Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Lønnsoppgjøret er i starten april i Norge, så hvis inflasjonen fortsatt er like drøy da, med høye gasspriser (som fører til høye strømpriser), så vil det få konsekvenser. Så er spørsmålet hvordan utviklingen har vært fram til da.

1 Like

Må forbi omicron før bølgen roer seg ned, kina må endre 0-policy til covid og man må ikke få strammere energimarked(ikke bare gass, men olje, kull og LNG).

Husker bla.a at vi to diskuterte tidligere i høst hvor du trodde at dette skulle løse seg tidlig i 2022 - det eneste jeg har skjønt er at verdikjedene er så lean basert at det minste tingen i et vanskelig marked gjør det verre.

Som nevnt tidligere har fed NY denne uken kommet med en helt ny congestion måling som har hvor data har blitt samlet tilbake til 1997.

Hver måned tilbake til 1997 hvor dataen stopper viser indeksen fra -0,8 til +1,2, mens den siste måneden viser følgende:

image

Legger ved excel:

2022_Barometer-Global-Supply-Chain-Pressures_data.xlsx (65,4 KB)

2 Likes

Den der er jo interessant. Vaksinen de har brukt er vel bare sånn passe effektiv, så dette kan vel drøye litt. Pfizer sin pille er ute til lisensiering med “tiered pricing” osv, så kanskje den kan være veien ut for Kina?

Jeg mente at skipping burde kunne bedres i løpet av Q1 2022 ettersom shippingvolumene er 25% lavere i jan/feb enn resten av året.

Ja, er klar over at shipping var en clusterfuck uten like i hele høst.

Global container shipment, peak på 11109 USD, nå på 9093 USD. For 2 år siden lå det på 1500 USD, men da tipper jeg de drev med tap. :stuck_out_tongue:

ref: https://fbx.freightos.com/

1 Like

Min påstand er at supply-problemer vil vare til 2023. Men så er jeg negativt anlagt da :slight_smile:

Gjelder nok ikke alt, men vil være forskjellige ting, og spesielt alt som er knyttet til microchips.

5 Likes

Omicron ødela alt som var av håp for shippinglettelser, hvor det skje mellom oktober og mars som er lavsesong for containere.
Dippen kom på 10-25% i oktober (som er nada fordi prisene er så ekstreme), og det smalt rett opp igjen. Retail inventory to sales er rekordlav. Med en gang mars er ferdig er det meste lagt til rette for økte priser da sesongen starter for fullt.
Kommer an på hvilken indeks du ser på, ser du på scfi, harpex, xeneta, drewry og new contex viser de ulike resultater, fleste opp mot all time high i lavsesong.

Tilbake til omicron, shipping og congestions: Det lover dårlig for containere foreløpig, spesielt fordi det skal ingenting til før man får mindre kriser som bygger seg opp - som f.eks i Ningbo, verdens tredje største havn. Større enn hele vestkysten til usa alene. En annen joker er ILWU forhandlingene i usa.

2 Likes

Det kommer jo litt an på, hvis det krakker i løpet av 2022, så vil jo supply demand problemene løse seg :crazy_face:

Men ja, det tar nok en stund før det løser seg. Det kommer vel noe ekstra produksjon av chips online i 2022, men er vel eldre noder.

Det som er spennende med containerbransjen er at ratene hadde kollapsa nå om ikke hele verden fikk penger av staten enten via monetary/fiscal og kjørt på med QE. Hadde man latt krisen unfolde hadde økt etterspørsel etter varer bare veid opp en brøkdel ift til kollapsen vi hadde sett. Men nå er økonomien ute av kontroll og alle pengene er kastet ut i markedet så skaden har skjedd

1 Like

Rapporten i usa: :warning:

Arbeidsledigheten 3,8%, ned fra 4,1%
Lønninger opp 0,6% vs forventet 0,4%
Deltakelsen ikke endret (?!)

Det gir null mening, annet enn at folk forsvinner fra arbeidsmarkedet.
Forventning til jobber skapt 450, kommer inn på 199, men 0,3% fra m-m er mye
Og nå er det lagt inn i forventningene at lønninger stiger, også stiger de enda mer enn forventet.
Fed går tom for argumenter

Obligasjonsmarkedet med massiv sell-off!

