Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

På hvilken måte?

indekser og olje har veldig lite med teknisk aksjeanalyse å gjøre.

Inflazione og kostnaderrr…

1 Like

Dummeste jeg har hørt i dag.
Alt innen finansmarkedet har med teknisk analyse å gjøre.

4 Likes


1 Like

Oljeprisen driver inflasjonen som tvinger FED sin hånd (som vi så i går) om oljeprisen buller videre vil det legge ytterlig press på inflasjon og raskere renteheving/kutt i obligasjonskjøp. Kutt i obligasjonskjøp og renteheving = bear eller bull for aksjemarkedet? @vcp

Heia oljen! :thinking::sweat_smile:

3 Likes

Se hvordan oljen og indexer har beveget seg. Jeg postet en sammenstilling 5 innlegg opp.
Ser ikke veldig bear ut med sterk olje.

Nå skal det også nevnes at oljen på ingen måte er sterk pt. eller høyt priset som blir mer korrekt å si. Den viser positive takter.

1 Like

For en idiotisk kommentar. Det finnes tusener på tusener av analytikere og selskaper som KUN jobber med å analysere og trade olje, du har myndighetsreguleringer, selskaper som bruker milliarder i hedging og futurederivater, et så komplekst system hvor alle land kan få en betydning på prisen, med et oljekartell som møtes på kaffe hvert kvartal for å finne ut hvordan de skal styre prisen.

Styrer veksten og kostnaden i mange utviklingsland og AKKURAT NÅ er det RUSSISKE soldater i KASAKSTAN fordi det er OPPOSISJON mot oljeprisen i landet! Den høyeste kostnaden som i tillegg er priset opp i mot en valuta som også er like kompleks, også skal DU kunne noe om dette ved å se en omvendt hode skulder kne og tå formasjon? Vær så snill

Og folk lurer på hvorfor økte energikostnader er bearish, lol!

Sammenligner ikke renten/oljeetterspørselen som var i 07/08 f. Eks

Med enerikrise i dag. Mangel/nedkutting på investeringer i oljebransjen/energisektor i forhold til høy etterspørsel av all form for energi kombinert med 0 % rente policy, og raskt stigende inflasjon snakker vi en “artig” kombinasjon av potensielle konsekvenser fremover

Så så, skjønner at du ikke ser det, men det betyr ikke at det er rett.
Jeg gjentar, alt har med teknisk analyse å gjøre.

Og om du tror oljen er mer påvirket av de tingene du nevner, enn aksjer og indexer har du mer en hvordan teknisk analyse henger sammen med alt av bevegelser i finansmarkedet å gjøre, å sette deg inn i.

1 Like

:hushed::hushed::joy:

Obs : jeg er positiv til teknisk analyse :nerd_face::joy:

2 Likes

What happened in 2008 was not extraordinary in principle. In the twentieth century, which was fueled by cheap and abundant oil, rapid increases in oil prices almost always led to an economic slowdown. Additionally, four of the last five global recessions were triggered by oil price shocks. From the 11 recessions in the United States since World War II, 10 were preceded by a considerable increase in the oil price.

2 Likes

Sagt det før sier det igjen. Bra vi er uenige, og diskuterer forskjellige synspunkt. Både bjørnen og oksen har godt av et nyansert syn på hva/hvordan ting rører seg i markedet. På slutten av dagen er vi alle forhåpentligvis litt klokere

1 Like

TA funka mye bedre på tidlig 2010 tallet. Det er såå mange som bruker det nå, gir nesten ikke noe edge lengre. Noen bruker jo alle tekniske indikatorer til alle charts uten å tenke over bruksområdet og hva man skal bruke, og til hvilken tid.

Olje og energikostnader skaper krig, det er allerede super kaos flere land. Økt energikost kombinert rekordlav tillit til myndigheter som man har fått ut av covid situasjon og økt velferd mellom folk internasjonalt skaper ganske spicy utvikling fremover.

3 Likes

80$ er vel egentlig ikke spesielt høyt. Var vel over 130$ før finanskrisen. Jeg tror du har helt rett i at høy oljepris ikke er bra for økonomien.

Det som er sykt høyt priset nå er gass, som har vært oppe i 300$ regnet om til oljeekvivalenter. Dette har gjort at gjødsel og strøm nå er latterlig dyrt. Det vil også gjøre at mat blir dyrere.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er bear. Spørsmålet blir hvor lenge dette vil holde på. Normalt sett vil gassetterspørselen falle utover vinteren og spesielt til våren. Som burde kunne gi lavere priser og reversering av noe inflasjon.

Hvis vi kommer i et scenario hvor gassen ble enda dyrere og påfyll av lagre fører til at gassprisen holder seg utover sommeren, så vil jeg si det er veldig bear. Fort gjort at ting kommer veldig i ubalanse hvis rentene samtidig settes opp.

Tenker derfor at gassprisen nesten et viktigere å holde øye med en oljen. Det er bedre balanse i oljen. Selvfølgelig, ser vi oljen over 100$, så er det grunn til bekymring.

Motsatt, hvis olje- og gassprisene normaliseres i løpet av våren, så er det duket for bullmarked. Når jeg sier normaliseres, så tenker jeg 60-80$ for oljeekvivalenter er ok.

Under 60$ så har enten opec begynt å kjøre høy produksjon (bull) eller etterspørselen har falt (bear).

3 Likes

Du glemmer noe veeeeldig viktig ifbm oljepris og råvarer, og det er dollaren…

Oljeprisen rekordhøy, man ser det bare ikke fordi man har ikke justert for usd indexen

Vet ikke om det finnes en god inflasjonsjustert graf som også er justert for usdindexen?

Dollaren var rimelig sterk samtidig. Også har jeg ikke justert for inflasjonen, som drar rimelig kraftig den andre veien. Summa sumarum er dagens oljepris langt unna den i 2008.

1 Like

Ingenting å se her, bare gå videre.

GoodGame…

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-07/euro-area-inflation-unexpectedly-hits-record-to-test-ecb-resolve?srnd=markets-vp

“unexpected”… Når er det markedet skal forstå at inflasjon er veldig vanskelig å temme når bedrifter og befolkningen får forventning om økt inflasjon, i kombinasjon med høye energikostnader. Fed/ecb/boe har sagt transitory så mange ganger at de fleste har et håp om at det skal løses av seg selv

1 Like

For oljebransjen i Norge er jo høy oljepris bra, men den trenger bare være over en hvis terskel for at de gjør investeringer. Svært høye priser som det nå er på gass / strøm er ikke bra, det fører til masse problemer. Bl.a. høyere lønnskrav selv om bedriftene har fått dårligere inntjening pga høyere kostnader.

3 Likes

Da kan man jo bare se for seg hvis man er en nasjon som er netto importør av energi. Arbeidsmarkedet er som vi har snakket om utrolig utfordrende ift inflasjon, og det er jo på høy tide at det blir belyst i form av krav fra fagforbund.

1 Like