Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Enig. Dette tror jeg er et greit anslag. En del flaskehals-effekter vil forsvinne, men de gigantiske budsjettunderskuddene og historisk lav rente vil sørge for en inflasjon på opp mot 3-5 prosent på litt lengre sikt. Slår dette til vil selvfølgelig Fed øke renten med mer enn fire kvartinger. Kanskje renta må tangere inflasjonsnivået i en kortere periode Vil ikke funke i USA? Dette må de gjøre selv om det er ubehagelig. Rehab er ikke gøy, men nødvendig.

2 Likes

Greia er at inflasjonen i USA har vært relativt lav i et par tiår. At det blir noen år med høyere inflasjon er ikke et problem. 7% er dog et problem. Mao, hvis de får inflasjonen ned til f.eks 3% og renten er 1,5%, så kommer de ikke til å stresse noe med det tror jeg.

are u kidding :grimacing: :rofl: “dette er bare midlertidig corona flaskehalser” Tror ikke mange forstår hvor sticky inflasjonen kan være…

Med stigende inflasjon og et berg av gjeld blir det morsomt å se hvor hvor mye det hjelper å heve renta 0.25 * 3-4 ganger (uten å skremme aksjemarkedet) . FED er royaly fucked om det ikke fungerer for å si det forsiktig. Selvfølgelig kommer de til å heve renta inn i en nedgående økonomi som vanlig

Hva kommer de til å skylde på om et 1 år eller 2 ? Først Corona, så åpnes pengesekken for å hjelpe til med klimakrise tipper jeg

I løpet av året kommer inflasjonen til å stabilisere seg/gå litt ned, og de fleste kommer til å juble og peke på at nå “går det likar” jeg tror ikke FED greier å få inflasjonen ned til 2-3 % igjen kommende år

3 Likes

Det er et godt poeng.

1 Like

Det viktigste for inflasjonen er inflasjonsforventninger.

Expectations about future inflation among U.S. consumers remained unchanged in December 2021 from November, the Federal Reserve Bank of New York reports. Meanwhile, uncertainty and disagreement about future inflation decreased. The median expectation among respondents is that inflation will be 6.0% during the next 12 months, declining to an average annual rate of 4.0% across the next three years.

Like bra gjetning som alt annet.

Man må huske på at pengebruken i USA får mye av skylden for inflasjonen politisk, og at Biden i Mai 2021 lovet å bruke $6 trillion+ på budsjettet, tidenes transformasjon osv, og nå ser det ut som at inflasjonen har drept sjansen hans til å få til noe særlig overhodet.

Det blir ikke like enkelt å sende gratis penger til alle framover.

4 Likes

Så kan man spør seg selv hvor mye man skal se på FED sine uttalelser. Finn en eneste uttalelse som de har spådd rett det siste årene :rofl:

Fra Mars 2021

“Expectations for core inflation moved higher, with the committee now looking for a 2.2% gain this year as measured by personal consumption expenditures. That is estimated to fall to 2% in 2022 and then edge higher to 2.1% the following year, with the long-run expectation at 2%.”

Ok lykke til :slight_smile:

2 Likes

Det jeg linket til er US consumer expectations.

FED prøver desperat å snakke ned inflasjonen, jeg bryr meg ikke så mye om deres spådommer. De prøver desperat å få ned inflasjonsforventningene, fordi de vet at høye inflasjonsforventninger gjør at alle priser økes, alle krever høyere lønn, osv.

2 Likes

De klarer nok å drepe inflasjonen med renteøkninger, men klarer de det uten å drepe veksten ?
Allerede nå ser man at etterspørselen etter gjeld synker.
Hvis boligmarkedet knekker så knekker også børsen.

3 Likes

100% enig. Det er alt av eiendeler som er dyttet opp i verdi gjennom pengepolitikken, og krakker ett av de store markedene så drar det nok med seg alt av eiendeler ned.

4 Likes

Dette er hvor rart markedet er om dagen:

Sist så jeg anslag for hike i mars, og det var konsensus på 80%+ sannsynlighet for økning i mars.

US treasury note på 3 måneders rente er 0.123 nå. Dvs obligasjonsmarkedet bør prise denne 0,25 pp høyere innen 3 mnd. Ikke en høyt omsatt obligasjon, men poenget står.

