Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

@anon80503862 Dette har det vært et hett diskusjonstema fra private forvaltere, fintwit ol., og mange føler at systemet som justeres litt for ofte holder dem for narr. Måten man justerer CPI på skal jo nok en gang justeres fom januar og dette har skjedd minst 1 gang i 2021 om jeg ikke husker feil.

For å poengtere det åpenbare; det blir ikke justert for å vise høyere tall…

image

Inflasjon er sjeldent transitory, når det kommer så forsvinner det ikke uten kraftige tiltak. Det som er en del av problemet med inflasjonen i usa etter min mening er at amerikanere har hatt en fordelaktig dollar helt frem til nå. Hvis man får en svekkelse i USD index, svekkes kjøpskraften til amerikanere, kostnadene til bedriftene øker og man får råvare-boom. Det er vanskelig å spå, men utgangspunktet for svekkelsen er jo at pengemengden har økt helt latterlig mye siste 2 årene og dollaren har skutt i været Det gjør at de som sitter på internasjonale obligasjoner/aksjer svekkes, men for de som står utenfor kan få en billigere inngang. Men for usa som helhet så betyr det redusert kjøpskraft og økte kostnader.

Første to ukene i år har allerede vært den raskeste svekkelse i usd index(1 y, dollarendring) og økende oljepriser. Som sagt så blir råvareboom fueled med svekkelse av usd, bare å se på oljeprisen siste 2 ukene mot dollarsvekkelsen- det går så fort når disse effektene kicker inn. 1 dollar til så er vi på 8-year high i oljeprisen. Det er som sagt vanskelig å forutsi, men det er absolutt noe som kan spille ut negativt for inflasjonen fremover

2 Likes

Normalt tar det 2 dager før det er klart til handel igjen, fikk jeg svar fra Nordnet :slightly_smiling_face:

1 Like

Når man snakker om inflasjonen som det store stygge spøkelset så er det høyst reell å se på hvordan situasjonen er når man tar bort faktorer som geopolitikk og taktikk.

Det skal ikke mye til for at energiprisene stuper og da faller inflasjonen hardt og brutalt rett ned igjen.

– Vi diskuterte Russlands kyniske manipulasjon av energimarkeder, skriver Jens Stoltenberg på Twitter.

Uttalelsen kommer etter at de europeiske kraftprisene har ligget langt høyere enn normalt hittil i vinter. Flere har pekt på at Russland ikke har økt eksporten av gass som en årsak til at gassprisene har steget voldsomt.

1 Like

Usikker på hva spørsmålet ditt er, men jeg mener at CPI bør reflektere hva forbrukere faktisk kjøper og bruker pengene sine på. Derfor liker jeg at man endrer på kurven av produkter som inngår i inflasjonsmåling for å reflektere faktiske endringer av forbrukeres adferd.

Selv om det betyr at hvis biff blir veldig dyrt, og man fjerner biff fra kurven, så blir inflasjonen “kunstig” lav, så mener jeg det er bedre enn å la biff være i kurven med samme vekting som før - hvis forbrukere endrer adferd fordi færre spiser så mye kjøtt fordi de ikke mener det er sunt, osv.

Hvis færre kjører bil, skal bil og bensin veies like tungt? Jeg liker at man vekter ting i forhold til hva folk faktisk bruker pengene sine på, i stedet for hva de brukte pengene sine på for 30-50 år siden.

Men selvsagt, hvis man oppdaterer alt for ofte får man rare utslag. Så jeg liker at man endrer den med noen års mellomrom - potensielt med små justeringer underveis. Jeg tror også det er slik det brukes primært, dvs at man ikke har kontinuerlige store endringer, men at man gjør store endringer en gang per X år (2 år? 5 år?).

Men at man gjør mindre endringer i metode for utregning, og at disse metodene på en eller annen mystisk måte alltid ender opp med å justere inflasjonen ned er selvsagt noe som gjør at man kan tvile på hvor uavhengig og logisk målingene er.

