiske, praktiske og ikke minst mentale. Vi sammenlikner derfor epler og pærer. Den ene optimale løsning finnes bare i bakspeilet og den er dermed ikke relevant.

Jeg betviler ikke at løsningene deres, for eks @TheObserver og @Christian, funker for dere, men jeg vet også at de ikke funker for meg. :slight_smile:

9 Likes

Dette argumentet med at Japan ikke har gitt avkastning. Stemmer dette virkelig for de som har drevet med månedssparing gjennom hele perioden?

Og hvor mye har uansett det å si for de som kjøper en diversifisert fondsportefølje som ikke er all in japan?

Jeg tror uansett langt de fleste her er 100% enige at om man ikke har aksjer som hobby, livsstil eller jobb, så er det beste alternativet nesten uansett omstendigheter å gjøre fast månedssparing.

Her inne lever vi drømmen om å heve oss over dette, men tryner stort sett hele tiden, uansett om vi er short eller long

11 Likes

Nei, men det har ingen sagt heller. Det var et narrativ du nettop lagde :wink:

Var du 100% all in, stonks only go up der for 30 år, -så er indeks tilbake på omtrent samme nivå nå som den var for 30 år siden.

Det ble brukt som et eksempel på at alt ikke går opp hele tiden :slight_smile:

5 Likes

Det beste er å ta alle pengene man har, belåne alle aktiva man har, og gå all inn i ett selskap du har ståltro på, og så bare dytte mer og mer penger inn over tid. Som i Tesla eller Norwegian.

Det kan gå bra, det kan gå dårlig, men - uansett - det kan endre livet ditt, og det er det viktigste!

9 Likes

Det handler ikke om avkastning, men grad av livsforvandlig!

1 Like

Ja, ca det mest ekstreme eksempelet, derfor synes jeg ikke det er relevant å vektlegge det så mye. Når man driver fast månedssparing så er jo hele strategien at man skal være sikker på å også kjøpe mens prisene er lave

I de mindre ekstreme eksemplene vi kan finne, så er det sånn at du tilbake i tid kunne ha kjøpt fondene dine bare på den ekstreme toppen av hvert eneste bullmarked før hvert eneste store krakk, og likevel sitte igjen med god avkastning.

1 Like

Tja, ikke uenig i at det er et ganske utrolig eksempel, men et godt bevis på at slikt kan skje. Jeg vil jo si at dagens marked er i en ganske interessant tilstand/sted også, -av mangel på et bedre ord.

Enig i dette. Folk flest kommer best ut av et fast månedelig beløp dunket inn i et indeksfond. Men det var ikke konteksten jeg brukte eksemplet om Japan fra.

Fant en som har gjort matematikken, til og med dca ville gitt shitty avkastning om man begynte for 30 år siden, mens for 20 eller 10 år siden ikke hadde vært katastrofalt

2 Likes

Velger man da å spare i globale indeksfond vekter disse 6,45 % av MSCI World.

En aktiv forvalter kan allokere lavere mot Japan, av åpenbare grunner.

1 Like

Og grunnene til å allokerer lavere mot Japan er?

Det har vært elendig i 30 år, så de neste 30 blir elendige også?

På samme måte som stonks only go up andre steder? :crazy_face:

5 Likes

Jeg har alltid undret meg over at folk tror det og betale ned gjeld er det samme dom og miste pengene dine. Jeg er rimelig sikker at på 1-2 dager kan jeg geare hus og hytte og lån opp 50/60% og flytte inn i markedet. Hus og hytte stiger vel like mye i verdi forde om jeg har betalt ned gjelden min.

Jeg sier ikke 10% men jeg sier at pr nå i USA er inflasjonen langt over 10% på mat og drivstoff.
Jeg tror USA kommer nærmere 7 i desember en 5.

Jeg tror på kjøpe når ting er “billig” og selge når ting er dyrt. Akkurat nå tror jeg markedet er dyrt. Så hvirfor ikke sitte på siden etter 200% avkastning i fjor fra mars til des (da ble markedet billig og jeg gikk all inn)
Gjorde det samme i 2008. Er nå gjeldsfri med hus, hytte, ny bil i desember .21 båt. Og ett par og 40 år. Så dette er en oppskrift som har virket for meg.

2 Likes

Ikke midt i et krakk samtidig som du har mistet jobben fordi selskapet du jobbet i gikk konkurs.

4 Likes

Men forteller det dårlige resultatet de siste par årene hvordan det blir de neste årene?

Og kan en dårlig utvikling for tek-fond være bedre enn en generell indeks? (Jeg finner ikke indeksfond for tek.)

Nasdaq?

For dem med ASK.

1 Like

De måler seg mot MSCI World / Information Technology.

Se på outperformance på Blackrock versus DNB.
55 % bedre avkastning i 2020 :trophy:

Jepp. Og 5% gebyr ved innskudd, f eks 50 000 ved 1 mill innskudd. Den biten skremmer meg, men den som sikter mot mange år, kan glemme det. Men jo, begge tek-fond hos Blackrock jeg ser, er gode alternativ. (DNB Tek var bra ift indeks for noen år siden.)

PS. Men hyggelig å få slike tips.

1 Like

Jeg betalte ikke tegningsprovisjon når jeg tegnet mine. Jeg har begge fondene og jeg synes de har levert skarpt siste tre år.

Burde sikkert ha solgt de etter 100 % oppgang for å satse på en dipp og lavere inngang, men som man ser; det går helt fint å bare bli sittende gjennom ups n’ downs.

Det kommer til å bli den mest forvirrede børssituasjonen noensinne hvis dette slår til . Folk ikke redde mer, men støttetiltak må jo svekke seg mye

Da er det i hvertfall greit og ikke ha gjeld.
Få jobb kan en alltid og når en nesten 0 utgifter blir vel ikke noe problem i 5-6 år heller (må selge litt gull og sølv fra safen) :grin:

2 Likes