Historisk siste 10 år for 3-mnd for å sette i perspektiv da fed hadde fått renta opp mot 2.25-2.250:

På dette tidspunktet var tiåringen 3.163 dvs det var veldig nærme den sterkeste og tidligste indikatoren på resesjon, yield invers. (pleier å ligge 1-2 år forut, og er den mest konsekvente indikatoren)

image

EDIT; Skal sies at offisielt er 10 åring minus 2 åring som brukes mest, men forteller om hvor flat den var på vei mot 2018 ved forrige begynnelse på QT og rentehevinger.

Differansen du fikk betalt som investor i myndighetenes risiko på 2 årig basis og 10 årig basis, var 0,3% i 2018 før de måtte slippe opp.

Jeg tror veldig mange har gjort som meg og sett på inflasjonen på månedsbasis.

Nå måler vi inflasjon mot januar, februar, mars først. Dataene kommer inn tidlig i måneden etter. Så det var veldig lav inflasjon i første kvartal 2021, og siden det er dette man måler mot, så får man høy inflasjon nå. Så langt - alt logisk.

Spørsmålet er hva som skjer når man kommer til inflasjonsdata for april og mai (som kommer tidlig i mai, og tidlig i juni). Da hadde man inflasjon på 4.2% og 5% i 2021. Ja, det er nok ikke tilfeldig at tapering blir avsluttet før disse månedene. Jeg tipper inflasjonen i april/mai i år kommer til å avgjøre hvor mye FED gjør med inflasjonen i år.

Jeg kommer nok til å være ute av markedet 2-3 dager før inflasjonstallene for april/mai kommer i mai/juni. Og hvis de er høye - type 5% +? Da blir det å avvente utenfor inntil FED har avholdt rentemøtet sitt 14-15. juni. For det vil være det naturlige møtet hvor FED tar høyde for den økonomiske situasjonen og inflasjonen etter at man har kommet gjennom nok en covid-vinter, og møtet FED har i mai inkluderer ikke oppdaterte økonomiske projeksjoner, eller inflasjonstall.

image

En stjerne signaliserer oppdaterte økonomiske projeksjoner.

Så følger jeg med på det tekniske i markedene, og er klar for å snu kappen etter vinden.

16 Likes

Det kan være riktig. Men da blir det altså en del stress i markedene hvis inflasjonen blir liggende over tre prosent i lengre tid. Jeg tror det.

https://arstechnica.com/gadgets/2022/01/tsmc-invests-in-new-capacity-despite-forecasts-chip-demand-will-ease/

TSMC expects capital expenditure to reach $44 billion this year, a 32 percent increase from the $30 billion spent in 2021 and triple the amount in 2019, the company said on Thursday.

The company said the expansion was needed because demand for its chips would continue to increase by double-digit margins for years to come, even though some analysts have predicted a slowdown after a growth spurt in the past two years.

Nå gikk børsene over i rødt i statene :partying_face: :us:

2 Likes

Jeg er enig i argumentene til de fleste, men likevel klarer jeg ikke helt å se at krisen skal komme fra noe så opplagt, åpenlyst og varslet. Da har jeg mer tro på krig eller terror som trigger for noe krakk.

1 Like

Dagens PPI-inflasjonstall bedre enn ventet:

U.S. wholesale prices rise scant 0.2% in December in sign high inflation might be starting to ease.

Producer price index posts smallest increase in 13 months.

2 Likes

Både Dax og spx har tendenser til hode-skulder formasjon og jobber på høyre skulder, Nasdaq 100 viser tendenser til brudd ned fra sin lange stigende trend

2 Likes

Ja, så litt på dette, må ha litt mer kjøtt på skulderen, men ja. Det blir spennende nå framover.

2 Likes

Dere andre som har SQQQ og Nordnet. Har dere gjort noen grep for å “fikse” denne igjen, eller vil det skje automatisk om jeg bare venter litt? Står som inaktiv og 0 nå.

Litt bjørnemat:

This time, the CPI rent inflation rate of 4.2% undershot the private rental data. As old leases expire and new leases are written, the CPI index for shelter should rise by 14 percentage points. Shelter makes up 32.3% of the CPI, so 14 percentage points in the cost of shelter would add another 4.5 percentage points to the headline inflation number.

That’s an additional 4.5 percentage points on top of the 7% annual rate of CPI inflation. In other words, accurate accounting for real-world shelter costs would put consumer inflation in the US around 10% a year. And double-digit inflation would cause a market meltdown.

Dette stemmer etter mitt syn, og det betyr at med mindre utleiepriser faller drastisk utover året så har man bygd inn høy inflasjon i lengre tid rett og slett pga hvordan kostnaden ved å bo regnes inn i inflasjon. Dvs, en økning spres over lengre tid.

3 Likes