2 Likes

Det mange har unngått å tenke på er at alle dollarene som har blitt «trykket opp» er festet i et fiskesnøre som fed kan trekke tilbake ut av økonomien.

1 Like

Her er kilden: https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf

Kan noen hjelpe meg å forklare sammenhengen mellom disse to datasettene?
image

Er det bare færre som melder seg arbeidsledige fordi de ikke får så mye ut av det?

EDIT oppdaterte det andre bildet med mer data. Jeg så på feil tall. Skulle sett på raden: “Employed” som altså er opp 600k fra nov til des.

1 Like

Arbeidsmarkedet er stramt. Veldig stram.

USA har gått inn i den modne fasen av arbeidsmarkedets sykliske bedring: +200 000 jobber per måned, yrkesdeltakelsen stopper opp, reallønningene begynner å øke, og arbeidsledigheten er på
en nedtur.

Deltakelsesprosenten er ikke økende på sikt, og snarere stagnerende <62%.

En lavere deltakelse forsterker de strukturelle problemene som påvirker veksten i arbeidsstyrken (f.eks. demografi). Jo lavere vekst i arbeidsstyrken i USA (blå), jo grunnere vil hver Fed-“Hike” syklus være (oransje)

Kortsiktig bedring som vi ser nå vil være positivt for FED , og øke oddsen for at de fullfører planlagte “Hikes” i år tror jeg

3 Likes

Obligasjonsmarkedet selger som et uvær nå, har ikke sett på maken til bevegelser i et “vanlig” nedsalgstempo(dvs ikke svart-svane) på 3 dager.

Både 10 og 30 åring opp 50 basispunkter

Er det en obligasjonsboble vi ser?? Dette er ekstraordinært altså folkens!

Egentlig pga hastigheten vi ser det i vs gjelden vs hvilket nivå det kommer fra og hvor rentesesetivt markedet er.

Nasdaq ned -1,5%

6 Likes

Cash og xact bear gir et godt fundament i porteføljen når det brygger opp til storm.

1 Like

Du sitter i feil marked?

regner med likviditetsskvisen sprer seg til alle posisjoner som må dras inn i krypto, tesla osv

Den er opp 3% i dag så helt feil er det ikke

1 Like
3 Likes

Har hatt en gjennomgang av selskaper jeg mener kan få seg et betydelig løft i 2022.
Selskaper med design winns og dertil potensielle bestillinger samt selskaper med sannsynlige kontrakt tildelinger. Felles for dem, er at de har korrigert ned til støtte / ligger i konsolidering. Her i fra og ut blir det enten mange prosenter opp og fortsettelse av trend eller SL.

Index volum og VIX bevegelser de siste dager, syntest jeg ikke minner om starten på en større korreksjon. Ser en et par uker tilbake, så ser det betydelig verre ut imo.

Andre tekniske synspunkter?
Fort gjort å finne det man leiter etter og ikke se fra andre siden.

1 Like

Brudd opp og veldig bullish tendenser som så blir solgt ned igjen i den gamle kanalen er negativt i min bok. Ellers vil jeg si at tendensen er sidelengs trend, men det kan fort endre seg om rentene fortsetter å øke. Dessuten har vi sett betydelig svakhet under overflaten som fort kan smitte over i indeksnedgang.

Fundamentalt er prisen alt for høy spesielt om man tror på fortsatt inflasjon og høyere renter.

1 Like

Hva om man tror på fortsatt inflasjon og ikke vesentlig høyere renter? Dvs, renter fra sentralbanker som er under 50% av inflasjonen.

1 Like

En kan aldri vite, en shakeout eller at det plutselig ruller over. Mitt inntrykk er at det alltid er svakheter å finne på undersiden. Det er i grunn bare å skrolle seg opp i denne tråden. Kan gå lang tid tilbake og det mangler ikke på argumenter. Kan også se på Tesla, eksperter har shortet den i flere år med et lass av argumenter. Aksjen bare fosser oppover og teknisk ligger det ann til en prising oppe rundt 1500.

Renter ja, tror ikke dem våger å øke rentene i betydelig grad.

3 Likes