Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Etter 1 mnd pause (jobbet med nett butikken min www.knivogstein.no )så gjelder alt som før.

Vi er i ekstreme områder, markedet er preget av bobler, krypto og pengetrykking.
Inflasjonen er ekstrem og som jeg har sagt i 6 mnd … den kan kun kureres med høy rente. Faktisk høyere enn inflasjonen
Pr nå er det umulig så da vil inflasjon fortsette opp (husk akkumulert). Dette sammen med ppi innkjøps prisene er over inflasjon gjør ting enda og tyder på dette ikke slutter.
Mitt investerings tips kjøp sølv det har verdier som hindrer tap, og kanskje kan gjøre comeback neste 12-24 mnd. Og betal gjeld, gjeldsfri investor det er beste sort…

3 Likes

1 Like

Skal konsolideres nå tror jeg.

Dårlig bounce i dag, selv om det lå an litt til det tidligere

Screenshot 2022-01-19 at 21.57.24

4 Likes

Bare 41 punkter igjen før jeg blir bear på det tekniske da for S&P. :stuck_out_tongue_winking_eye:

En brikke etter den andre… Kan regne så mye på forward earnings eller bs man bare vil, dette er et alvorlig strukturelt problem med det finansielle systemet. Kommer til å ende katastrofalt, spørsmålet er bare om vi ser starten nå, eller om vi får en siste meltup før det smeller i hele verden.

Spekuleres i smertegrensen til fed rundt -25% i sp. Vi er langt fra der, men da betyr det hyperinflasjon og da er det bare å komme seg kjapt inn i gull/sølv eller fysiske ting. De råvarene kicker kraftig opp i dag. Alt kommer, spesielt høyflyvende boligpriser. Sier pang.

Dette er ikke noe annet enn en tragedie og kommer ikke til å bli bedre med mindre man nekter å la sentralbanker få lov til å drive med kjøp og salg av verdipapirer som det aldri skulle ha vært. Den makten de har, og den misbruken som har vært til nå er en ren skam. Det er på helt lik linje som subprime-krisen, men enda verre. Treffer de rikeste og kommer til å smelle for alle. De som har lite får enda mindre. Det må stemmes frem men det er nesten ingen som hverken diskuterer eller forstår omfanget av det som skjer. Snakker du med noen utenfor markedet som ikke følger sentralbankene eller det underliggende i økonomien vil tro du er gal.

1 Like

Det brede aksjemarkedet i USA, Russell 2000, brøt ned nå. Det vil si at hvis man har investert bredt, og ikke spisset i de aller største selskapene de siste 12 månedene, så sitter man nå i snitt i minus.

Det er for meg ett tydelig bearish teknisk signal, med mindre man får en umiddelbar rekyl opp. Noe som blir komplisert av at fredag er opsjonsdag, og man kan få falske signaler fordi noen skal tjene mest mulig på opsjonene sine de neste to-tre dagene.

Nasdaq ga slik jeg ser det tydelig salgssignal forrige uke som beskrevet her:

SPX derimot er ikke like tydelig.

Jeg vil si at SPX i dag havnet i “buy the dip” støtteområdet i dag, noe som teoretisk skulle tilsi at man burde kjøpe dippen i morgen ut fra forventning om bounce. Spesielt hvis futures er negative. Litt vanskeligere enn normalt da RUT brøt under støtte, og Nasdaq ga salgssignal forrige uke, men - fortsatt slik jeg tolker SPX.

Oslo Børs konsoliderer sidelengs nær ATH og er ikke bear - pga olje/energi selvsagt:


Jeg driver også og leker med en beartanke. Teorien er at siste oppgang på SPX, spesielt fra midten av oktober, når gjeldstaket ble utsatt, er basert på luft og håp, og potensielt skal reverseres. Dette er spekulativt, men sammenligner jeg SPX med DAX, Euro 50, Sverige, siden begynnelsen av pandemien og krasjet der så ser det ut som dette med fokus fra midten av juni i fjor:

Det er i denne perioden USA har rykket kraftig fra europeiske børser. Hvis man regner fra toppen før pandemien, så var SPX 25% opp fra før pandemien, og det økte til over 40% på topp (nå 34%). I mellomtiden har europeiske børser konsolidert mer sidelengs/svakt opp ser det ut som i dette utvalget.

9 Likes

The Fed’s aggressive acceleration of tightening is likely to put significant downward pressure on asset prices during the months ahead, particularly given how expensive most asset classes have become relative to past norms.

The Fed may hammer home its new plans to tighten Monetary Policy at an accelerated pace at its next FOMC meeting, which ends on January 26th.

If it does, that could be the catalyst that sparks off a selloff in stocks and other high risk asset classes.

2 Likes

Oppdaterte denne TA-en med litt mer info. Den viktigste støttelinjen er den på ca 4500. Under den tenker jeg det kan gå fort ned til støttelinjen på 4268. Eller krakklinjen. Det samme gjelder egentlig den andre veien. Hvis støtten på 4500 holder, så er det kort vei opp til motstanden på 4740.

Oljeprisen tenker jeg kan være ganske interessant her. Den har de siste 20 årene vært over her i to perioder. I den første signaliserte den et gigakrakk, mens i den andre perioden, så kom det et lite krakk før oljeprisen stabiliserte seg på et høyt nivå og man fikk en langvarig bullperiode som varte i 3 år med S&P opp ~75% i perioden.

Jeg ville ikke trodd på at oljen signaliserte ett bullscenario for børs i den perioden. Jeg vil si at FED gjennom QE overstyrte oljen i den perioden.

