Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

image

Jeg lurer veldig på når Kina skal endre strategi? Eller har de tenkt å holde landet mer eller mindre stengt i årevis?

5 Likes

Det logiske er at de fortsetter med strategien gjennom vinteren, og tar ny evaluering til vår/sommer.

Som ett diktatur er de ikke avhengig av folkets støtte for alle tiltak kontinuerlig og kan styre den offentlige samtalen i stor grad. Du får ikke den kontinuerlige skiftende opinionen som maktfaktor på samme måte som i demokratier.

2 Likes

Strategien har vel kun med OL å gjøre slik jeg har forstått det, så 1 mnd-ish til?
Men det spørs om ubegrunnet nedstenging for utallige millioner vil fungere?

3 Likes

Hva gjør de når deltakerne, støtteapperatet, journalister og tilskuere tar med seg smitte inn i landet? For det vil jo garantert skje.

1 Like

Årets energikrise handler jo i stor grad om politikk, hvor Tyskland ikke åpner opp Nord Stream 2 og russerne er tilbakeholdne med gassen. Effekten blir ekstra merkbar fordi det samtidig stenges ned atomkraftverk. Jeg vil ikke være den som spår om den politiske situasjonen mellom Russland og EU/NATO/USA.

(Det er gassen, som er marginalkraften, som gjør strømprisene så høye i EU)

Selskapet oppgir en foreløpig internpris på gass til 28,52 dollar per million britiske varmeenheter (MMBtu) for fjerde kvartal, opp fra en internpris på 13,91 dollar per MMBtu i tredje kvartal og 3,88 dollar i fjerde kvartal året før.

Internprisen for fjerde kvartal tilsvarer 9,56 kroner kubikkmeteren (basert på en konvertering der 1 MMBtu er lik 26,38 kubikkmeter).

Det er langt over det som anses som normale nivåer. Til sammenligning la den norske regjeringen i høst til grunn en snittpris på gass på 2,35 kroner kubikkmeteren for 2021 og 1,90 kroner kubikkmeteren i 2022.

Prisene er nå mao 4-5x så høye som man forventet i høst…

Ref: Equinor venter smell på gasshandel – E24

Det blir tidenes verste OL, garantert. Ser nesten ikke noe poeng i å avholde det. Kontrasten til Lillyhammer kunne vel ikke blitt større.

Kina vil vel heller ikke svelge kameler ved å kjøpe andre vaksiner. Så kombinasjonen av Sinovac og nullvisjon kan holde landet delvis stengt i flere år etter andre har åpnet.

Pfizer har jo en pille som man kan ta etter smitte som reduserer innleggelse for de svakeste med rundt 90%. Den skal kunne produseres på lisens. Det er også gjort noen avtaler om “tiered pricing” osv, såå… kanskje den kan hjelpe til?

Men ja, jeg tenker de kommer til å ha et skikkelig problem.

2 Likes

Ironisk nok vil Sinovac med høy sannsynlighet virke bedre mot Omikron enn mRNA vaksinene som vesten har benyttes seg mest av. Ikke det at det har så mye si uansett da Omikron ligger mellom en vanlig forkjølelse og influensa i alvorlighetsgrad. Det beste kina kan gjøre er å slippe Omikron “løs”.

Men først OL!

2 Likes

Løst inn short på Aker Carbon etter heftige fall 3-4 dager. Så elendigheten gikk i pluss.
Aksjen er fortsatt sinnsykt høyt priset. Og en klar kandidat, spesielt om kursen skulle gå nordover igjen.

1 Like

Kjørte en klassisk @holmes i går, solgte på frykt og prøver meg på en ny på optimisme nå. cpi i morgen.

2 Likes

Får nok “svar” på cpi idag alt ettersom hvor hawkish JPow er.

Er begrenset utfallsrom så enig i det, men for momentum i ulike retninger har det mye å si. 2 åring er kraftig korrelert med fed funds rate så den man bør se på for forventet utvikling

Pass på! De skulle endre innholdet på CPI igjen. Det har selvsagt vært underkommunisert. Så tallene i morgen kan være ytterligere «sminket».

Var ikke klar over hvor “dårlig” det stod til med Russel 2000. Er nesten så jeg ikke tror på tallene.
image

ref: https://siblisresearch.com/data/russell-2000-pe-yield/

2 Likes

2 year yield vs fed funds rate

2 year yield fungerer som lead fordi obligasjonsmarkedet er bedre på å prise feds avgjørelser enn de er selv- nå er ffr 0.08, vs dagens 2-year på 0,9 og som øker kraftig for hver uke.

4 Likes

Jeg synes det er fascinerende å se hvordan de pusher renten opp helt til ting kræsjer før de slipper den ned igjen. Jeg tenker at det er noe galt med hvordan systemet er skrudd sammen. Spørsmålet er jo om de har gjort noen endringer i måten de håndterer ting siden sist? :see_no_evil:

2 Likes

Greit å ha kontroll på hvordan markedene er priset, og stille seg spørsmålet om man er komfortabel med at over 60 % av eksponeringen gjennom et globalt indeksfond havner i USA.

2 Likes

Kommer aldri til å forstå meg på de som ser på “inntjening” i toppen av en konjuktursyklus. Investere når veksten er maksimert og inntjeningen er på toppen. Og selv med tidenes forventing om økonomisk inntjening, så er det høyt priset.

1 Like

Den er jo overhodet ikke på topp for Norge, Europa, Kina og Framvoksende markeder?