Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ser ut som xact bear blir dagens vinner i min portefølje

Merker at det er stor forskjell på svensk/norsk børs for tiden. OBX har riktignok kun Equinor av olje på lista, men det er ganske mye som lever av leveringer til oljebransjen som ser ut til å få et bra 2022.

1 Like

Nasdaq futures ned -1,6%.
Oljen opp til høyeste på 8 år til 87 usd
2 år yield opp 0,8 til 1,05
10 år opp til 1,83

I morgen kjøper ikke fed papirer lol

3 Likes

Goldman Sachs slår forventninger, ned 4% foreløpig pre-market.

Microsoft kjøper opp Activision Blizzard for 70 mrd dollar i kun cash lol
Dette er type konsentrasjon/konsolidering man ser når de største selskapene blir overstimulert av finansmarkedene.

2 Likes

Hææææ har du link til det oppkjøpet?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-18/microsoft-msft-nears-70-billion-deal-for-video-game-maker-activision-atvi?srnd=premium

Tenk å ha 600 milliarder i kontanter til å spraye rundt seg. Den makten apple, msft og Facebook har er så ekstrem. Er umulig å konkurrere.

1 Like

P/E 19 på Activision Blizzard basert på 2020-tallene før MS sin 40% budpremie :stuck_out_tongue:

Tror det finnes verre ting å kjøpe. MS hadde god suksess med å kjøpe Minecraft-utvikleren :slight_smile:

Poenget har 0 med verdivurdering eller om det er bra/dårlig deal for msft?

Det er hvor konsentrert tech og makten de sitter med som er problemet, ikke oppkjøpet i seg selv. De finner en måte å utnytte 1 mrd worldwide users på i sitt eget økosystem. De betaler jo ikke skatt heller. Dette er QE på sitt verste, de største tjener enormt på kort tid og i tillegg ender opp med større makt enn før.

1 Like

Tok en kikk på chartet.

Dette er monthly. I det større bildet har den brutt ut av an svær apex formasjon. Et ganske robust rally. Teknisk hadde det vært naturlig med en form for “backing up” test.

En ting jeg foreløpig savner på chartet på toppen er volum. Ingen tvil om avtagende moment, og stor volatilitet. Som i seg selv er negative indikasjoner i seg selv. Stemmer også bra hvis man skal ha en form for “BU Action”.

Bryter man ned på weekly er det ytterlige tegn til svakhet. Volum øker på slutten av rangen. Springtype action makter ikke å initiere et rally som matcher tidligere high eller topp av range.
Siste weekly bar viser forløpig økt progresjon til nedsiden. I forhold til 2 tidligere volumbarer til nedsiden.

I det større kontekst, muligens distribusjon før pullback etter bruddet ut av apex formasjonen.

Potensielt rally på et senere tidspunkt etter pullback. Da P&F chart gir høyere potensiell target.

Forløpig mangler volum, hvis man sammenligner med 2007-2008, til at jeg tror det er total kollaps… Enda. Kommer volum må det selvfølgelig revurderes. Nå tenker jeg monthly.

2 Likes

Nei det må skje mye større fundamentale endringer i gjeldsmarkedet til at en bank skal få problemer. Hvis man får store korreksjoner i bank så er man midt i krisen. Bare trading det vi ser nå.

Lurer dog på hvor seigt det er å være i krypto om dagen, for foreløpig har det vært alt annet enn safe-heaven til valuta. Snart er man på 1 y loss. Mao buy the dip begynner å ta på for dem som har prøvd siste året. Det kan fort snu samme som gull, men foreløpig er det tøft

Jeg vil si at hvis dette var finansiert av lån, så er det korrekt. Men når det er kontanter?

Microsoft har så enormt med kontanter at med inflasjon så er enhver form for teoretisk avkastning over lang tid bra for dem når det kommer til oppkjøp. Så litt uenig :slight_smile:

Ellers vil jeg si at Blizzard med sex-skandalene nok fort kan tenke seg å komme seg ut av markedet.