Fra januar 2011 til januar 2015 økte FED sine assets med over $2 trillion, fra $2.4 til $4.5.

Det var nesten en dobling, og ca det samme som de nå har gjort under pandemien. Tallene er høyere nå, men det er ca en dobling nå og. Og over mye kortere tid, ergo inflasjon.

Signaliserer FED at de skal fortsette og øke med QE, eller forsøke å kutte det ut framover?

Håpet til FED er at de kan, ved å stoppe balansen her på ca $8.8 trillion, gjenskape situasjonen fra 2015-2016 antar jeg.

Men nå har vi inflasjon, og 10 årings-renta i USA er (samme tidsperiode 2015-2016 merket med pil):

Forventer vi at den skal ned, samtidig som QE holdes noenlunde stabilt i noen år? Eller tror vi at utviklingen kanskje skal gå en annen vei med renta?

Jeg tror ikke høy oljepris driver børsene opp, men ned - og at andre faktorer er viktigere. Vi har tross alt ikke frie markeder, vi har finansiell planøkonomi styrt av sentralbanker.

2 Likes

Så, la oss si 2011-2014 scenarioet gjentar seg, da skal vi først få et lite krakk, så går inflasjonen ned, så fortsetter FED med QE og børsene fortsetter opp.

… Når jeg sier “Lite”, så mener jeg ikke et 50-60% krakk. Det var 20%, så ille nok det, ville tatt S&P tilbake til 3800-3900.

Det er kanskje så bra utfall som vi kan få på den nåværende situasjonen.

1 Like

FED kommer til å prioritere å knekke inflasjonen først. Når den har roet seg - uansett om det skyldes FED eller andre faktorer, om 3 måneder eller 3 år, så kan de ta æren for å ha ryddet opp. Da kan de selvfølgelig pøse på med penger igjen. Men jeg tror markedsaktører er alt for optimistiske når de tror FED vil redde “markedet.” Jeg tror de kommer til å gi mer eller mindre faen, og heller bekymre seg for realøkonomien og inflasjonen.

Hvis de økonomiske konsekvensene blir for store i realøkonomien så kommer de til å tre inn, ta over hele statsobligasjonsmarkedet, og vi har modern monetary theory tull i praksis :slight_smile: Det er der jeg tror vi ender uansett, men jeg tror det ligger flere år fram i tid egentlig. Vil overraske meg veldig om det skjer i år for å si det sånn.

4 Likes

Det har vel vært nevnt av noen her at FED kan tillate seg børsen å falle 25%. Sånn sett, så er jo et 20% fall før de gjør noe med det innafor. Etter et 20% krakk, så må de nesten gjøre noe, ellers blir markedet såpass bear at økonomien krymper. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg tror ikke FED bryr seg om børsen faller 50% hvis inflasjonen er 7% +.

Nei, men tror du inflasjonen er 7% hvis børsen har falt 20%? Det har jeg null tro på :stuck_out_tongue:

Inflasjonen skal jo helst være under 2% før fed kan gå inn med støttetiltak

1 Like

20% ned fra ATH på SPX er 3 840 eller noe. Det tror jeg ikke påvirker inflasjonen noe særlig nei.

Nå virker jeg sikkert veldig bear. Jeg er ikke så bear. Jeg vet ikke om inflasjonen er langvarig eller ikke. Jeg vil se an data fram mot sommeren før jeg bestemmer meg for hva jeg tror. Men jeg holder muligheten åpen for at inflasjonen kan være høy på lengre sikt (og da mener jeg minst 12-18 måneder framover), noe som kan tvinge fram tiltak mot inflasjon som vil være svært bear for markedet. Per i dag er jeg ikke overbevist om at det skjer på noen som helst måte, men jeg holder muligheten åpen.

2 Likes

@anon80503862 Jo, Fed bryr seg om fallet når det blir stort fordi økonomiske data viser at man går inn i dyp resesjon ved korreksjon på over nærmere 30% på børs, mtp ringvirkningene som følger at investeringene som går dypt minus på kort tid.

Derfor står jeg ved callen på at OM Fed bryter inn så får vi hyperinflasjon, hvis de ikke bryter inn så faller markedet til det naturlige likvevektspunktet som er langt, langt unna der vi er nå.

@Christian Enig i at inflasjonen kommer raskt ned, men det gjør at man havner i en stagflatorisk økonomi, som kan være veldig kompleks

1 Like

Så kort sagt, så er det skikkelig dritt hvis børsene kræsjer mens inflasjonen holder seg høy. :stuck_out_tongue:

I 2011 tok det 5 måneder for S&P å falle 20%. Da har nok avisene skrevet om dårligere tider et par måneder før bunnen. Det er slikt som senker etterspørsel. Lavere etterspørsel gjør at det er vanskeligere å skru opp prisene.

Hvis et tilsvarende fall skulle starte om la oss si en måned så vil midten av fallet sammenfalle med at inflasjonen kanskje kan begynne å flate ut (ref at det var noen store hopp på våren 2021). Hvis etterspørselen har begynt å synke så er det mulig for olje, gass og shippingpriser å falle som gjør at FED har rom for å gripe inn hvis børsene faller “for mye”.

Det kan godt være at børsene holder seg fram til da inflasjonen begynte å akselerere på våren 2021. Hvis det da flater ut noe, så tror jeg det kan tas som et godt tegn og at det ikke nødvendigvis kommer en stor smell.

1 Like