Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Da tror jeg gull og sølv vil gå til himmels

Renter er svært langt under 50% under inflasjonen nå - så «bare» opp til 3-4% renter blir ikke pent.

2 Likes

En resesjon vil være sterk medisin mot inflasjon og renteoppgang, men da faller børsen av andre grunner.

Poenget er at alle de som har dømt markedet ned har gjort det basert på et mye mer fritt marked, mens fakta er at det har blitt stimulert for hardt så det kan virkelig smelle.

Som jeg nevnt flere ganger ovenfor så tippa jeg at hvis amerikansk yield kommer opp så ville det bli kraftig strammet inn over alt på likviditetssiden, spesielt mot krypto fordi de enorme summene beveger seg mest ift obligasjonsmarkedet.

Krypto: Nå ser vi jo effekten av det, krypto har ikke sjans til å stå i mot innstramning av gearing og likviditet i markedet og folk kommer til å prøve å hente hver dip og skjære seg. Folk tror det handler om andre ting.

Dersom fed endrer bilde/utsikter vil det også endres, men prising i krypto mye handler om momentum for tilbud etterspørsel, og fjerner du større deler av likviditeten så stuper det. Problemet er også at mcap for krypto/tesla er så enormt store, at det skal enorme summer til for å ta i mot hvis det snur

4 Likes

Krypto er manipulert til de grader og mesteparten av likviditeten er i Tether. Tether er og forsåvidt under etterforskning for banksvindel av DOJ…

Viser det seg at 1 usdt ikke er bakket 1 til 1, så faller bunnen ut. Med mindre noe endrer seg i mellomtiden.

1 Like

Hvis folk selger Usd tether må disse igjen selge seg ned i bonds - det kan bli turbulent

Hvis det er noe igjen å hente.

“I obtained a document showing a detailed account of Tether Holdings’ reserves. It said they include billions of dollars of short-term loans to large Chinese companies”

https://www.bloomberg.com/news/features/2021-10-07/crypto-mystery-where-s-the-69-billion-backing-the-stablecoin-tether

2 Likes

"Kjerneinflasjonen, som er justert for strømpriser og priser på drivstoff som svinger mye fra måned til måned, endte på 1,8 prosent i desember, opp 0,4 prosent fra november til desember 2021. Den var på forhånd ventet å stige til 1,4 prosent, opp fra 1,3 prosent fra foregående måned, ifølge estimater fra TDN Direkt.

Kjerneinflasjonen gir et bilde av den underliggende inflasjonen i landet og er den Norges Bank, samt alle økonomer og analytikere er mest opptatt av. Den er en av hovedkomponentene når Norges Bank skal sette styringsrenten.

I siste prognose fra Norges Bank i Pengepolitiske rapport i desember ventet sentralbanken en kjerneinflasjon på 1,3 prosent og en samlet inflasjon på fem prosent i desember."

Investorer tror fortsatt på “transitory” inflasjon, og skjønner ikke hvor vanskelig det er å få ned forventning i samfunnet til økte priser.når inflasjon har blitt sluppet løs.
Norges Bank trodde kjerneinflasjon på 1,3 prosent, kommer inn på 1,8 dvs bommer med 40%!?

2 Likes

Fint moment i xact bear :muscle:

Forrige uke var det største ukesfallet noensinne i 30 års obligasjon siden man begynte å hente inn data for 30 åringen i 1974. (meget høyt omsatt obligasjon)

10 års obligasjon med verste ukesfallet på 42 år.


4 Likes

Smeller der først i obligasjonsmarkedet, før det krasjer i aksjer? Synes også at S&P-500 begynner å se sliten ut? Bearish wedge med negativ volumutvikling (fallende volum på oppgang og økende på nedgang) sammen med negativ divergens i RSI. Cash eller short for min del.

