Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ja, kombinert med valutamarkedet som tyr til flight to safety når uroen blir gjeldende.

Jeg forstår rentereaksjonene, og du callet den umiddelbart etter at referatet var ute. Dette kan du mye om. Jeg ser dog ikke at valutamarkedet deler bekymringen om at vi nå står foran negative tider, selv om volatilitet endelig er tilbake i markedet! Balansen til FED skal ned, det skaper press, utvilsomt. Men om vi fortsatt kan konkludere med at vi står foran en bred børsnedgang pga dette, eller kun en uro i obligasjonsmarkedet og delvis vekstsektoren gjenstår å se.

Alle vet vi at bankene taler for sin syke mor, men man kan ha god innsikt selv om man har ønske om å ha høyest mulig forvaltningskapital. Man finner de også på andre siden; man blir ikke bull til aksjer ved å høre på Harald Magnus Andreassen, han prater ikke akkurat investorer inn i aksjefondene de pusher!

Det er helt nærliggende å forvente og tro på flere korreksjoner i løpet av 2022, det er under slike forhold mange aktive investorer trives best, men enn så lenge er jeg positiv til at faktorene er bedre på det som tyder på gode tider i aksjemarkedet enn det som tynger det ned. Den sorte svanen kan man ikke regne med, den kan slå beina under alt positivt på en dag, men det er faktor man kun skal bake inn når man vurderer den totale risikoen i sin portefølje; hva hvis…!

Men den belåningen som er i markedene i dag vil en skikkelig nedtur bli knallhard hvis det kommer noe som er saftig nok til det. Jeg tror ikke FED’s handlinger nå vil være det, til det er det for godt annonsert, selv om man har nyanser i det slik man så i går som kan skape korte bevegelser fordi man ikke er 100 % forberedt på enhver kommunikasjon / uttalelse.

Vil det si at det sitter masse cash på sidelinjen? Eller er det puttet inn andre plasser?

Når sentralbankene begynner å stramme inn så kommer mange skjeletter ut av skapene.

Ikke overbevist at de klarer å ro i land denne smørjen

2 Likes

@TheObserver Ja det er spennende tider. Valutamarkedet kicker inn negativt nå, ettersom usd styrkes pga økt rente. Det tror jeg kommer til å snu, men kortsiktig gir det enda mer stress på systemet ettersom kostnader på energi trades i USD.

Skal sies at jeg får litt vondt i kroppen av de som har vært i markedet i mange år, som har advart i flere år om at markedet skal ned- og det skal sies at om ikke myndighetene hadde blanda seg inn hele tiden og utsatt naturlige sykluser, så kunne de fått rett.

@rosk82 Nei egentlig ikke, men det sier litt om at “smart money” tok litt gevinst, men markedet har slitt med likviditet ettersom algotrades er over 50% av handler, og i usa trader retailere opsjoner nå til større verdi enn i direkte aksjeposisjoner. Så pga mangel på likviditet så har det vært vanskelig å selge noe større posisjoner uten å pushe kurs nedover, og de fleste forvaltere og index har ridd på qe-bølgen. Det betyr ikke at det nødvendigvis er så mye cash, men selskaper sitter med mye cash og det er derfor også rekordhøye nivåer på share-buybacks som også pusher kurser.

Dette er hvorfor USA sliter når yielden går opp noen basispunkter, rentekostnadene som løper på det er helt enorme:

3 Likes

Dette tviler jeg rett og slett sterkt på.

Jeg tror dette bare blir en korreksjon. Syklusen er ikke over før FED har hevet renta.
Men det kan komme raskt. De stigende prisene og lave ledigheten betyr at partene vil forlange solide lønnsøkninger. Dermed fortsetter inflasjonen.

Sort svane - Putin.
Hvis han skal invadere Ukraina må han gjøre det før våren. Han må benytte sjansen nå mens EU er mest sårbare mht el og gass. Det vil skape splittelse i EU.

1 Like

@bamse @ChrisRock da må dere ta en titt på yielden - det er hele poenget med økningen i yielden nå er at forventningene/reprisingen til en haug med renteøkninger skjer akkurat i dette øyeblikk, ikke når selve hevingen kommer.

1 Like

Det er greit nok. Men at resten av markedet, med deres store og små aktører priser det inn, no way

1 Like

Du mener aksjemarkedet? Fordi obligasjonsmarkedet, som er tre ganger så stort, holder på

Aksjer, eiendom, råvarer, krypto, you name it

Og ikke minst, derivatmarkedene!

Aksjer - nei
Eiendom fungerer som en lagg-indikator så korreksjon i eiendomsmarkedet tar tid og går 100 ganger saktere med mindre det er direkte kollaps
Hele kryptosferen er ned 10% siste 24 timer, så her trekker traderne seg ut fordi likviditeten minker
Råvarer er mer en front-runner, og futures råvarer trades ikke på samme måte som resten

Tagg meg gjerne om noen finner noe spennende, men trekker meg litt tilbake, går for mye tid her nå :joy:

1 Like

-Vi tror at enhver korreksjon vil være relativt kortvarig ettersom sentralbankene vil prøve å unngå for mye volatilitet, sier Julian Lafargue, markedsstrateg i Barclays Private Bank, til Bloomberg News.

Direktør i Stirling Capital Management, Robert Philips, tror ifølge Reuters at vi beveger oss inn i en periode hvor vi nå vil se multippelkomprimering der vi tidligere har sett multippelekspansjon, og referer til at selskapenes inntjening stiger, mens aksjekursene ikke følger etter.

1 Like

Dette har jeg med flere hevdet lenge nå, ble stemplet også da for å være konspirasjonsteoretiker og at dette bare var dårlige argumenter til å ikke støtte korona pass og la seg stikke.

Leser en annet en overskrifter og lytter til fagpersoner og spesialister på området, ikke pressede politikere som må skyte spurv med kanon, er ikke ting alltid så hakkande gale som en skulle få inntrykk av.

Dette skulle gi gode forutsetninger for videre vekst.

Oppløftende uttalelser fra Danmark

En ny undersøkelse fra Statens Serum Institut (SSI), Danmarks svar på Folkehelseinstituttet, viser at risikoen for innleggelse er halvert med omikron sammenlignet med delta.

Det har gitt danske myndigheter troen på at pandemien går mot slutten. Til dansk TV 2 sier fagdirektør Tyra Grove Krause at dette kan bety at livet i Danmark går tilbake til normalt i mars.

1 Like

Jeg har stort sett alltid mer rett enn såkalte fagpersoner har jeg funnet ut.

Muligens fordi de er forpliktet til å overdrive noe helt vanvittig.

2 Likes

Til de som tenker å trade short btw: Du må tenke motsatt dersom du tror markedet er i korreksjonsmodus. Selg på frykt(som i dag tidlig på futures markedet), kjøp på oppgang sånn som ved åpning. Blir motsatt som å kjøpe dippen.

1 Like

Dax dobbel topp ser det ut som - tror ikke dette er tidspunktet å gunne på med masse risiko

1 Like

Ser frem til den dagen du mener det er det :wink:

Jeg er ikke helt inne på dette med DT, men har en forståelse av at DT ofte er med større avstand til hverandre, og kanskje spesielt på indexer, men som sagt usikker her.

Oljen er sterk som en bjørn :grin: nå!

Energi markedet har vist vanvittige eksplosjoner i pris både på gass og elektrisitet.
Oljen henger etter.

Det er en oppside på ca 70-80% opp til alh og i chartet kan en se, noe som minner sterkt om en OHS formasjon.

4 Likes

Sterk olje er et bjørneargument

4 Likes