Det brede aksjemarkedet i USA, Russell 2000, brøt ned nå. Det vil si at hvis man har investert bredt, og ikke spisset i de aller største selskapene de siste 12 månedene, så sitter man nå i snitt i minus.
Det er for meg ett tydelig bearish teknisk signal, med mindre man får en umiddelbar rekyl opp. Noe som blir komplisert av at fredag er opsjonsdag, og man kan få falske signaler fordi noen skal tjene mest mulig på opsjonene sine de neste to-tre dagene.
Nasdaq ga slik jeg ser det tydelig salgssignal forrige uke som beskrevet her:
SPX derimot er ikke like tydelig.
Jeg vil si at SPX i dag havnet i “buy the dip” støtteområdet i dag, noe som teoretisk skulle tilsi at man burde kjøpe dippen i morgen ut fra forventning om bounce. Spesielt hvis futures er negative. Litt vanskeligere enn normalt da RUT brøt under støtte, og Nasdaq ga salgssignal forrige uke, men - fortsatt slik jeg tolker SPX.
Oslo Børs konsoliderer sidelengs nær ATH og er ikke bear - pga olje/energi selvsagt:
Jeg driver også og leker med en beartanke. Teorien er at siste oppgang på SPX, spesielt fra midten av oktober, når gjeldstaket ble utsatt, er basert på luft og håp, og potensielt skal reverseres. Dette er spekulativt, men sammenligner jeg SPX med DAX, Euro 50, Sverige, siden begynnelsen av pandemien og krasjet der så ser det ut som dette med fokus fra midten av juni i fjor:
Det er i denne perioden USA har rykket kraftig fra europeiske børser. Hvis man regner fra toppen før pandemien, så var SPX 25% opp fra før pandemien, og det økte til over 40% på topp (nå 34%). I mellomtiden har europeiske børser konsolidert mer sidelengs/svakt opp ser det ut som i dette utvalget.