Ja, kombinert med valutamarkedet som tyr til flight to safety når uroen blir gjeldende.
Jeg forstår rentereaksjonene, og du callet den umiddelbart etter at referatet var ute. Dette kan du mye om. Jeg ser dog ikke at valutamarkedet deler bekymringen om at vi nå står foran negative tider, selv om volatilitet endelig er tilbake i markedet! Balansen til FED skal ned, det skaper press, utvilsomt. Men om vi fortsatt kan konkludere med at vi står foran en bred børsnedgang pga dette, eller kun en uro i obligasjonsmarkedet og delvis vekstsektoren gjenstår å se.
Alle vet vi at bankene taler for sin syke mor, men man kan ha god innsikt selv om man har ønske om å ha høyest mulig forvaltningskapital. Man finner de også på andre siden; man blir ikke bull til aksjer ved å høre på Harald Magnus Andreassen, han prater ikke akkurat investorer inn i aksjefondene de pusher!
Det er helt nærliggende å forvente og tro på flere korreksjoner i løpet av 2022, det er under slike forhold mange aktive investorer trives best, men enn så lenge er jeg positiv til at faktorene er bedre på det som tyder på gode tider i aksjemarkedet enn det som tynger det ned. Den sorte svanen kan man ikke regne med, den kan slå beina under alt positivt på en dag, men det er faktor man kun skal bake inn når man vurderer den totale risikoen i sin portefølje; hva hvis…!
Men den belåningen som er i markedene i dag vil en skikkelig nedtur bli knallhard hvis det kommer noe som er saftig nok til det. Jeg tror ikke FED’s handlinger nå vil være det, til det er det for godt annonsert, selv om man har nyanser i det slik man så i går som kan skape korte bevegelser fordi man ikke er 100 % forberedt på enhver kommunikasjon / uttalelse.