Microsoft har hatt en oppkjøpsstrategi for gaming i lang tid. De ønsker å være så store at de kan være en av de få dominerende aktørene innen gaming. Med dette oppkjøpet vil de i teorien gå fra #4 til #2 på listen over verdens største gamingselskaper.

Så er spørsmålet om det blir godkjent av lovgiverne, antitrust, osv antar jeg.

1 Like

Hvor står børsene om en uke?

  • Høyere
  • På stedet hvil
  • Lavere

0 stemmegivere

1 Like

Med fare for å jinxe, så går sp500 fint i dag :wink:

1 Like

Spør du om S&P, Nasdaq, Dow, OMX, OBX? :stuck_out_tongue:

For det er langt fra sikkert at disse går i samme retning. OMX og OBX har f.eks. en 7% diff siden starten av januar.

DJ World index

1 Like

Det er jo helt motsatt, det er jo poenget med qe. msft er en av mange bedrifter som er veldig godt posisjonert for feds og bidens stimulering av økonomien som har gjort at msft har hentet mye av overforbruket fra konsumenter og bedrifter, så mye at msft kan kjøpe hele AB med kontanter. Hadde oppkjøpet vært gjeldsfinansiert så betyr det bare at de girer, det kunne msft gjort når som helst

Ned. Synes ting er litt bearish akkurat nå.

Og midt i det så har jeg kjøpt tilbake litt i ene aksjen fordi den ser veldig fin ut teknisk nå… :sweat_smile:

2 Likes

Microsoft bygde seg opp helt enorme kontantreserver etter finanskrisen i 2008, og begynte å stabilisere seg / gå sidelengs fra 2016 omtrent. Jeg er ikke uenig i at QE er en sterk bidragsyter her, men det er mer Obama enn Biden man får skylde på i så fall.

Microsoft sliter som faen med å finne nok ting å kjøpe så de kan få brukt kontantene sine på noe fornuftig. De har en bunnsolid og enormt profitabel forretningsmodell i bunn, og bruker oppkjøp for å skaffe seg ny teknologi, og for å satse på, og vokse innen nye områder - som gaming.

Jeg ser ikke helt hva du mener?

Microsoft bruker her kontanter som vil miste sin nåverdi pga inflasjon (antar jeg), og påtar seg ingen finansiell risiko ved å geare, låne, osv. I tillegg kjøper de ett av verdens største gamingselskaper, en sektor som både har vokst mye og forventes å vokse mye framover, og har enorme inntekter. Det er ikke katta i sekken, men ett selskap som har omsetning på ett par $billion i kvartalet og en profitt på flere hundre millioner dollar per kvartal. Og de eier noen av de største franchisene innen gamingsektoren.

Mulig man kan argumentere for at de betaler overpris for AB, men de påtar seg ingen stor risiko ved dette oppkjøpet. Det er ikke snakk om at de kan havne i problemer hvis renta stiger vesentlig. Microsoft er i en situasjon hvor de faktisk kan vurdere hva som er best: sitte med kontanter i 10 år, eller eie AB 10 år fram i tid. De trenger ikke bekymre seg over potensielle renteøkninger, osv.

Hvis derimot Sony hadde forsøkt å kjøpe AB med lånefinansiering, så skulle jeg vært med på at det var ett tegn på overstimulering. For lånekostnadene ville over tid fort drept profitten, og kunne gitt dem problemer på sikt hvis renta steg.

Hvorfor er det mer tegn på en boble for din del at man bruker kontanter som råtner på bok framfor lån for å finansiere ett stort oppkjøp, med det formål å vokse videre? Spesielt hvis man tror på vesentlig inflasjon framover.

Er i så fall teorien at selskapet har fått for mye kontanter på bok pga QE? Gjerne det, men altså - det skjedde for såpass lenge siden at man ikke kan skylde på pandemien eller stimulus i etterkant.

3 Likes

Noe spesielt som gjør deg bearish nå fremover?

1 Like

Bra fart i “fryktindeksen” VIX i dag!

1 Like