3 Likes

Når rentene stiger trigger det gjerne en event av type «selskap X» går i konkurs, og så blir det forklaringen av krakket etterpå. Men når det først krakker vil rentene gå ned igjen, men da er skaden allerede gjort på aksjemarkedet (et av flere mulige scenarioer)

3 Likes

Den siste Bear-divergensen du har dratt fram der er jo helt riktig, mens den før ikke er en divergens, det kom en lavere topp i indeks OG rsi. Som jo stemte, fra nov 2020 og til nå har jo vært rimelig bullish.

Når tradere som bruker TA skriker etter der “brudd ned gjennom støttenivå, blabla” og krypto river seg i håret, og folk har litt pusteproblemer - da skal man iaf kortsiktig ta et pust i bakken å tenke hvor neste steg går hen. Hvertfall slik jeg beveger meg i shortradesa nå.

1 Like

Det er også en stigende trend som den ikke har brutt enda, ikke tegnet inn :stuck_out_tongue:

Nå er det ikke jeg som har beregnet dette, men programmet / indikatoren som automatisk kommer fram på tradingview. Kan vel ha og gjøre med at det er lagt ut som weekly-chart, og at beregningen da blir litt forskjellig i forhold til hvilke dager som inngår i topp og bunn.

1 Like

Angående SPX så har jeg avventet med short for å se “roll-over” effekt fra tech til bredere markedskorreksjon, da man også har en del oppgang i sykliske aksjer.
To industrier som tjener ulikt på renteoppgang er tech/bank.
Nasdaq er ned -5% i år, mens bank-indeksen i us er opp +9%, så rotasjonen er voldsom

2 Likes

En trade som jeg gjerne hører mot-argumenter for:

Som det har blitt diskutert tidligere har det vært stor korreksjon i mange mindre tech selskaper, helt ned mot -50%. Mange som har tapt en del på disse posisjonene, og som alle vet at det er giga-tech som holder nasdaq oppe. Første uka falt daq -5% og dro det med seg mye nok en gang, men dersom s&p begynner å korrigere nedover har big tech så stor eksponering mot generell markedsuro - for investorer som bruker s&p som benchmark, eller er long volatilitet eller frykt(vix), så tror jeg at når man ser korreksjoner i dette så går det over i big-tech. Og da vil jo det rasjonelle være at om en tror s&p skal tippe over, så ville jeg gått enda hardere i nasdaq 100 ettersom top 8 selskapene veier 50%, som også har den største eksponeringen mot s&p. Det er så stor vekting at du better på motgang for disse 8 som er eksponert mot surt sentiment.

Generelt kan man også: gå long gull/metaller, short bonds eller long volatilitet

Krypto: Tenk hvor mange som har prøvd å se etter støttenivåer, eller kjøpt dippen. Det raser av gårde. Ned nye -4% nå. Kan bli krakk i dag- synspunkter?

Obligasjonsmarkedet: Starta rolig, men nå for 1 time siden starta massivt nedsalg.
Veldig, veldig store bevegelser nå

2 Likes

Det er generelt bare ett motargument jeg kan se:

Nasdaq:

SPX:

Med andre ord: Nasdaq er i skrivende stund 6.5%-7% ned fra 3. januar. SPX er ned ca 3%. Dette er ikke ATH, men ca siste dag før man begynte å se nedgang.

Hvilke av disse to har mest igjen å falle hvis vi ser en korreksjon?

Dvs, analysen er korrekt, men har man allerede gått glipp av oppsiden ved å shorte Nasdaq kontra SPX ? Jeg har ikke fasiten.

Hvis man ser for seg 10%-15% korreksjon på nasdaq er det ikke så mye igjen, ser man for seg ett krasj på 25%+, så er det mye igjen. Hvor bear er du er vel spørsmålet ?

3 Likes

Jeg tror omx er en ganske bra blanding, og en av børsene som gikk mye i fjor. Der har vi også gode etfer xact bear og xact bear 2.

Etfer er også litt tryggere enn etner

3 Likes