Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hvorfor ikke bruke TA til å se det åpenbare, som ett av flere verktøy man har? Kan sikkert lage 30 varianter av dette, men de viser vel sånn ca det samme bildet. Og da er man i hvert fall klar over hva alle andre ser.

Så bør all trading foregå med stop loss.

Det viktigste med TA er ikke “nå bør alle kjøpe/selge.” Det er å ha en korrekt oppfattelse av hvordan alle andre aktører i markedet agerer for tiden, og forsøke å finne gode kjøps og salgspunkter i de produktene man er interessert i.

Vi har hatt en trend siden før presidentvalget i USA i 2020. Den er nå brutt. Betyr det noe? Meh, den som lever får se :slight_smile: Men det er vel i hvert fall ok å være oppmerksom på hva alle andre ser.

ps: olje og gass kan virkelig gå til himmels, så framstår litt mer risikabelt å shorte oslo kontra andre børser.

4 Likes

tja, måte på hvor høyt eguinor kan dra hele børsen… men vi får sjå.

1 Like

Jeg syntes GDP per Capita er en interessant sak, og jeg er ikke overbevist om at USA virkelig fortjener å være 20% mer produktive enn Tyskland, 30%-40% mer produktive enn UK, Frankrike, Spania, osv. Kun 5% mindre produktive enn Norge per innbygger når man tenker på hvor styrtrike vi er.

Så det er en viss fallhøyde i USA hvis ting krongler seg til, i realøkonomien.

Men jeg har ikke akkurat klart å overføre det jeg syntes er interessant der til en bedre forståelse av finansmarkedene :slight_smile:

2 Likes

Egentlig ikke, men jeg ser det samme. Som @anon80503862 sa kan det likesågodt være motstandsnivå som det er videre brudd opp. Har ikke noe spesiell mening om hvor det skal, jeg må endre bearish/bullish etter hvordan den og makro utvikler seg, for det spesifikke markedet jeg ser på. Går det til 100 så endrer det mye, går det til 60 så endrer det mye. må ha kontekst for å skjønne hvordan det kom dit. Er mange som som spekulerer i olje, utrolig komplekst.

1 Like

Joda, poenget mitt var at hvis jeg først skulle shorte en indeks, så ville jeg valgt en som ikke var 20% olje :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tror ikke det skjer, men hvis Putin skal inn i Ukraina må han gjøre det før våren.

  • Europa trenger mer russisk gass om vinteren
  • Enklere å flytte stridsvogner etc når det er frost i bakken

Skulle det skje blir det vel en brå dipp i markedet, eller .,.,.,. ?

3 Likes

ja , eg ser den, liker veldig godt sp500 også :wink:

2 Likes

Åpning av rapporteringssesongen i us:
Bank i dag: JP morgan og Citigroup minus 4-5% pre market. (Disse har hatt rente-rally hittil i år)
Kom med tall i stad, skuffet begge.
Første dag s&P faller mer enn nasdaq.

JP 10 største selskapet i us. 500 mrd dollar mcap
Citi 65 største selskapet i us. 130 mrd dollar mcap.

Dvs: Første selskapene som kommer ut fra blokka som skal forsvare de prisingene vi hele tiden diskuterer. Faller gjennom. Gjør det lettere for nestemann som kommer etter at børsen er feks ned 1% dagen før, osv.

2 Likes

Det er priset inn såvidt, men forventningen er vel at det “går over”. Så, ingen krig = svakt bull. Krig = veldig bear.

EDIT: skulle stå svakt bull, ikke svakt bear på ingen krig :stuck_out_tongue:
EDIT2: det som hadde vært bull var hvis den politiske situasjonen med Ukraina/Russland/Nato/Nord Stream 2 ble oppklart, det hadde mest sannsynlig kjørt gassprisene ned og det er svært få som forventer en snarlig løsning her.

3 Likes

Black monday ?

1 Like

Hedge med gass? :see_no_evil:

1 Like

Equinor hoppet 5% nå (gass)

1 Like

Og OBX følger pga 20% Equinor :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja, makan . Blir dårlig med bjørne mat i dag, annet enn å se om en skal øke posisjonen .

Kunne gjerne tatt grønn us også, fått satt en skikkelig der.

Men alt dette er bare trading for meg, sitter låst i mine biobucks​:wink::see_no_evil: med long kapitalen .

1 Like

Jeg tok et lite bet på Wladimir og solgte en del OBX nå som Equinor hoppet, i tilfelle Black monday.
Det er mot min filosofi, men litt moro skal man ha det på en fredag kveld :slight_smile:

2 Likes

Verdens største rentepapir falt fra 1.75 til 1.70 etter 2,5% fall på nasdaq og 2% på s&P. i går. Marginale kapitalen flytter seg fra aksjemarked over til yield(tar ned risk) og drev renten ned, men siste timen var det ganske drøy bevegelse igjen og tok igjen alt på en time

2 Likes

Håper du sitter på en ETF og ikke et indeksfond som bruker 3 (?) dager på å selge :stuck_out_tongue:

DNBnorOBX kjøpes/selges akkurat som en aksje :slight_smile:
Har mest i KLP men har også en del OBX for å kunne “rebalansere”

1 Like

Når skjer det samme med container shipping markedet? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Sitter med Cash og er klar om det blir krig.Det blir mere kjøp i Exxon og Pembina Pipeline i Canada. Har valuta konto og sitter da med med Dollar og Canadiske Dollar. Det tror jeg er gull i disse tider.

1 Like