Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Skjønner ikke hvorfor mange er så negative til å betale gjeld, selv har jeg gjort som deg og kvittet meg med en del gjeld… Fordi jeg gidder ikke å se mine penger gå til renter og vil heller spare ekstra.

2 Likes

Perfekt trader mulighet om dette slår til.

Jeg har kjørt 50/50 siden 2010. Sånn i ettertid, så hadde det jo vært lurere å kjøre alt i indeksfond. Hadde sovet dårlig, så kanskje ikke så lurt allikevel? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det som alltid overrasker meg er at folk tror det som er lurt for dem er lurt for alle andre.

Folk er i forskjellige situasjoner, tjener forskjellig, noen er unge noen er gamle, noen ønsker å ha en ekstrainntekt, andre ønsker å gamble på å endre livet sitt, osv.

Er du i arbeiderklassen med relativt lav utdannelse og inntekt, under 30 år, og har noen titusener til overs, så er det null problem å forsvare at man gambler på de mest volatile risikoaksjene i håp om å endre livet til det bedre. Er du leder i offentlige sektor, høyt lønnet advokat, ingeniør, eller lignende, i 50 åra, så er det kanskje fullstendig idiotisk å ta alle tilgjengelige midler, samt belåne boligen, for å spekulere i å bli styrtrik… kanskje person 1 har så stor potensiell oppside i livet ved å lykkes med gamblingen, mens en potensiell årlig gevinst på 10% i indeksfond i hovedsak er irrelevant (får mer lykke ut av å bruke pengene på ferietur). Person 2 derimot har allerede råd til det meste, hvorfor i himmelens navn risikere alt når man nærmer seg slutten på arbeidslivet - nei hiv det i indeksfond og kos deg med noen hundretusener i ekstrainntekt årlig, med lav risiko…

Nei for alle bør gjøre som meg for vi er alle mennesker og da er vi alle i samme situasjon !

Og det vil si at hvis du kjøper krypto eller NFT’er osv så er du dum, for det vil ikke jeg gjøre.

32 Likes

Blir det Black Monday i morgen ?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Kruttet har aldri vært tørrere - så det blir nok en 3,2% korreksjon. :smiley:

1 Like

DN i morgen :

3 Likes

Når alle forventer krakk så blir det lav åpning og stigning utgiver dagen hvor fomoen setter inn hos alle som solgte.

Tippet neste reelle nedtur kommer dersom det kommer mer bevis for at Omicron er dårlig nytt, eller andre dårlige news tikker inn.

Edit, kan ikke skrive

5 Likes

Oppdaterte excel arket mitt i kveld.

Dette er en enkel oversikt over weekly close i forhold til 50 og 200 dagers snitt. Ide er hentet
fra Hank Pruden’s bok: The Three Skills of Top Trading, hvis noe finner interesse for det.

Foreløpig er det 50 dagers som lyser opp som er juletre. Mens 5 av 11 har krysset på 200 dagers.
Så all grunn til å være obs no.

indeks

Ser man på P&F telling på redistribusjonen i Wyckoff Analytics PnF chart, ligger det nok “energi” der til å faktisk gå helt ned til nedre del av trenden. Merket med gult.
Noe som i seg selv vil være en korreksjon på 6-7% fra all time high.

Så selv om vi kan få volatilitet og store bevegelser, så er det viktig å se hvor markedet muligens kan finne støtte. Og ta en ny vurdering når og hvis markedet kommer ned der.

7 Likes

Det kan ta litt tid før vi får bekreftelse på det, men jeg tror ikke den nye varianten er så farlig som de andre. Dette har det kommet noen hint om, selv om vi ikke har så mye data og derfor ikke noen mulighet til å lage en god statistikk på sykdomsbildet skapt av Omicron.

Grunnen til at jeg tror den ikke er så farlig er at den har såpass mange mutasjoner som har falt riktig på plass. Det tror jeg ikke er mulig i én person, men at må ha skjedd over tid. Muligens lang tid. Noen har spekulert i at alle mutasjonene har skjedd i én hivpasient, men hvordan kan smitte trenes opp i en og samme person og smitteevnen er nettopp det som fungerer best for viruset.

Siden denne kommer som julekvelden på kjerringa, må den ha levet i skyggen av andre varianter og da kan ikke mange pasienter ha rapportert om sykdom fra virusvarianten. Ergo tror jeg ikke den heller er så farlig. Det skal litt til at den plutselig blir farlig dersom den har vært mindre farlig tidligere…

Dette er selvfølgelig ikke et bevis for at den ikke er så farlig, men jeg har i hvert fall den følelsen…

Tenkte å diskutere dette i en korona tråd, men fant ingen åpne koronatråder…

4 Likes

Ringholm i DN i dag:

– Mest sannsynlig så vil, med alle forbehold om at å predikere økonomisk utvikling er noe som ingen er så gode til, verdensøkonomien klare seg aldeles utmerket neste år. Og alle som har innføringskurs i finans, vet jo at da skal markedet holde seg, sier Ringholm

– Hvor mye skulle markedet falle for at du hadde kommet ned på en normalprising?

– Hvis ting tikker og går i økonomien, kan dette markedet vare et år eller to til. Det har ganske høy sannsynlighet, så det skal man ikke utelukke. Men når det smeller … Ta Oslo Børs, den kan jo gå ned 50 prosent

5 Likes

Slettet

Blir nok blått imorgen, usikker på hvorfor. Mulig folk har blitt mer avslappet i forhold til Omicron

3 Likes
2 Likes

1 Like

FOMO i dag?

Omikron virker som en ganske tannløs greie altså. Til og med VG og Dagbladet sin frykt-hype er ganske tam. Såvidt det har fått plass på forsidene.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Tja, jeg syntes ikke media skal slaktes denne gangen. At flere myndigheter stenger landegrensene sine er en ok pluss grunn til å skrive om den potensielle alvorlighetsgraden. Japan stengte ned grensen for utenlandske borgere nå for noen timer siden, så inntil man vet noe mer så er dette et rent wild-card egentlig. De britiske og sørafrikanske forskerne samt WHO sier at det er noe med denne som er usikkert, så det eneste man kan gjøre er å vente på mer data.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes

Ja, de er den desidert værste i klassen her på bjerget.
Gjennom hele forrige uke klarte dem å mate på med historier om covid syke nordmenn.

Ikke det minste rart at dem klarer å “skremme vannet” av alminnelige norske borgere.

6 Likes