Nå skal jeg kanskje bli litt useriøs her, men for min del er ikke det viktigste med inflasjonsmåling hva inflasjonen faktisk er. Det er hvilke signaler det sender til samfunnet. For de aller fleste er ikke marginale endringer av forbrukerkraft spesielt viktig, det viktige er om man “føler” at ting blir bedre eller dårligere. Så lenge inflasjonen er relativt lav så føler man det ikke på samme måte som når høy inflasjon gjør at alt stiger mye kontinuerlig og man blir irritert over kontinuerlig høyere priser på alt. Noe som igjen gjør at man logisk nok vil forsøke å kreve bedre lønn kontinuerlig. Og bedrifter vil heve prisene sine, fordi det er lettere å få bedre betalt når alle forventer prisøkninger. I tillegg - alle bedrifter får mye høyere kostnader, og kan forvente at kostnadene vil stige ytterligere, så de har enda mer incentiver til å ta bedre betalt. Fordi man forventer høyere inflasjon framover, og dette driver inflasjonen høyere med store negative effekter på samfunnet uansett. Mens når inflasjonen er lav så blir den mer eller mindre ignorert.

Det er altså i mine øyne ikke det viktigste om inflasjonen er 1.5% eller 2% eller 2.5% fordi man måler den riktig eller galt. Det viktigste i mine øyne er at om inflasjonen er så lav at den kan ignoreres, eller om den er så høy at den fører til endring av adferd i samfunnet hos forbrukere, bedrifter, byråkrater og politikere. Og det har vi nå - inflasjon som er plagsomt høy og negativ for samfunnet. Så er spørsmålet om den varer.

Jeg bryr meg ikke så mye om inflasjonen “egentlig” er 7%, eller 7.5%. Jeg ser de politiske motivene Biden og demokratene kan ha for å justere inflasjonen kunstig lavt, men jeg tror effekten på samfunnet er noenlunde lik uansett om den er litt lav, eller litt mer riktig. Årsaken er at inflasjonen nå er så høy at den virkelig skader forbrukernes kjøpekraft, og da vil virkeligheten overstyre politikernes retorikk.

Det skal ikke så mye til for at energiprisene går enda mer til himmels heller. Det kommer an på utenrikspolitikk som er notorisk vanskelig å spå, så jeg skal ikke forsøke å gjette hva Russland finner på.

3 Likes

Politikk er joker, men du har strukturelle problemer som arbeidsmarked og råvarekost som går utover energikrisen vi i Europa har hatt siden sommer, som man ikke har hatt i USA.

Hvis du feks ser på europeisk gasspris siste 4 årene var ikke økningen frem til juli (historisk) noe spesielt. Det var før det den store andelen av inflasjonen kicket inn i usa også.

image

1 Like

Det skal heller ikke mye til for at skruen blir skrudd hardere til hvis frontene mellom Russland og Nato blir steilere.

I teorien, så burde noe av trykket på gassprisene (som påvirker strømprisen i Europa) lette utover våren når strømforbruket går ned. Da burde strømprisene også falle. Dette vil i så fall sammenfalle med de månedene hvor inflasjonen begynte å bli høy (april og utover) som vil gjøre at 12-måneders inflasjonen vil bli lavere.

3 Likes

«Alle» vet at dette er ren løgn.
Leieprisene utgjør en stor del av CPI.
De fleste mener snittet ligger på ca 15% økning YoY her.

Offisielle tall et 4.1%

1 Like

Nei, det er jeg ikke enig i. ShadowStats sin versjon av inflasjon er i hvert fall helt på tur.

Jeg er enig i at inflasjonen må være realistisk og godt poeng med justering, men veldig uenig i sensitivtiten du har rundt inflasjon. Man har alltid den marginale forbrukeren som sliter ved èn ekstra økning i ett spesielt element, det er jo derfor man ser på kjerneinflasjon. Feks økning 5,1 til 5,4% i inflasjon kan være helt natt og dag hvis dette f.eks er rental costs som for en alenemamma med ett barn kan merke utrolig godt at det blir trangt, men denne personen har allerede bil så hun merker ikke at bruktbilprisene har gått opp eller at restauranter har økt prisene fordi personen unngår heller å dra på det restaurantbesøk for å unngå kosten.

