Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg tenker tilbud/etterspørsel. Nå har det vært et helvete å få produsert, handlet og fraktet varer. Når dette covid hysteriet får roet seg helt ned, som forøvrig har begynt, så tror jeg også ting vil gå tilbake til business as usual.

Men så har jeg en tendens til å være lite skeptisk når andre er skeptisk som faen og visa versa :wink:

Det tekniske signaliserer konsolidering først og fremst. Så vil et brudd vise videre retning.

2 Likes

Altså, i vesten, så burde covid problemene ha lagt seg om et par måneder etter en real omgang med Omikron. Problemet er jo Kina som fortsatt mener at de kan kontrollere viruset og stenger ned byer på 10m+ mennesker. Tror jeg vil se hva Kina finner på før jeg konkluderer :see_no_evil:

Vi får se hvordan det går. Er uansett langt fra sikkert at markedene faller, eller inflasjonen er høy over tid.

3 Likes

Ganske artig børsmiljø nå- weekly us jobless claims kom inn høyere enn forventet, så børsen momentant kicka opp fordi det betyr høyere sannsynlighet for at fed prioriterer arbeidsmarkedet. Ved samme mindset så er ikke omicron transitory heller.

3 Likes

Ja, de tar kaken, mildt sagt, henger ikke på greip. Kost nytte der er en vanskelig øvelse å rettferdig. Det går i riktig retting nå

Høyere arbeidsledighet = mindre press på lønningene tror jeg er tanken :slight_smile:

neh, helt uenig. 50k± på weekly basis har nada med press på lønninger å gjøre, arbeidsmarkedet er så trangt med så store sign-on fees, lønnsøkninger og aldri vært høyere job openings ratio, så det gir null mening at færre vil jobbe.

Powell sier hver eneste gang at deres nr 1 prioritet over alt er arbeidsmarkedet, så det er det markedet ser det som en mulig lettelse i yieldkurven, noe som også bekreftes av kurven.

Men nå er dette ukentlige data, så har veldig lite å si. Kortsiktig støy for å være ærlig, bare greit å følge hvordan markedet reagerer på data.

1 Like

Ledigheten er nå så lav at den trolig ikke er 1ste prioritet lenger.
Det blir kanskje inflasjonen

2 Likes

Det stemmer, Biden la greit press på Fed i går ang deres jobb med å temme inflasjonen

2 Likes

Fatter ikke hva Kina holder på med.

De har jo vanligvis null problemer med å ofre menneskeliv og helse for økonomisk fordel.

Så at det dreier seg om helse nekter jeg å tro. Er det et forsøk på å holde de verdensomspennende restriksjonene på plass så lenge som mulig?

2 Likes

Hva mener du? det funker jo drit bra.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-14/china-posts-record-trade-surplus-in-2021-on-soaring-exports

USA derimot:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-22/u-s-posts-2-77-trillion-budget-gap-second-biggest-on-record

Kina handelsoverskudd: 6000 milliarder nok
USA handelsunderskudd, 600 milliard nok/mnd

USAs budsjetterte underskudd 2021, og folk lurer ikke på hva som er galt:

1 Like

Kina har kjørt knallhardt på restriksjoner, også skal de plutselig bare slippe fri? Det finnes forsåvidt en grunn til å holde tilbake, og det er å evt ha nok av medisinen(e) som reduserer sjanse for alvorlig sykdom for utsatte med 85-90%. Det har de neppe før mot slutten av året.

Ja, den eneste grunnen til at de skal holde på tiltak er at det er til fordel for dem selv.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan det gir dem en fordel.

Arbeidsledigheten stiger :partying_face: party like it’s 1999

1 Like

Arbeidsledigheten er vel så lav at det ikke blir så mye fokus på de tallene.

Kommer an på hva du måler, participation er ikke høy

Labor force participation remains well below pre-pandemic levels, with the current 61.9% rate 1.5 percentage points below the pre-Covid level. The labor force has contracted by nearly 2.3 million during the period

1 Like

Igjen så det ut som det kanskje skal komme en bounce eller snu oppover igjen, men så utover dagen bare litt sånn meh / halvbra 0,3% opp

1 Like

Sjukt å gå fra +2% til 0… dette er ekstremt bearish

2 Likes

Nei ikke akkurat et styrketegn

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like