2 Likes

Jeg mener den marginale forbrukeren ikke er spesielt viktig for samfunnet eller finansmarkedene. Det er endret adferd hos de store gruppene som betyr noe i mine øyne.

Alle endringer i priser kan være betydningsfulle for enkeltskjebner, men det endrer ikke på det store bildet slik jeg ser det. Jeg tror så mange rammes av en inflasjon på 5.1% eller 5.4% at det er ganske problematisk, selv om det er en liten forskjell på akkurat hvor mange som rammes av det. Men snakker vi forskjellen mellom 3% og 7% - da snakker vi store betydelige forskjeller i forbrukeradferd som nok krever en forskjell i pengepolitiske virkemidler.

Jeg har satt meg en ca grense på rundt 5% for inflasjon i april/mai som jeg tror kan tvinge fram endring av pengepolitikken. Ikke fordi jeg tror forskjellen er signifikant mellom 4.8% og 5.2%, men fordi det var en rekke måneder i fjor hvor inflasjonen lå på ca 5%. Og gjentar dette seg i år, så snakker vi om renters rente effekt på inflasjonen, og jeg tror konklusjonen hos sentrale aktører blir at “noe må gjøres.” Men, snakker man om 7.5% - 10% inflasjon i juni? Da har vi nok panikk. Og er den på 3.5% eller lavere ? Da tror jeg Biden går ut og snakker om at han har æren for at inflasjonen synker, FED avventer men hevder offentlig at de hadde rett i at inflasjonen ser ut til å være “midlertidig” osv.

Min holdning, som er en amatørs holdning og kan være feil, er at inflasjon er bull for markedene, men tiltak for å bekjempe inflasjon er bear. Potensielt megabear. Og jeg tror at at man fort vil avvente til rentemøte i juni før FED bestemmer seg hvor for farlig de tror inflasjonen er. Jeg er ikke så bekymret for hvor høy inflasjonen er framover, jeg er bekymret for hvilke tiltak som kan settes inn, og når. Får man helt andre signaler fra FED før juni så skal jeg selvfølgelig endre mening.

3 Likes

Jeg tror utfallsrommet de neste 12 månedene er uavklart. Jeg føler meg ikke sikker på om det skal gå den ene eller andre veien.

Bull
Hvis det politiske situasjonen med Russland blir litt mer avklart, gassprisene stabiliserer seg på at mer “normalt” nivå, OPEC får opp produksjonen, Kina begynner å tikke som en klokke igjen og havnene får orden på logistikken, så vil inflasjonen kunne gå ned samtidig som produksjonen går opp og renten kan holdes relativt lav.

Bear
Hvis den politiske situasjonen med Russland forverrer seg, f.eks. med en invasjon av Ukraina med tilhørende sterkere politiske virkemidler, gassprisene stiger, OPEC lar være å øke produksjonen, Kina fortsetter å stenge ned millionbyer pga Covid-19 og man får streiker i havnene pga lave lønninger, så vil inflasjonen gå opp samtidig som produksjonen går ned og renten blir presset opp.

Så kort sagt, her gjelder det å holde seg oppdatert og prøve å ta posisjoner man tror kan ri begge scenarioene, eventuelt snu kappen med vinden etterhvert som man får signaler den ene eller andre veien.

En kjapp kommentar her er jo at Omikron som FHI og diverse rapporter fra England antok ville være like ille som Delta, bare mer smittsom viste seg å være helt feil. Så der er det faktisk en ting som har slått ut på bullsiden.

3 Likes

Jeg er enig i at finansmarkedene er der man må legge fokuset sitt, men f.eks en inflasjon i Norge på 5,3% er det nesten ingen som bryr seg om(nå tar jeg i litt ofc), mens i USA er det utrolig politisk komplisert å gjøre det så dårlig nå. Man har ekstrem lav tillit til myndigheter i utgangspunktet, så hvis man skal diskutere realøkonomi så er usa er faktisk den marginale forbrukeren viktigere enn feks EU.

Feds 19 medlemmer er mennesker de også, så desto mer misnøye jo mer kjenner de på presset.

Igjen; Om man mener inflasjonen var transitory er greit, men den er ikke det lengre, den er i alt. Når den er sluppet ut(som flere mener kommer fra en grov policy feil) er det så utrolig vanskelig å bekjempe inflasjon med dypt negative realrenter…

Edit; ift Nasdaq korreksjonen vi er inne i : Og det er nå jeg ikke forstår meg på TA’ere. De ser på chartet og gjør som alle andre, også ser de det alle ser. Spacet der er så trangt, finnes hundretusener over hele verden som følger med på verdens største indekser og TA’er den- hvordan vil det påvirke dagens marked?

1 Like

Hva er det du ikke forstår angående TA’ere?

Nasdaq har gitt ett ganske klart salgssignal slik jeg ser det:

Betyr ikke at jeg er fullstendig overbevist på det fundamentale, betyr bare at det er hva jeg ser rent teknisk. Snur det opp igjen i dag, vel da sender markedene noen nye signaler :slight_smile:

Å trade kortsiktig ut fra TA er en ting, men det er noe annet å være overbevist om de fundamentale faktorene.

Når man trader ut fra TA så driver man mer med ett nullsumspill hvor du skal forsøke å slå de andre aktørene, og trade i retning av markedet. Det er noe helt annet enn å ha en mening om de fundamentale faktorene. Uansett om det er enkeltselskaper, råvarer som olje, eller indekser.

Hvordan påvirker det markedet? Ikke noe mer enn algotrading slik jeg ser det.

Saken er også at ett klart salgssignal og en beartrap ser ganske likt ut, så hvem har rett? Vel, det viser close i USA i dag tenker jeg :slight_smile:

1 Like

Greit med mye cash og xact bear på slike dager :sunny:

2 Likes

Det er der jeg er uenig, for spacet med TA er overcrowded.

Det jeg mener med at jeg ikke forstår meg på TA’ere er at i det jeg begynte å se fundmentale endringer i yield/bonds/fed/makro/inflasjon/sentiment/hvordan handlene endret seg intradag osv og irrasjonelle markedsbevegelser så endret jeg hele strukturen i porteføljen og gjorde det tidlig, gikk hardt inn i short nasdaq og til tross for 1 grov 1dags bom i desember hatt 150% avkastning på nasdaq(åpenbart gearet), men det er nå jeg begynner å bli usikker når havet av alle som bruker TA plutselig drar indeksen ned 1% fra ytterligere 2,5 fra i går fordi de ser det absolutt alle som har sett en graf mer enn 3 ganger klarer å se. Jeg bruker mye mer “tape-reading” teknikk enn TA (TA brukte jeg veldig mye for ti års tid tilbake, men gir meg 0 edge lengre).

For meg var de 7 første prosentene enklere, det er nå jeg syntes det blir mye tøffere. Nå er jeg 10x mer utrolig for en bear-trap som pusher ath en siste gang

Sakte men sikkert så snus hele sentimentet daglig fra oktober i fjor fra 0-1 rentehevninger i 2022, til 4 rentehevinger og QT nå.

JPmorgan i dag:

2 Likes

Det hele kommer jo an på hva man bruker TA til. Du trader indekser, JCP trader aksjer når makro ikke ser skummel ut :stuck_out_tongue:

Jeg har hatt 8% på å være bull hittil i år, men liker ikke at f.eks. oljeprisen har gått såpass mye som den har.

Enig. Godt poeng. Men står fortsatt ettersom overraskende mange bruker TA for å forstå seg på indeks.

Kjører inn noen obx bears i dag, i tilfelle knall rød mandag.

Du er ikke redd for at oljen bare skal fortsette oppover altså?

Kom akkurat ut retail sales/export i desember. Begynner å bli ganske kompleks inflasjon nå med ganske stort fall i retail sales i desember m.o.m men stor økning yoy(headline er mom).
Som på linje med tidligere data sluppet siste 2 mnd med arbeidsmarked/retail; Det er forvirrende. Det betyr iaf at økonomien reduseres.

Bra av Zeroh:

2 Likes